• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

• Topic starter Topic starter Jo1
  • Startdatum Startdatum
Ow Jo nog 1 ding zou je me de afstand tussen de uitlaat kanalen willen opmeten van hart tot hart en de diameter..

@GSE wrote:Is een motorruimte van een Commo B groter dan van een Monza Jo?

Was dat maar waar Ben.

Achteraan tussen de chassisbalken (breedste punt) 60-61cm.

De balken lopen niet recht zoals bij m'n voyage (of jouw monza) maar zijn op z'n smalst (ca20cm terug) 54-55cm. (zie foto)

Effe zo bij de voyage gemeten is die ruimte 65cm, oftewel 5cm breder

Daarbij staan de cilinderkoppen tamelijk onder een hoek van 90graden, met dubbele nokkenassen/kleppen. Oftewel breed zat!

Dus als dit mij gaat lukken lukt dat jou ook makkelijk met 2 vingers in je neus!

@GSE wrote:Heb jij ruimte om een uitlaat pijp tussen stuurhuis en motor/bak te laten lopen of moet je deze ook tussen motor en bak weg moffelen onder de carterpan/achterkant flexplaat...

Kun je die BMW spruitstukken lassen?

Of is dat gietijzer wat boven tegen de kop gebout zit?

Tis de bedoeling dat de uitlaten (beiden zijden 2) tussen koets en bak ter hoogte van de startmotor gaan komen, dus zoals het ook hoort. Rechts gaat dat op het eerste oog goed komen, en links zal ik waarschijnlijk nog iets van de carroserie moeten weghalen

Ik wil hier ook nog tevens een hitteschild tussen plaatsen.

Spruitstukken zijn van RVS, net zoals heel de uitlaat, en wil ik zelf dan ook met rvs-draad lassen.

Ik behoud de originele spruitstukken, maar moet eentje wel iets verlassen aan de linkerzijde.

De eerste demper gebruik ik eveneens van de 740, rvs, en past werkelijk perfect . De einddempers (eveneens rvs) zijn hopeloos lomp. Bedoeling is van 8 - 4 - 2 - demper - 2 naar 1 van rond 76 (3inch) met vervolgens nog 2stuks lange dempers RVS. in totaal dus 3 dempers.

@GSE wrote:Ow Jo nog 1 ding zou je me de afstand tussen de uitlaat kanalen willen opmeten van hart tot hart en de diameter..

hart-hart 10cm.

Kanalen zijn ovaal 35-40mm

@sander2.5v6 wrote:Godsamme dat ziet er goed uit!

En wat gebeurt er met de X30XE :angel ?

Succes en groetjes,

Sander

Tja, daar zijn al meerdere gegadigden voor. Maar ik denk dat ik die nog even reserve houd.

My probleem is echt stuurkant uitlaat.......Links of rechts van het stuurhuis is echt geen plaats enkel tussen tussen stuurhuis en flexplaat is 5.5cm ruimte....

Zal morgen mijn kanaal afstand ook eens meten,misschien zijn BMW spruitstukken wel een goede oplossing...Deze zijn teminste te lassen die gietijzeren dingen zijn niet te lassen..

@Jo1 wrote:

Die carterklep, achter bovenin heb ik al besteld. Iemand had mij dat ook al geadviseerd.

Mooi Jo, eindelijk ha ha

welke carterklep heb je het hier over? en oliepomp bouten met locktite vast zetten idd.

en spruitstukken zijn van zo'n v8 dubbelwandig uit gevoerd dus las je niet zo maar even om,

volgens mij waren ze ook niet van rvs, houd er maar eens een magneet tegen.

ik heb hier nog wel een tekening om flenzen te laten snijden, misschien dat je er wat aan hebt.

flensmp.jpg

Het enige wat van staal is, zijn de flenzen zelf.

Aan de rest blijft de magneet NIET plakken. Dus RVS.

Idd dubbelwandig, maar laswerk moet toch wel lukken.

Wat me overigens opvalt is dat sommige stukken behoorlijk appart en plat zijn.

23112011054.jpg

Natuurlijk oogt het beter om dit te vervangen door zo dik mogelijke bochten, maar of het dan ook beter loopt, betwijfel ik.

Het valt me ook op dat de doorlaat van het 2e traject net zo groot blijft als het eerste. Bij het 4e wordt het pas groter.

@sik wrote:@Jo1 wrote:

Die carterklep, achter bovenin heb ik al besteld. Iemand had mij dat ook al geadviseerd.

Mooi Jo, eindelijk ha ha

welke carterklep heb je het hier over? en oliepomp bouten met locktite vast zetten idd.

Ja, is dat kunstof ding boven achteraan, heeft met de carterbeluchting te maken.

Meer verstand heb ik er ook niet van.

Overigens Sik, dit is een 4.4 (euro3)

Hey jo

Het ziet er goed uit, maar ik had ook eigenlijk van je verwacht, als hij loopt gaan we wel eens een stukje rijden, Toch!!!

gr pascal :thumb

@GSE wrote:My probleem is echt stuurkant uitlaat.......Links of rechts van het stuurhuis is echt geen plaats enkel tussen tussen stuurhuis en flexplaat is 5.5cm ruimte....

Zal morgen mijn kanaal afstand ook eens meten,misschien zijn BMW spruitstukken wel een goede oplossing...Deze zijn teminste te lassen die gietijzeren dingen zijn niet te lassen..

Ik dacht dat die V8 ombouw bij jou wel zo'n beetje plug and play was???? Je koopt gewoon een Holden weet ik veel V8 want dat is het zelfde als een Sennie A en hoppa..... Maar zo simpel is het dus niet?

Oké, het blok hangt d'r weer in,

de tussenas met het schuifstuk zit redelijk op z'n plek.

26122011162.jpg

Wat de rembekrachtiger betreft, komt ook tamelijk netjes op z'n p[laats.

26122011160.jpg

26122011161.jpg

En wat de radiateur betreft, komt dat ook wel goed.

26122011159.jpg

Vandaag dus weer eindelijk een dag, waarvan ik deze keer wél kan zeggen dat ik iets ben opgeschoten.

En zo ziet de luchtkamer van de V8 van binnen uit.

26122011157.jpg

Het volgende wordt het koelertje van de automaatbak plaatsen.

Eerst de tunnel weer een beetje gedicht.

Makkelijk als je de 740 als donor kan gebruiken.

06122011076.jpg

Ook tevens nog iets meer ruimte gemaakt voor de uitlaten.

Van binnen hier zichtbaar achter de gaspedaal.

11122011091.jpg

Vervolgens een begin gemaakt aan de spruitstukken / uitlaat.

Moeilijk karweitje overigens.

11122011085.jpg

11122011086.jpg

11122011087.jpg

11122011088.jpg

11122011089.jpg

past precies, :wors ha ha. volgens mij wordt het een kerstcadeau, als ik zie hoe het vorderd. strikje erom en onder de boom ermee :hmmz

Ik ga Jo zijn topic niet vervuilen maar wil ff ingrijpen op M400 zijn opmerking:

http://www.kerrbrosracing.com/tech_efi5lconversion.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Die auto is 100% identiek met een europese auto kwa maten enkel het stuur zit aan de andere kant..

Die V8 motor en bak passen perfect,alleen dat ik een paar dingen tegen kwam die ik niet had verwacht,wil niet zeggen dat het niet gaat....

In grote lijnen hoef ik alleen maar de spruitstukken te maken,ik heb een Mercedes stuurhuis van een E-klasse gebruikt van rond 2002..

En ik heb geen plaats om de pijp zoals Jo ze leid langs het stuurhuis te leiden,ik moet zoals Holden het origineel doet tussen stuurhuis en bak naar de europese bijrijderskant leiden en daar is nu weinig plaats,denk ik maar een ander stuurhuis neem,waar in de pijp langs kan leiden..

Vind de uitlaten van Jo geweldig zo wil ik ze ook hebben bij mij..

Jo ff een klein vraagje dat asje van je stuurhuis naar je stuur kolom,komt dat niet tegen de chassie balk aan????

Op de foto,s ziet het der zo uit als het tegen je chassie balk aan komt als je het onder die hoek monteert.

Terug
Naar boven