• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic

Ik wilde daar al naar gaan kijken, maar ik kan dat document nu niet openen. kan hem niet uitpakken hier.

boompje open trekken moet je toch... dus doe het dan goed... zeg alleen maar dat je de aanpassingen beter kan doen in de motorboom dan in de auto boom, maar maak er wel een nette verbinding van...

Ik begrijp wat je bedoelt, en het klinkt niet meer dan logisch. Als ik thuis ben eens kijken naar dat document. Hoop dat het een beetje leesbaar is voor een niet-electricien.

Saiko, ik heb een Kadett boom en die is vrij duidelijk en handelbaar.

Draden rechts los gehaald van de Corsa B en terug richting zekering kast en daarvandaan weer door het schutbord naar de motor.

Onder de kap dat zwart zekeringkastje gehouden en daar de boel in gelegd en aangesloten.

Over is bij mij maar 1 draad, en dat is eigenlijk bedrading voor de uitlees stekker.

ML lamp doet het gewoon, uitlees dan niet, naja , dat zal wel, as er iets......

ja maar een kadett boom is minder netjes dan die van bijv een calibra.

bij kadett moet je zelf nog allemaal kabels naar binnen toe brengen bij de vectra, astra en calibra bomen ligt de meestal zooi al binnen in de auto..

Thnx voor de toevoegingen.

Ik heb trouwens het haynes document van de c20xe zitten bestuderen. Maar kan toch niet komen tot een duidelijk beeld van de boom. Wat ik zoek is misschien niet gebruikelijk. Maar ik wil zeg maar de complete boom voor mij hebben, met een verklaring voor de stekkers die erop zitten. Zodat ik ook echt weet waar de stekker op het blok hoort. Spoonfeeding noemen ze dat :)

Los daarvan een vraag voor de heren Marcel en Max:

Op novatuning zie ik een korte beschrijving over de bedrading onder "Ombouw Corsa B naar 2.0 16v" onder het kopje electra. Kun je hier een korte toelichting bij geven, over wat men precies dient te doen? Welke stekker wordt met welke kabels gesoldeerd?

kleur bij kleur

Die kabelboom gewoon op het blok aansluiten nou en dan blijven er een paar kabels over,die sluit je op kleur aan.

Is ongeveer het makkelijkste vd hele ombouw

De kabels die overblijven nadat je de nodige kabels op het blok hebt aangesloten, dat zijn dus de kabels die je dient te koppelen met kabels die standaard in de Corsa zitten. Zijn dit kabels die achter het dashboard lopen, en uitkomen aan de rechterzijde binnen in de Corsa?

volgens mij wel daar heb ik die bij die tigra ook allemaal vandaan gehaald.

Wijst echt zichzelf,stelt helemaal niks voor

Hm, ok ik zal ff die kabels onder het dashboard vandaan schuiven en kijken wat ik daar zie.

Je weet ... wat dat betreft ben ik een noob. Maar ik ga kijken en schiet gelijk wat plaatjes, want waarschijnlijk kom ik mij weer melden met vragen. Misschien werkt het beter als ik afbeeldingen heb ter illustratie.

Thnx alvast bro.

ik vond de kabels eerst ook het moeilijkste van de ombouw. tegenwoordig soldeer ik gewoon de stekker al op de kabelboom als deze nog los ligt. das 1 veel makkelijker en 2 veel overzichtijlijker.

boeit mij nooit zoveel waar ik moet solderen.

beetje inzicht in electronica en kunnen solderen is wel een pré zeg ik altijd.

Uit mijn bekabeling kan een ander zo onderhand niets meer wijs worden, maar dat heeft een andere reden :jerry

Gewoon de ECU aan de pasagierszijde loshalen. ECU moet er dan uit samen met de kabelboom van de oude motor, de stekkers van de motorkabelboom die naar de corsa kabelboom gaan binnen in de auto losklikken.

Van je 2.0 motor de kabelboom in de auto doen samen met de ECU. Nu heb je stekkers van de 2.0 en de stekkers van de Corsa kabelboom die aan elkaar moeten. Deze zijn niet gelijk qua vorm. Verbind nu alleen de draden zoals vermeld in het schema en je motor loopt er prima mee. Kleur op kleur dus.

Niet de kabelboom van de corsa die onder het gehele dashbord loshalen of eruit slopen. Niet te moeilijk bij nadenken.

je hebt in de corsa 2 kabelbomen. 1 is puur voor de motor en de andere is voor de rest. Deze 2 zitten alleen maar met een paar stekkertjes aan elkaar.

Dus corsa-Motorkabelboom eruit en 2.0 motorkabelboom erin.

ik doe altijd stekkers van oude motor eraf halen en die op de 2.0 boom solderen. kan je later makkelijker motor wisselen:agent

Niet de kabelboom van de corsa die onder het gehele dashbord loshalen of eruit slopen. Niet te moeilijk bij nadenken.

je hebt in de corsa 2 kabelbomen. 1 is puur voor de motor en de andere is voor de rest. Deze 2 zitten alleen maar met een paar stekkertjes aan elkaar.

Dus corsa-Motorkabelboom eruit en 2.0 motorkabelboom erin.

Die andere kabelboom, die niet puur voor de motor is. Loopt die ook door de motorruimte of zit 'ie geheel in de auto?

:D

Dan moet dat de kabel zijn die ter hoogte van de bestuurdersstoel van binnen naar de motorruimte gaat. Net boven de montagepunten van de pedalen zeg maar (?)

Terug
Naar boven