• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Commodore A kruiskoppeling van tussenas

Bavel

Post weleens wat
ik wil de kruiskoppeling van de tussen as graag even uitelkaar halen

zodat ik het rubber van het hanglager kan vervangen

wie weet hoe dit moet zonder de boel te beschadigen?

DSC_0996_zps1ed2a514.jpg

mijn vermoeden is dat de naaldlager bussen conisch in de asvork zitten geperst

en extra zitten gebord met een kunststof pennetje :hmmz

lagers zijn niet conisch, je kan ze er gewoon uit persen,ze zijn geborgd door kunstof inspuiting,wat helemaal rond de lagerbus zit.

dus als je ze los wil maken moet je het helemaal uitkrabben en weer borgen met kunstof.

als je het tussenlagerrubber wil vervangen kun je beter de bout ertussen losdraaien en dan trek je de kruiskoppeling er in z'n geheel vanaf.

let er wel op dat je de as weer in dezelfde stand er terug inschuif ivm trillingen,dus even merken.

Hoi Rob,

succes morgen met wisselen :thumbup

Ik ga morgen mijn achteras weer monteren van de GS.

Groet,

Ben

plannen zijn gewijzigd

ga vandaag biljarten en daarna de nodige biertjes nuttigen haha

dus de boel blijft ff zo staan tot morgen

DSC_0894_zps9ba8d50a.jpg

ST1 V6 veel sleutel plezier vandaag met het monteren van de achteras ;)

Hallo, ik moet ook het hanglager van de tussenas vervangen. Ik heb de methode om de gehele kruiskoppeling te demonteren ook geprobeerd. De centerbout losdraaien en dan zou de spline redelijk uit elkaar moeten kunnen is mij verteld. Alleen dit laatste werkt dus niet. De spline zit knettervast in elkaar, of deze is vastgeroest. Iemand dit ook al eerder gehad en toch opgelost kunnen krijgen? Met een hamer en een stuk slagkoper lijkt me ook geen goede optie, in verband met onbalans / beschadigen enz. Het gaat hier ook om een Commodore A. Project staat al een tijdje dus.

Groeten Edwin

Terug
Naar boven