• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

• Topic starter Topic starter Jo1
  • Startdatum Startdatum
Die bakken schakelen redelijk vlug op, juist doordat er veel koppel in de V8 zit. Hierdoor wordt het koppel ook "voelbaar".

Probleem met de stabilisatorstang is inmiddels ook alweer opgelost.

Deze kwam in eerste instantie tegen het carter aan;

03012012167.jpg

Is nu zo;

19012012188.jpg

Het bedraden verloopt maar langzaamtjes.

Zoek nog het signaal van de toerenteller en de voeding van de achterruitrijverlichting.

Middenconsole is nu ook iets aangepast.

19012012186.jpg

Idd ja, heet gestookt en verbogen

De steun van de versnelingsbak heb ik nog iets versterkt, echter jouw optie, Stefan, vond ik iets overdreven.

21012012189.jpg

21012012192.jpg

Wat de BMW-emblemen betreft, neem ik het voorstel van Guiettaevo. snelste en goedkoopste oplossing.

Momenteel bezig met de motorkap, Het frame raakt hier en daar de radiateur en luchttoevoer/ luchtweger.

Carter van de bak ook mooi opgeknapt zie ik??

Jo, je moet natuurlijk helemaal zelf bepalen wat jou stevig genoeg lijkt voor de diverse onderdelen.

Je hebt immers in de loop der jaren al genoeg zwakke punten ontdekt in diverse onderdelen.

Echter:

Teveel plaatselijke warmte inbrengen in staal, kan vervelende gevolgen hebben op de lange termijn. Dit heeft vooral te maken met de manier waarop het materiaal na verhitting afkoeld. Meestal gaat dit te snel en wordt het staal onbewust plaatselijk "gehard". Op de scheidingslijn tussen het "geharde" staal (grote moleculen) en het niet-geharde staal (kleine moleculen), ontstaan vaak scheuren.

Ik denk dat de vraag van @danny ook is gebaseerd op de vraag of het wel verstandig is om een stabilisatorstang te verhitten??

ziet er goed uit jo, Ik verheug me al om aan die van mij te beginnen als ik dit allemaal zie, zal net niet zo snel klaar zijn dan jou.

Stel, ik zaag de stang door, slijp beide uiteinden in een punt, en las dit (uiteraard met hoog amperage) weer helemaal vol.

Wat zijn dan de gevolgen?

dat het materiaal zijn oorspronkelijke molecuulstructuur terugkrijgt, waardoor dat het nieuwe zwakke punt van de stabilisator wordt, en waarschijnlijk net voor of achter de las afbreekt. Dit gebeurt in feite ook met het warmstoken, maar minder omdat het staal niet geheel vloeit.

Ik denk dat je het beste de stabi zoals hij nu is kunt laten behandelen zodat het weer de juiste veerstaal toestand bereikt.

ik zou hem gewoon zo laten,

stel dat hij breekt, is het dan geen optie om hem in zn geheel wat lager te hangen? wat ze ook bij de corsa doen voor het 16v spruitstuk?

gewoon 2 blokjes ertussen, of word de stabistang dan een drempelschraper? dat is niet zo goed te zien op de foto's, maar ik neem aan dat je die optie anders zelf al bedacht zou hebben

Bedankt voor de reacties/antwoorden

Marcel, dat geldt ook voor de manta-B

En dat heb ik idd overwogen, echter dan zit ie tegen het sleepoog aan. Ik had maar maximaal 1cm speling.

Maar goed, mocht ie breken (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen), Verplaats ik het sleepoog en ga alsnog voor die optie.

Uiteraard moet alles gekeurd worden. iets waar ik me meer zorgen om moet maken.

Is voor mij niet de eerste keer. Ben in het verleden alleen al voor mezelf 4x in Lelystad moeten gaan. Ik weet dus wel een beetje waar ik te maken mee krijg, en geloof me, in die tijd ging het echt moeilijker, buiten het feit het ook nog eens een boel geld koste.

Omkeuren stelt niks voor vandaag de dag. Zeker niet als het zo netjes gedaan is als hier. :thumbup

Wij hebben wel eens een stabi verbogen met behulp van de werkplaatspers...

je zou het inderdaad kennen lassen zoals jij zegt en dan laten uitgloeien dan lukt het zeer seker gr baboe

je zou het inderdaad kennen lassen zoals jij zegt en dan laten uitgloeien dan lukt het zeer seker gr baboe

OKé Jongens.

Mijn geduld was vandaag helemaal hartstikke op!

Ik moest nu toch wel echt weten of alles ook wel uberhaupt een beetje functioneert.

Dus effe gauw een stoeltje erin, en tussen de buien door de eerste meters hier ergens in een 'stil gebied' getracht te maken.

- de bak schakelt. (grootste zorg)

- zelfs de tiptronic werkt.

- de stuurinrichting, tja, kan ik nu nog niet veel over zeggen, voor m'n gevoel vind ik het nogal erg licht sturen. Omdat ik niet meer dan 2km heb getest, kan ik verder niet veel vertellen. De auto was/is sowiso toch al zeer gevoelig bij spoorvorming. (oorzaak wielen)

- Het geluid bevalt me eveneens goed. Niet te hard (geen gehoorbescherming nodig) edoch lekker zwaar.

- Tja, en dan het vermogen/koppel.......

Om een lang verhaal kort te maken, stel ik mijzelf dan maar de vraag, waarom ik dit niet veeeeeel eerder heb gedaan??

Als ik het mag vergelijken met m'n eerste M3, die het zelfde vermogen heeft, doet deze het absoluut niet voor onder. En dat terwijl daar een heel ander prijskaartje aan hing, maar goed waren ook andere tijden.

Ben, praat me asjeblief niet meer over 30E/LE/NE/SE/XE, en bouw in godsnaam dat ding klaar! straks zitten we in een scootmobiel, en hebben we helemaal nix meer.

Nadeel is nu wel de wielspin. Een sper wordt dus absoluut een must!

Terug
Naar boven