• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

• Topic starter Topic starter Jo1
  • Startdatum Startdatum
ho, how, ik ben nog niet klaar hoor!

En als het dan eindelijk af is , moet ik nog zien, of het naar alle wens werkt.

De as zit er momenteel weer onder, hoogte lijkt beter, ook de lijn richting tussenas.

Vanavond tot nu toe alleen maar bezig geweest met de steun van het deksel.

Minder leuk werk. Ik hoop het morgenavond te kunnen monteren.

Ja, maar ik wil de wagen niet hoger hebben, enkel het lichaam van de as, oftewel die dwarsbalk. Dit komt ook ten gunste van de tussenas.

Foto's:

Het verschil in de wielstand voor en achter is nagenoeg gelijk.

Ben momenteel met de handrem bezig, en kies voor de meest makkelijke manier, denk ik.

Wow Jo wat een werk allemaal daar is die v8 ombouw van mij maar een lachertje tegenover,petje af kerel.

Aandrijfas is intussen ook op maat gemaakt en gemonteerd.

Bij een BMW gaan de uitlaten (2buizen naast elkaar) normaalgesproken onder de as door. Echter in dit geval zou ik dan met één enkele buis van 3inch moeten, en eigenlijk bevalt me dat niet. Dus maken we iets meer ruimte aan de bovenzijde;

De uitlaat heb ik eveneens moeten wijzigen. Best wel jammer, want het zat juist voorheen zoals ik wilde.

Niet geschikt voor gevoelige kijkers;

Eens kijken of ik het voor mekaar krijg dit morgen te dichten.

Eerste meters zijn alweer gemaakt.

Echter met en storend irritant geluid. Blijkt dat de veer tijdens het veren tegen de bus aan komt aan de achterzijde.

Dus opnieuw de armen gedemonteerd, en hier iets meer ruimte gemaakt.

filmpje

Tussendoor ook maar even de voorremmen iets gewijzigd, zodat de verhouding tussen voor en achter incl hrc een beetje klopt.

Best wel moeilijk voor zo'n commo, omdat de afstand tussen de bevestigingsgaten van de klauw heel anders is dan de meeste opels.

Met zulke klauwen rij ik al dagelijks met de ranger, en ik moet zeggen, bevalt me beter dan de voyage met 24V-remmen. Hoe dat zo komt, weet ik ook niet.

Het remblok-oppervlak van deze 4-zuigerklauw is 1.5x5cm groter (x2), en plakt in z'n geheel op de standaard gse-schijf.

Leuk karweitje, alles past gewoon 1:1. Ongelooflijk.

Verder de KM-teller van een BMW in het cockpit gestopt.

Het enige, wel belangrijk restpunt is de proefrit en het maken van een stabilisatorstang.

Passen Monza/Senator klauwen op een Commodore B?

Ik dacht me zo te herinneren dat die een boutafstand van 78mm hebben (hart tot hart van de bevestigings gaten van de klauw)

Zijn géén volvo klauwen. 3 verschillende merken in één auto wordt me te veel. Oftewel de gok van Manta-aero was juist.

Afstand is ca 90mm.

Zoals ik al eerder schreef niet zoals de meeste opels.

De afstand van de bouten van de commodore B klauen is 3.5" ipv 3 " bij de andere opels geloof alleen de admiral heeft ook nog dit maat . Die BMW 4 zuigerklauen rij ik al sins en paar jaren en remt perfekt, is de beste oplossing voor de commo.

Mooi project Jo.... zoals de rest van je projecten,

Maar nu heb ik toch ook een vraag over de remmerij.

Ik heb nu een Commo A. En de remmen zijn inderdaad een probleem.

Passen deze BMW remmen ook op de A? En van welk type/serie heb ik de klauwen nodig?

Wie kan mij daaraan helpen?

Ik heb ook een commo A en die remt perfect zelfs met een bewerkte C30NE (dus een hoop pk's)

ik heb geventileerde schijven vooraan met de originele klauwen (met spacers uiteraard)

een commo B GS/E achteras met de originele schijven en klauwen

originele hoofdremcilinder op een rembekrachtiger van een omega A 2.4L

het was mij de bedoeling om een goed remsysteem te vinden dat niet te ingewikkeld is en toch perfect werkt

en hiermee gevonden. Zoals gezegd , remt perfect king:

Op de Manta/Ascona 400 zitten ook remmen van een Commo, ik ken d'r genoeg die ook die BMW 4-pots klauwen

hebben gemonteerd. Komen van een 5-serie, bouwjaar weet ik niet meer.

Terug
Naar boven