• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

• Topic starter Topic starter Jo1
  • Startdatum Startdatum
he echt een mooie ranger! heb je bij die commodore en ranger eigenlijk beide zn vectra-calibra stuurcolom? en bij die ranger gewoon die op het orginele stuurhuis gezet? is wel interessant want ik heb ook nog zn verstelbare clom liggen.

Haha, vanmiddag gespot Jo vlakbij Munstergeleen, jij reed richting huis. Ziet er verdomde goed uit kerel !!

Gr. Mischa

Bij de commodore heb ik alleen het stuur aangepast. D.w.z. het terugschakelpinnetje van de richtingaanwijzer zelf gemaakt, en het claxon sleepcontact gewijzigd.

Bij de ranger was het geheel in dusdanige slechte staat, dat ik besloot inderdaad een verstelbare stuurkolom incl elektric van een Omega/vectra te nemen.

De lengte van deze is exact even lang als van de ranger/commodore, alleen de bevestigingsbeugel dient te worden overgezet (lassen)

Echter de elektric is het meeste werk zoals de alarmlichtenschakelaar.

Omdat ik sinds vandaag deze auto dagelijks ga rijden,is een interval ruitenwisserschakelaar eveneens geen overbodige luxe, en dus met deze stuurkolom makkelijk te combineren.

Idd Mischa, dat was m'n eerste rit terug naar huis!

De auto is nog niet geheel naar m'n wens. Voorwielen lopen iets aan tijdens scherp draaien, auto dreunt bij stationair toerental, géén geluidsisolatie in motorruimte (te veel herrie), vreemd geluid in de automaatbak (was al in de bmw zo) en de thermostaat is waarschijnlijk alweer stuk. Maar goed voor een pekelbak kan die d'r wel mee door.

Erg mooi geworden, en kunstig in elkaar gezet.

De velgen (Styling 32 als ik me niet vergis) staan echt uber dik. Heb ze zelf ook op me E39 zitten, maar ook onder deze dikke Opel staan ze machtig !

Voorlopig even niks Stefan.

Het MRB-besluit heeft ook mij goed genaaid.

Voornamelijk de BMW heeft me veel uren en centjes gekost. 3mnd nadat deze klaar was, kwamen de eerste berichten. Ik heb van die auto maar 1 jaartje genoten. Van de voyage heb ik gelukkig langer (5jr) geprofiteerd.

Momenteel heb ik 9 auto's en 1 camper rond de kooi staan, en dat is me echt wel te veel!

Eigenlijk had ik helemaal geen zin om met deze ranger in de winter te beginnen rijden, maar nadat ik afgelopen zondag de 1e rit hier 1 km vandaan een dikke duim van een onbekende golf-rijder kreeg, veranderde dat moment positief, en heb er nu wel zin in.

En hier staan ze dan. sinds vandaag samen goed voor 3000 euroos per jaar.

Gelukkig nieuwjaar!!

Bah bah, zonde, wat gaat er nu mee gebeuren? Wat staat die BMW hoog met de neus, heb je die wat ontnomen?

Respect voor het werk! Het ziet er weer piekfijn uit en is altijd een genot om te volgen.

Jammer idd van het MRB besluit, zo maken ze de hobby toch deels onmogelijk. Er had een goede regeling moeten komen waarbij de liefhebber (met weinig km's per jaar) werd gespaard.

Hey Jo

zie dat de ranger erg goed terecht is gekomen en ziet er erg mooi uit na een flinke klus. Zie hem vast wel een keer in het echt hier bij de buurman of in valkenburg

groetjes Dave

Hallo jo,

Mooi stukje werk, ik hoop hem snel eens in het echt te zien. :thumb

Vooral de combinatie kleur en de wielen bevalt me erg goed :wors

En Dave, je moet nu wel je onderschrift aanpassen hè, de Ranger is nu toch echt van jo. En de vivaro is geruild voor een transporter. :jerry

Groeten Ralph

We pakken dit topic weer op.

Enkele dingen storen me wel enigszins. Als eerste is de eindoverbrenging te kort. Bij accelereren vanaf een snelheid van ca 100 schakelt de bak 2x terug, en zit vervolgens gelijk in de toerenbegrenzer. Tevens is het ontbreken van een km-teller niet altijd makkelijk, en op den duur irritant.

Echter heb ik een verschrikkelijke hekel aan werken aan de bodemplaat, en al helemaal boven m'n hoofd.

Dus heb ik lang nagedacht om dit te omzeilen en ben als volgt te werk gegaan.

Als eerste een stuk bodem op maat uitgezaagd, en tevens mobiel gemaakt

Het moeilijkste en meest secure is bepalen hoe de wielen op exact de zelfde plek moeten komen.,

meten, meten, meten.

Echter de as staat nog iets te laag, en daardoor de wielen erg negatief.

Alles is nu weer los, en probeer nu het lichaam van de as nog iets hoger te plaatsen.

De as opnieuw aangepast

Tevens nog iets gecorrigeerd. De wielbasis was enkele mm's te lang.

Ik ben nu dus weer even ver als een week geleden.

As is vandaag geverfd, en probeer ze morgenavond te monteren.

Mooi gemaakt met die e28(?) achteras. Welk differentieel gebruik je nu, een 188 model of een 210?

Welk diff deksel ga je gebruiken aan de achterkant? Wij gebruiken op de 188 diffs altijd de steune van een E36. Die heeft mooi twee 'oren' naar de zijkanten.

Tis een sperdiff van een 535i met een overbrenging van 3.07

Deksel heeft een enkele steun in het midden.

't verschil tussen 188 en 210 weet ik even niet, mag jij me uitleggen.

Dat is de grootte van het diff,volgens mij de diameter van het kroonwiel oid.maar als het een 535i diff is dan is het een 210. Zo goed als onverwoestbaar.

Wij gebruiken een 188 diff met 2,65:1 achter een 400+ pk diesel en dat gaat ook prima.

Is het huis dan wel verder hetzelfde?

Heb overigens nog een vraagje. Het blijkt dat voor de E28 2-type assen zijn. men spreekt over type 1 en 2. Kun jij me vertellen waar dat op is gebaseerd, oftewel bijv afhankelijk van bouwjaar, of van model? Maar ook de E34 heeft zulke as, alleen zijn daar de ophangpunten van het diff weer anders?

Huis van een 210 diff is groter als een 188.

Verschillen in E28 assen weet ik niets van.heb alleen ervaring met de e30 assen.die zijn qua model hetzelfde als de E28 as.

Bij de e34 heb je in ieder geval 2 soorten diff ophanging.de ene lijkt op die van een E28/e30, waar het diff met 4 bouten vast zit aan de as.bij de andere manier hangt het diff in een rubber langs de flens van de cardanas.

Terug
Naar boven