[rquote=1898215&tid=144859&author=bladeofdarkness]Alle gaatjes dichtgemaakt.....auto was goed warm....en co was niet bepaald beter geworden...
Stationair was nu ook weer te hoog.
Het lijkt erop dat mijn sportkat gewoon totaal geen F*CK doet..ben d'r niet echt happy mee!
Kijken wat ik nou ga doen......d'r moet voor de apk nu een originele kat onder maar ik heb 't helemaal gehad met deze bak.. (zonder kat gaat helemal niet goed kome! en dat pikken ze ook niet bij deze garage)
Bedankt voor de tips zover in ieder geval, 2 be continued[/rquote]
Je weet ook dat een sportkat meer warmte nodig heeft? De doorstroming is veel beter, maar daardoor neemt hij minder warmte op van de uitlaatgassen, waardoor het katalyseren van de gassen niet plaatsvind.
Om dat op te lossen moet je zorgen dat je uitlaatgassen goed heet blijven. Liefst zo heet als het uit de cylinder komt zetten.
Dat kan je doen door je uitlaatspruitstuk in speciale isolatie te wikkelen. Meestal is het wit, grijs of zwarte wikkelband die wel wat weg heeft van een soort glasvezel strip, maar dan dikker.
Daardoor blijft je uitlaat beschermd tegen rijwind door de radiator en koelt de pijp niet zo snel af.
Ook kan je een hitteschild monteren, zoals b.v. te vinden op de X10XE en X12XE motoren. Die zit er ook op om de katalysator aan het werk te houden, omdat de katalysator direct aan het spruitstuk in de rijwind hangt.
Edit:
http://cgi.ebay.nl/10M-EXHAUST-MANI..._Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aa9db5a4c
10meter rol Heatwrap met stalen tie-wraps om het vast te zetten. Genoeg voor een compleet spruitstuk met downpipe.
Trek wel handschoenen aan bij het wikkelen. Er zit fiberglas in en dat gaat in je vingers prikken en krijg je ontstekingen van.
Het eerste half uur zal het spul ook verschrikkelijk roken trouwens, dus als dat gebeurt, geen paniek want dat hoort zo

Daarna is het rook vrij en helemaal gesettled.
Heb zelf ook heatwrap op m'n spruitstuk zitten ivm de sportkat

Bij mij kwam hij met vlag en wimpel door de keuring
[rquote=1902467&tid=144859&author=bladeofdarkness]Dat truckje ken ik wel ja

maar volgens mij werkt dat niet bij een sportkat omdat deze anders werken (ander materiaal)[/rquote]
Heeft niks met materiaal te maken

Dat trucje werkt prima, mits je motor genoeg hete gassen kan maken om het ding warm te stoken.
Een sportkat is niets anders als een normale kat, maar de mazen in het rooster zijn veel groter waardoor de gassen er in turbo vaart langsheen schieten en het rooster zelf dus niet warm wordt.
[rquote=1898664&tid=144859&author=Fearless]Nou...lambda er af en katloos = alleen stationaire meting. Op toeren hoeft dan niet eens meer.
Wat is het bouwjaar van die corsa?
Geld dacht ik alleen van voor 95....[/rquote]
[rquote=1898677&tid=144859&author=TRPower]zn corsa is van 94
dus mag bij hem ook gewoon...
of zn huidige keurmeester weet de regels niet
of zn huidige keurmeester durft het niet aan, omdat die miss recent een paar missers gehad heeft[/rquote]
Volgens mij klopt het geen van beide.
Als er op je kenteken staat dat je een Kat hebt (dmv aanduiding achter autotype, b.v. E2 of U9) ben je verplicht om hem aanwezig te hebben onder je auto.