• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

corsa 1.6 gsi motor

X16XE:

1.6 16V

1.598 cm³

4-in-lijn

106 pk

1994 - 2000

C16XE:

1.6 16V

1.598 cm³

4-in-lijn

109 pk

1993 - 1994

Btw, verschil zie je gauw door te kijken naar het bovenste deel van het inlaatspruitstuk. Bij de X16Xe is deze keramisch en wit van kleur, bij de C16Xe is deze van plastic en zwart van kleur.

Is niet keramisch, maar gegoten aluminium ;)

Verdere verschillen is dat de ECU van een C16XE geen startonderbreker/transponder heeft.

Ook mist de C16XE een EGR klep (die krengen gaan toch steeds kaput, dus das prettig) en er zit geen SAI op.

Oh, en er staat geen ECOTEC op de kap.

Misschien alluminium met een keramische coating dan? Dacht dat het verantwoordelijk was voor de witte uitstraling ervan.

@TeamWest wrote:Misschien alluminium met een keramische coating dan? Dacht dat het verantwoordelijk was voor de witte uitstraling ervan.

Nope, puur gegoten alu.

Alu oxideert wittig/grijzig, en de zand-mal van het gietproces zorgt voor de grove uitwendige structuur.

ik heb nog een opel corsa te koop de sleutel moet alleen ingeleerd worden en dan heb je een compleete 1.6 gsi voor 800 euro. met leren bekleding enzo enzo. er staat 145 duizend op de teller pm me als jr intressen hebt

ian heemskerk

een kas heb ik heb eigelijk alleen een motor nodig denk dat het een is met de plastic inlaatspruistuk moet nog eens gaan kijken bij men maat

je kunt ook de c16xe ecu en kabelboom gebruiken op een x16xe

blokken zijn op zich het zelfde op de genoemde verschillen na

hebben een motor gevonden maar verbruikt olie is net voor 500 €kosten aan gedaan maar denk da de onderblok versleten is zijn er overmaat zuigers beschikbaar voor als ik hem hoon of zouden gewoon andere zuigerveren volstaan

ik geloof dat mahle of wossner wel overmaatse zuigers heeft voor de 1.6 16v

je weet pas de staat als je het ziet :D

heb je al cilindercompressie kunnen meten?

neen moet em nog gaan halen dus zal dan wel zien maar was getest met olie op de zuiger te gieten en die was na een uurtje al volledig weg dus goed zal het niet zijn denkik :-)

Eey

Heb hier een complete goedlopende x16xe te koop, hangt nog in de auto en is draaiend te horen

Niet meer te rijden want de versnellingsbak is net overleden

Marc

Terug
Naar boven