• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic

nee die speling krijg je echg niet weg met uitlijnen...

lambdasonde eruit, bout in t gat, en idd pin20 aan de massa leggen

die ringen zijn alleen nodig als je schroefdraad van je homokineet te lang is, dan krijg je de kineet nooit strak tegen t lager aan

( alleen van toepassing als je met dikke 2l assen en naven rijd )

welnee

mijn corsa b c20let was van juli 1995

zonder kat en lambda uitgeschakeld gekeurd ( ook bij de rdw, alleen stationair meting )

nadat die goedgekeurd was lambda er weer in en rijden maar

kijk op de rdw site de apk boeken maar ff door, word alles in uitgelegd

in mijn apk boek staat als je t letterlijk leest vanaf 1 juli 2001, dan MOET je 4gassen, al zijn er genoeg keurringsstations die dit niet weten, en als ze t niet zeker weten keuren ze t af...

corsa a met de z20let

GorinchemZaterdag170corsa.jpg

Zo, dat zal helemaal leuk wezen! :jerry Mooi ding.

Vandaag en gister bezig geweest met de corsa. Fusees helemaal los gehaald en de wiellagers op speling laten controleren, die waren nog goed. Dus alles teruggeplaatst zonder spacers en zowel de speling op het wiellager als de speling op het stuurhuis is nu weg...

Weet niet of er iets niet goed vast zat wat nu wel goed zit of dat het de ringen waren!

Nu op naar het probleem met de hoge CO en de lekke uitlaat :hmmz

Waarom pin 20 aan de massa.. doe ik niet met apk en je moet rottig bezig zijn om een c20xe boven de 3.5 co te krijgen.

als je pin 20 aan de massa legt kan je je lambda los laten hangen...

mijn c20xe had zonder kat stationair 0,04% en op toeren 0,23....dus ruim binnen de waardes

ff wat anders:

VANAF 1 JANUARI moeten auto's voorzien van een OBD uitleesstekker ( officieel vanaf 1998 ) uitgelezen worden voor de APK!!!!

als er foutcode's in zitten betreft de emissie eisen, is dit AFKEUR!!!!

uitlezen MOET dan dus mogelijk zijn in de auto, houd hier rekening mee bij evt ombouwen dat je wel t uitleesgebeuren aansluit!!

@otdh wrote:als je pin 20 aan de massa legt kan je je lambda los laten hangen...

mijn c20xe had zonder kat stationair 0,04% en op toeren 0,23....dus ruim binnen de waardes

ff wat anders:

VANAF 1 JANUARI moeten auto's voorzien van een OBD uitleesstekker ( officieel vanaf 1998 ) uitgelezen worden voor de APK!!!!

als er foutcode's in zitten betreft de emissie eisen, is dit AFKEUR!!!!

uitlezen MOET dan dus mogelijk zijn in de auto, houd hier rekening mee bij evt ombouwen dat je wel t uitleesgebeuren aansluit!!

Dan ben ik toch wel benieuwd waarom mijn corsa zo'n hoge CO had.. Met lambda en zonder kat zat ik rond de 3%..

Dat andere stuk, auto's vanaf 1998 moeten dus uitgelezen worden bij de APK? Dus een auto MET OBD en vanuit 1997 hoeft dus NIET uitgelezen te worden?

zo een hoog co heb ik 1x gehad, toen was me lambdasonde kapot...

in het boek staat dat auto's ingebruik genomen na 1 jan 1998 uitgelezen moeten worden, alleen hier zijn ze zelf nog niet uit, want in de update van maart word het waarschijnlijk vervangen naar 2002

maar er zijn straks genoeg keurmeesters die gewoon alle auto's met obd uit gaan lezen...omdat ze de regels niet precies kennen

Nou, hij heeft gister de APK doorstaan! Voor de CO een nieuw flexibelstuk en katalysator en een nieuwe lambda. Dit keer luchtdicht. Er zijn nog een paar kleine puntjes waar ik zelf wat aan wil doen voordat die naar het RDW gaat voor een omkeuring.

Zo zit er een rare trilling vanuit het blok als ik gas los laat.. Als ik gas er iets op geef is het weg.

Ik heb een set leren stoelen gekocht met 4 punts gordels.

De radiator fan slaat plotseling niet meer aan..

De voor remmen lopen iets aan. Set girling klauwen met 298mm schijven maar ik krijg ze niet goed op mijn corsa.

koppeling tussen de middendemper en de kat kreeg ik niet lucht dicht wat nu gedaan is met een flinke lik gungum :jerry

Blok loopt verder erg netjes en gas geven is wel erg leuk nu :wors

Per 1 april 2012 verandert een aantal zaken bij de APK. Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu onlangs besloten.

De belangrijkste verandering is dat keuringsinstanties een zogenoemde EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) verplicht moeten gebruiken tijdens de APK van lichte voertuigen (tot 3.500 kg) die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten. Deze tool is met name van belang voor het uitlezen van emissiegegevens. Voor de overige voertuigen blijft de gebruikelijke meting van de uitlaatgassen van toepassing.

Een andere belangrijke verandering is de technisch uitgebreidere controle van (hybride) elektrische voertuigen. Er zijn steeds meer voertuigen met een elektrische aandrijflijn. Deze aandrijflijn is ook aan slijtage onderhevig, bijvoorbeeld beschadiging en lekkage. Daarom is het belangrijk dat ook deze in de APK is opgenomen

ff copie rdw

sloop bij mij ook altijd de lambda eruit. 3,5 lambda.en heb een sportkat die word als demper gerekend word (geen nummers in) :thumbup

En wat heeft die quote te maken met dit topic? Een corsa B of A heeft hier nooit mee te maken!

Ik ben er inmiddels achter wat het getril en geluid was. Het uitlaatspruitstuk kwam tegen de stabilisatie stang aan.. van de achterste bevestiging zijn aan allebij de kanten 1 bout afgebroken.. Nu nergens meer last van.

Nieuwe problemen zijn er gelukkig genoeg

Zo is het rechtophangpunt van de L afgebroken waardoor er een gat in het kleppendeksel zit.. Hoe dit kan? Ik weet het niet maar er zaten lijm/kit resten op dit punt dus ik vermoed dat dit al eens zo geweest is. :swear Dus dit wordt een nieuw kleppendeksel of weer terugkitten (ik ga voor een nieuw kleppendeksel :jerry )

Met het uitlezen krijg ik leuk... foutcodes. Code 13, 31 en 239. Code 31 komt omdat de motor uitstond. Die verdween bij starten. De andere 2 zijn mij een raadsel, voornamelijk 239.

Motor loopt hoog stationair (1000 tot 1500 toeren) en zakt soms netjes terug tot 800.

Tevens kan ik met de OBD stekker de meetgegevens niet krijgen. Mijn opel corsa heeft tech1. Hoe kan ik controleren of dit allemaal goed aangesloten is? Of betekent hetgeen dat ik codes uit kan lezen dat dit goed aangesloten zit? En dat het aan de software ligt? Of is meetgegevens bekijken sowieso niet mogelijke bij c20xe's?

Dat hoog stationair en weer terug vallen had de mijne ook.

Omdat ik niet wist waar het vandaan kwam heb ik de inlaat slangen vernieuwd en ook nog alle stekkers schoongemaakt en in het contactvet gezet en het probleem was weg.

En ook meteen een vers apktje erop had zonder en met kat dezelfde co.

Binnenkort de kat er weer onderuit en dan loopt ie weer als een kanon.

De slang van de lmm naar de inlaat is nog bij de dealer te krijgen voor degenen die er nog een nodig hebben.

Mvg Patrick

Die spacer voor tussen de stabistang. staat op novatuning dat ie 35mm is. Ik gok op 35x35x100 ofzo?

Voor de motorsteun gebruik je 40x40. Past dit ook tussen de stabistang? Anders moet ik weer 2 verschillende maten zien te vinden hier bij het oud ijzer ;)

met 40x40 komt je stabistang nog verder naar beneden..

tis wat jij wilt.. maar die 35x35koker past gewoon beter op dat punt..

anders is het ook weer lastig centreren van de gaten..

lengte is de lengte van de klemmen van de stabistang.. weet ik zo niet 1 2 3

idd gewoon afslijpen op de lengte van de klemmen. Ikzelf heb de stabi stang er tussen uit gelaten :ass ik ga nog wel kijken of deze er andersom op past, dus met de bocht naar beneden.

Terug
Naar boven