• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic

Heb de steun lekker aan het blok gelaten....was me teveel werk om daar de gaten 12mm meer weg te zetten.

Dus ff snel deze busjes gemaakt ipv de steun nog een keer in te boren (wordt die steun ook niet steviger van :d) Later ga ik dit vervangen voor een dikke 12mm plaat waar ik de gaten doorboor. Die plaat las ik vast aan de steun.

Verder lijkt mij alles goed, behalve dus die baksteun.

Heb een foto van marcel gehad van zijn baksteun...die is toch echt anders :P

Morgen dus ff wat slopen langs om te kijken naar een Tigra of een Corsa gsi

Vraagje(s)....

Zijn er mensen die hun naar 2ltr omgebouwde B Corsa hebben laten herkeuren?

Ik weet hoe het wettelijk gezien zit etc, maar wil graag weten hoe duur zo'n grapje is.

Heb op kenteken een C16XE met een C20NE erin nu.. (is wel door een slechte beunhaas gedaan, geen spacers voor gebruikt dus heerlijke resonantie van mn stuurbekr. pomp :( )

En als je m niet laat herkeuren hoe zit dat dan met de APK? gewoon naar een universele garage gaan die toch niet ziet dat er een verkeerd blok in hangt?

Apk kan je gewoon laten doen, ze controleren alleen of het chassisnummer wel klopt met dat wat er op je papiertjes staat.

Of er nu een 1.0 in licht of een dikke 2 liter...dat boeit niet voor de apk......Zolang je co-waarde maar goed is...is er niets om je zorgen over te maken.

Qua verzekering weet ik het niet precies......

Ik ga zelf van een c16xe naar een c18nz (wat dus eigenlijk langzamer is!)

Ff snel tekeningetje gemaakt:P

Dit klopt toch? Gezien vanaf de bestuurderskant

verdelerkap.jpg

Even snel een vraagje zijn de aandrijfassen van een corsa a en b hetzelfde m.b.t. het ombouwen naar een 2 liter 16 v.

Hiermee bedoel ik dus (de 2 liter 16v assen van m-tech)

of je die onderling kan uitwisselen zonder problemen of zit daar lengte verschil in?

er is lengte verschil in de assen kun je niet zomaar omwisselen.

ZIt gewoon teveel verschil in.. Die van een A zijn pas te maken voor een B, maar ik zou er niet mee rijden..

Is een Beun oplossing op lange termijn...

@ dennie, euhm ff blok op tijd zetten. Volgens mij klopt dit wel.

Maar bij een 2.0 zit het volgens mij weer anders. Als ding op tijd staat staat je rotor op 1....

:D

heeft er iemand toevallig een tekeningetje met de afmetingen van de spacers die vooraan de auto tussen de carosserie en de reactiestang moeten?

Hoe bedoel je dat..

Bedoel je nu de spacer tussen je trekstang en stabistang?

Dat is gewoon een koker zoals op http://www.corsa-novatuning.nl staat vermeld..

Is niets spannends aan.

Zijn dus ook geen tekeningen van, aangezien dit bij elke metaal boer te verkrijgen is in de juiste afmetingen.

:angel

Ik heb dat hele corsa-novatuning ook bekeken. staat er alleen niet op.

Alleen een klein stukje over een spacer van 3,5cm dik met 2 gaten.

Met de bloksteun die ik heb komt mn stuurbekr pomp tegen de reactiestang dus die moet wat zakken. Maar ik zal hier wss zelf dus een stukkie alu of staal voor moeten regelen om die een paar cm te laten zakken (en geen koker, vind ik iets te slap tbh) want bij mij zit het met 3 bouten vast voorop de carosserie/bumperbalk. Daar wil ik dus ook een spacer tussen van 15mm - 20mm om de strbekr pomp vrij te maken. Ik tril me nu een ongeluk als ik mn gas intrap :)

Ik zal proberen dit weekend een pica te maken als ie op de brug staat. Das maybe wat duidelijker. En ik weet niet waar mn motorsteun vandaan komt. Heb hem met een 2ltr blokkie al gekocht :)

:):):):):)

je wilt je trekstang laten zakken?

ik heb enkel ervaring met A'tjes naar 16v, maar volgens mij zit er by jou iets niet goed met de steun?

Originally posted by silverball

Ik heb dat hele corsa-novatuning ook bekeken. staat er alleen niet op.

Alleen een klein stukje over een spacer van 3,5cm dik met 2 gaten.

BRON: Corsa-NovaTuning.nl:

Stabilisatorstangspacer

Bij een 2.0 8v gaat de stabilisatiestang niet passen doordat de bocht van het uitlaatspruitstuk in de weg zit.

Door spacers te monteren tussen de trekstang en de stabilisatorstang op de voorste 2 klemmen is dit probleem enigszins te verhelpen.

Bij een volledige veeruitslag van de voorwielen zal de stang echter nog steeds tegen het spruitstuk aankomen.

Spacers zijn 35mm hoog en er zijn lagere bouten nodig.

Spacerkit is ook leverbaar via M-tech.

Op onderstaande foto zie je de spacer.

83.jpg

Dus ja het staat er wel op..

Weet wel wat we op onze eigen site hebben staan :vertag

En koker is sterk genoeg...

Wij rijden er al jaren mee. maar je kunt er ook 1 maken van alu... wat je zelf wilt..

Ok, laat ik dan maar beginnen met het volgende. De CNT-Site is echt goed gemaakt en duidelijk ook. :) Heb ook met veel plezier alles gelezen. De ombouw van mijn auto is echter door een beunhaas gedaan die niet echt oog heeft gehad voor detail. En hij heeft ook niet gewerkt volgens de methode die op CNT staat.

De eerste keer dat ik het las had ik ook het stukje over de spacer gelezen, alleen als ik het goed begrijp monteer je die tussen de twee stangen. Precies waar die gemonteerd zou moeten worden loopt mijn stuurbekrachtigingspomp tegen de stangen en dat zorgt voor heel hinderlijke resonantie ed. Er klopt wel meer niet helemaal aan de motorinbouw, zo was bijvoorbeeld ook de beugel voor de dynamo verbogen waardoor de snaar scheef op de poelie liep...

Maar goed, de plaats die ik bedoel is waar die stangen vooraan bij de aansluiting op de carosserie (3 boutjes) vast zitten. Op dit fotootje zie je de bovenkant van die 3 bouten, op die horizontale balk. (ik weet t, schaamteloos een link naar een foto op de CNT-site. maar even geen tijd om zelf een eigen pic te schieten)

motorsteun%20variant%20B.jpg

Ik wil zelf een spacer gaan fabriceren om de complete stang te laten zakken, en voor dat punt gebruik ik liever geen koker maar een stuk massief metaal van 15mm of 20mm dik.

Originally posted by silverball

Ok, laat ik dan maar beginnen met het volgende. De CNT-Site is echt goed gemaakt en duidelijk ook. :) Heb ook met veel plezier alles gelezen. De ombouw van mijn auto is echter door een beunhaas gedaan die niet echt oog heeft gehad voor detail. En hij heeft ook niet gewerkt volgens de methode die op CNT staat.

De eerste keer dat ik het las had ik ook het stukje over de spacer gelezen, alleen als ik het goed begrijp monteer je die tussen de twee stangen. Precies waar die gemonteerd zou moeten worden loopt mijn stuurbekrachtigingspomp tegen de stangen en dat zorgt voor heel hinderlijke resonantie ed. Er klopt wel meer niet helemaal aan de motorinbouw, zo was bijvoorbeeld ook de beugel voor de dynamo verbogen waardoor de snaar scheef op de poelie liep...

Maar goed, de plaats die ik bedoel is waar die stangen vooraan bij de aansluiting op de carosserie (3 boutjes) vast zitten. Op dit fotootje zie je de bovenkant van die 3 bouten, op die horizontale balk. (ik weet t, schaamteloos een link naar een foto op de CNT-site. maar even geen tijd om zelf een eigen pic te schieten)

*foto*

Ik wil zelf een spacer gaan fabriceren om de complete stang te laten zakken, en voor dat punt gebruik ik liever geen koker maar een stuk massief metaal van 15mm of 20mm dik.

ok jij wilt je trekstang laten zakken.

Zou ik niet aan beginnen. Er zit een fout in je motorsteun of in je stuurbekrachtingspompsteun (leuk woord voor galgje).

Dus je laat gewoon die trekstangzitten, tussen de trekstang en de stabistang wordt een spacer geplaatst voor je uitlaat.

Die heeft niets uit te staan met sb pomp steun..

De tekeningen staan op CNT. Dus ik zou even de tekeningen erbij pakken en eens gaan meten welke steun er nou niet precies past..

Ik weet niet wara je weg komt. je mag altijd een keer langs komen in ons mooie twente

Ik kom zelf (globaal gezien) uit de buurt van Alkmaar, das een pittig end weg dus :)

De motorsteun die ik heb lijkt erg op een aangepaste standaardsteun ipv een nieuw gelast model.

Omdat het blok hier wel stevig in zit en ik alleen maar last heb van iets te weinig ruimte onderaan bij de pomp leek mij de handigste oplossing om de stang aan de voorkant dus wat omlaag te brengen, en de auto opnieuw uit te lijnen. Mocht ik me hierin vergissen hoor ik het graag van de ombouw- king: (-en) :wors:wors

zoals gezegd ik zou het niet doen als het niet nodig is. want dan moet je de andere kant ook doen.

Ik heb wel tekeningen van die spacers (nodig namelijk bij een f28 ombouw)..

Maar je motor hangt nu waarrschijnlijk ook niet zoals het hoort...

Vandaar dat ik zeg maak een nieuwe steun of haal deze bij M-Tech..

succes

ik was ook van plan 2 spacers te maken :) zonder symetrie gaat ie volgens mij nooit meer recht sturen :P

Als je tekeningetjes ervoor hebt zou enorm helpen, hoef ik niet zelf te meten :) (alleen even controleren :D )

Terug
Naar boven