• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

commo b achteras

er zit wat lengte verschil in de steekassen

valt niet eerder op dan waneer je de steekassen naast elkaar houd

voor schijfremmen zit er n extra blokje spacer op de as

op de foto rood omcirkeld

dat blokje heeft een as met trommels niet die heeft enkel dat dunne plaatje wat net naast die spacer zit

Nee, ik geloof je niet. Heb net even de assen opgemeten( de lengte van de buizen en het diff) van een met trommels en een van een GS/E. Beide zijn even lang. Als het klopt wat jij zegt dan komt de flens waar de schijf/trommel tegenaan komt dus ook 2,5 cm meer naar buiten. Dit geeft een totale spoorbreedte van 5cm meer voor de GS/E. Echter ik heb even in wat instructie boekjes gekeken en de spoorbreedte bedraagt 1412mm voor trommels en 1410mm met schijven. Rara??

Daarbij wil ik wel eens weten in welke as je dat verhaal in gebeurd.

Gr, Marcel

Een Manta-B as heeft steekassen die al 2,5cm korter zijn dus is het al helemaal vreemd. En nee, ik hoef geen gelijk....

Als ik de twee bovenstaande berichten lees zie ik het volgende:

t is inderdaad in een aangepaste (as is uitgehoond en gekotterd voor de iets groter commo lagers)manta as gebeurd.maar wel met steekassen van een commodore

dus ik blijf bij m,n verhaal dat er verschil zit

in de lengte van commo steek assen

Een Manta-B as heeft steekassen die al 2,5cm korter zijn

Misschien de Commodore steekassen vergeleken met de Manta steekassen?:hmmz

korter, langer, wel gelijk of géén gelijk.

Ik waardeer het toch al een beetje dat van ene kant al iets wordt toegegeven.:thumbup

Misschien bestaat er toch wel een kans dat jullie het ooit eens worden.

ach, het is niet de grootste discussie hier op het forum:P

@ louwe, ik denk dat die sper-div tegenwoordig nog wel meer kost, + het eventueel ombouwen na schijfremmen kost ook weer veel.

tja, dan heb ik er straks een as van minimaal 2000 euro onder zitten, gaat me net wat te ver denk ik, komt bij dat ik binnenkort al aan de achteras toe ben.

misschien is het een beter idee om gewoon een manta-as eronder te bouwen, sper is genoeg aan te komen, en ombouwen na 5 gaats (eventueel schijfrem) is ook nog wel te doen.

ik denk dat ik er wel uit ben wat ik ga doen, of ik moet stomtoevallig een mooie (niet al te dure) GSE as tegenkomen, binnen nu en een paar weken:hmmz

origineel gepost door Christian-tsx

ben niet bang om zelf zoiets aan te passen, alleen heb ik nog nooit zon as in handen gehad, dus wil even weten wat wel en niet kan.

kijk, voor 250 euro kan ik een commo as halen, met trommels.

deze kan ik onder mijn kadett bouwen, maar hier moet wel een sper in komen, en misschien op den duur ombouwen na schijfremmen.

maar dan moet ik wel zeker weten of het kan, zodat ik niet later alles nog een keer om moet bouwen, liever in 1x goed.

als iemand wat weet of die sper-div, hoor ik dat graag.

als je een beetje geduld heb kan je een volvo as vinden met sper en schijven voor 150 - 200 euro.

steekassen vermaken en steunen van een e-rekord er aan lassen en het valt niemand van de buitenkant op dat het geen opel as is ;)

Het valt me toch wel op dat men hier steeds meer de keus geeft / handhaaft aan een starre as, i.p.v. onafhankelijke ophanging zoals BMW dat heeft.

Oftewel lijkt het wel zelfs dat de 'Volvo-as' telkens bovenaan staat.

Waarom eigenlijk?

240 as is een stuk smaller als een 740/940 as. Denk dat de 740 as meer in de richting van de Commodore as komt qua lengte. Ik ga een 240 as onder mijn kadett gebruiken in ieder geval.

origineel gepost door Jo

Het valt me toch wel op dat men hier steeds meer de keus geeft / handhaaft aan een starre as, i.p.v. onafhankelijke ophanging zoals BMW dat heeft.

Waarom eigenlijk?

Omdat naar mijn mening een onafhankelijke ophanging niks bijdraagt onder een manta of ascona,buiten het feit dat het misschien wies is om te vertellen dat je er eentje onder hebt zitten.

origineel gepost door Christian-tsx

ook met steunen van een e rekord?

Niet onder mijn ckadett...

denk dat het een mooi setje van rally design wordt.

RD500%20Product.jpg

origineel gepost door Koekie

origineel gepost door Jo

Waarom eigenlijk?

Omdat naar mijn mening een onafhankelijke ophanging niks bijdraagt onder een manta of ascona,buiten het feit dat het misschien wies is om te vertellen dat je er eentje onder hebt zitten.

Niet dat ik er ervaring mee heb, maar in de tijd dat ik nog wat aan rally deed klaagden de BMW E30-E36 rijders enorm over het onvoorspelbare gedrag van de auto in bochten. De meeste reden voor de BMW's gewoon Opeltjes. Misschien is een ouderwetse starre as zo slecht nog niet.

zo'n bodem krijgt met een onafhankelijke as veel meer te verduren als met een starre en bij die BMW's scheuren de steunen ook zo uit de bodem.(typisch kwaaltje van een e36)

doe mij maar star,en niet al dat gewicht aan je bodem hangen als je het ook gewoon op de weg kan laten staan.

e36 is idd waardeloos. Bij de meeste pleurt het diff omlaag als er enthousiast mee gereden wordt. :o Alleen de 3.2 M3 is verstevigd. E30 is wat dat betreft veel beter, scheurt ook niet uit.

Onafgeveerd gewicht wil je zo laag mogelijk houden en onafhankelijke wielophanging achter is in de bochten wel beter in staat om het loopvlak van de banden aan de grond te houden. Geometrie is heel anders als met een starre as, is ook moeilijk te vergelijken.

Starre as wordt vaak wel van gezegd dat het beter te controleren/ aan te voelen is wat er gaat gebeuren.

KISS principe staat mij ook wel aan ; Keep It Simple Stupid.:cool:

wat de gek er voor geeft...:jerry

Het is zeldzaam en er is vraag naar, dat drijft de prijs omhoog. Ik heb niks aan zo'n as en zou er nog geen 100 euro voor willen geven maar ik denk dat Louwe of Christian er wel meer voor wil geven...:D

Goede as? goede lagers en diff? met schijven en klauwen of zonder? allemaal dingen die van invloed zijn...

Terug
Naar boven