• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

co2 uitstoot te hoog

[rquote=1874471&tid=143088&author=TRPower]hmm,

ik zal s ff kijken

x14xe en x16xe zijn zoiezo uit te wissellen

heb ff gekeken, die 1.4 x14sz is niet uit te wissellen, en de rest van de monopruttels ook niet[/rquote]

De bobines van de X12SZ X14SZ C14SE X16SZ X16SZR C16SE zijn prima uit te wisselen met die van de X14XE C16XE X16XE en X16XEL-I

Deze zijn namelijk Exact gelijk.

en de CO hoeft helemaal niet te hoog te worden zonder kat.

Ik heb een Calibra-V6 door de 4gas meting gekregen met een leegeslagen kat.

Prima binnen de waarden.

Willem

[rquote=1874504&tid=143088&author=elektronicanet]Als je de andere waarden had gepost, kunnen we zien waar het aan ligt :) Maar bij mijn Astra was het 0.45 waar het 0.3 moet zijn. En de oorzaak was toch echt een kapotte katalysator, want daarna ging hij naar 0.02 ofzo. Lambda heb ik nooit aan getwijfeld; die kun je op 3 manieren testen: via OBD, mbv een multimeter (tussen 0,1v en 0,9v regelmatig schommelen) en natuurlijk de lambda waarde op de viergassenmeter (> 0,97 en < 1,03). Als die waarde goed is (bijv. 1,00) dan kan je eigenlijk luchtfilters/valse lucht/injectoren etc ook al uitsluiten want dan is het mengsel gewoon goed...[/rquote]

Die 3e manier van lambda testen is niet goed..

Als de lambda waarde op de testkast hoog is, dan heb je valse lucht. Of een klein gaatje in de uitlaat of in de inlaat.

Die andere 2 testwijzes zijn perfect.

[rquote=1874504&tid=143088&author=elektronicanet]Als je de andere waarden had gepost, kunnen we zien waar het aan ligt :) Maar bij mijn Astra was het 0.45 waar het 0.3 moet zijn. En de oorzaak was toch echt een kapotte katalysator, want daarna ging hij naar 0.02 ofzo. Lambda heb ik nooit aan getwijfeld; die kun je op 3 manieren testen: via OBD, mbv een multimeter (tussen 0,1v en 0,9v regelmatig schommelen) en natuurlijk de lambda waarde op de viergassenmeter (> 0,97 en < 1,03). Als die waarde goed is (bijv. 1,00) dan kan je eigenlijk luchtfilters/valse lucht/injectoren etc ook al uitsluiten want dan is het mengsel gewoon goed...[/rquote]

Die 3e manier van lambda testen is niet goed..

Als de lambda waarde op de testkast hoog is, dan heb je valse lucht. Of een klein gaatje in de uitlaat of in de inlaat.

Die andere 2 testwijzes zijn perfect.

ben vandaag even bij roytj19 zijn corsa geweest ( mn astra ffies wegbrengen) en heb van de beste man begrepen dat er helemaal geen kat onder de auto zit (niet meer ? of nooit gezeten ?) maar goed kan dat het zijn dan ? dat laatste beetje ?

de bobine vervangen is wel weer iets beter geworden .. maar nog niet goed genoeg :hmmz

gr brain

ben vandaag even bij roytj19 zijn corsa geweest ( mn astra ffies wegbrengen) en heb van de beste man begrepen dat er helemaal geen kat onder de auto zit (niet meer ? of nooit gezeten ?) maar goed kan dat het zijn dan ? dat laatste beetje ?

de bobine vervangen is wel weer iets beter geworden .. maar nog niet goed genoeg :hmmz

gr brain

jup, zonder kat keuren is echt geluk hebben!!! de een red het net, en de ander net niet, of helemaal niet.

Willem

jup, zonder kat keuren is echt geluk hebben!!! de een red het net, en de ander net niet, of helemaal niet.

Willem

als er geen kat onder de auto zit, en hij is van voor 1 jan 1995 dan hoef je alleen stationair te meten, dan mag die gewoon 0.3% stationair hebben

is die vanaf 1 jan 1995, dan moet je wel gewoon de 4gas test ondergaan

voorbeeldje van vandaag:

Mazda MX5 uit 2000

begon met 7% op 2500rpm

Forte toevoeging in de tank, daarna ff 120 bij 5000rpm gereden op de snelweg

meteen daarna weer meten, 0.55% bij 2500rpm ( ja we zijn er bijna )

bleek dat er een heel klein scheurtje in de uitlaat zat, was echt niet te horen/zien alleen te voelen toen ik aan de bovenkant van de middemdemper voelde

demper gelast en weer meten:

0,18% bij 2500rpm

was echt een scheurtje van 3x niets

collega van me vandaag met een Skoda uit 2003

kreeg t co net niet onder de 0.4%

kat vervangen en 0.01% co over :D

als er geen kat onder de auto zit, en hij is van voor 1 jan 1995 dan hoef je alleen stationair te meten, dan mag die gewoon 0.3% stationair hebben

is die vanaf 1 jan 1995, dan moet je wel gewoon de 4gas test ondergaan

voorbeeldje van vandaag:

Mazda MX5 uit 2000

begon met 7% op 2500rpm

Forte toevoeging in de tank, daarna ff 120 bij 5000rpm gereden op de snelweg

meteen daarna weer meten, 0.55% bij 2500rpm ( ja we zijn er bijna )

bleek dat er een heel klein scheurtje in de uitlaat zat, was echt niet te horen/zien alleen te voelen toen ik aan de bovenkant van de middemdemper voelde

demper gelast en weer meten:

0,18% bij 2500rpm

was echt een scheurtje van 3x niets

collega van me vandaag met een Skoda uit 2003

kreeg t co net niet onder de 0.4%

kat vervangen en 0.01% co over :D

moet volgens mij wel 4 gas test :hmmz ( zal t even na vragen voor 100% zekerheid)

maar goed dan zou er dus een kat onder moeten ? of zijn er nog dingen die het kunnen verhelpen ?

bedankt voor jullie reactie :thumbup

gr

moet volgens mij wel 4 gas test :hmmz ( zal t even na vragen voor 100% zekerheid)

maar goed dan zou er dus een kat onder moeten ? of zijn er nog dingen die het kunnen verhelpen ?

bedankt voor jullie reactie :thumbup

gr

:cry hij is van 2 januari 1995 (bale? best wel!;))

Iemand nog suggesties??

gekeken naar:

inlaatpakking, vacuümslangen, bobine, lamba-sensor, goed hard doortrappe en de bougies vervangen of nagekeken..

Zou het dan echt een klein scheurtj in de uitlaat zijn of tog wat anders??

:cry hij is van 2 januari 1995 (bale? best wel!;))

Iemand nog suggesties??

gekeken naar:

inlaatpakking, vacuümslangen, bobine, lamba-sensor, goed hard doortrappe en de bougies vervangen of nagekeken..

Zou het dan echt een klein scheurtj in de uitlaat zijn of tog wat anders??

Geen katalysator .. :sleeping die kans is dik aanwezig

hoop voor je van niet :hmmz mjaa mss toch dat scheurtje

moet er toch heen morgen men assie :wors staat dr ook !

later man

Geen katalysator .. :sleeping die kans is dik aanwezig

hoop voor je van niet :hmmz mjaa mss toch dat scheurtje

moet er toch heen morgen men assie :wors staat dr ook !

later man

[rquote=1875398&tid=143088&author=wim-v6]doet u maar 1 jan 1993 voor de 4gas meting.

Willem[/rquote]

dat denk ik niet wim ;)

heb mn apk papiertje nu al bijna 3 jaar...

tot 95 is gewoon stationair meten...mits er GEEN kat aanwezig is

en idd, hang er gewoon ff een kat onder en gaan

[rquote=1875398&tid=143088&author=wim-v6]doet u maar 1 jan 1993 voor de 4gas meting.

Willem[/rquote]

dat denk ik niet wim ;)

heb mn apk papiertje nu al bijna 3 jaar...

tot 95 is gewoon stationair meten...mits er GEEN kat aanwezig is

en idd, hang er gewoon ff een kat onder en gaan

Dus de enige optie voor mij zou nog zijn de katalysator en een gaatje in de uitlaat??

Dan probeer ik de katalysator van mijn gestripte corsa b 1.4i 16v op mijn 1.6 16v gsi..

En dan eindelijk hopen dat het dan verholpen is..:angel

Terug
Naar boven