• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Corsa b 1.6i x16xe. Plotselling motor problemen.

Motor heeft een andere uitlaat van spruitstuk naar eindemper. Een mantzel en dus afgedopte egr.

Verder niks aan gedaan.

Maar als er ergens een sensor niet goed werkt dan zou die toch na resetten ook niet goed werken? En zou toch een storing moeten geven ?

Edit:

Heb net bougiekabels vervangen. Gisteren was het starten en geen power. Nieuwe kabels erop en starte als een zonnetje. Helaas ervoor niet getest met oude kabels wie weet deed ie nou ineens weer wel goed..

Maar hij draait goed lijkt zelfs beter te lopen. Geen geplof meer in de uitlaat en loopt mooier stationair.

Zou een rare oplossing zijn maar ik neem het graag als het zo blijft.

Morgen nieuwe bougies erin en ervoor even testen hoe die start.

als je de stroom van de ecu afhaalt reset je hem.

en hij leert bij als hij draait dus of je hebt een sensor die de boel het bos instuurt

of je motor is niet standaard en loopt uit zn waarden

Nog even terug op de secundaire luchtpomp.. Die draait de eerste halve minuut maximaal na de koude start van de motor.. Die pompt extra lucht in de motor om de co waarde laag te houden.. Deze is voor de apk niet verplicht maar kan idd bij een koude start voorkomen dat je motor wat minder goed loopt..

Maar los van de 2 paginas vol met tekst... Even een update .

Wat doet de motor nu wat hij normaal niet zou moeten doen of andersom en zijn er nog nieuwe foutcodes bij gekomen??

Zonder secundaire luchtpomp loopt ie niet kut van hoor , stinkt alleen wat langer

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Hihi.. Stinken deed die van mij toen ook.. Zonder kat.. Love the smell of fuel and rubber in the morning..

Nouja als je de electronica loskoppeld wel.. Zo is gebleken...

Soms als ik hem starte dan liep hij op 3 cilinders. Athans zo klonk het. Hij hort en stoot en kwam niet van zn plek.

Dit gebeurde meestal een dag nadat we de ecu gerest hadden.

Hij gaf vaak storingen omdat er dus een fout in de ecu kwam door een kapotte egr.

Na vervangen bleek ook de bekabeling niet goed.

Dit is gefixed en sindsdien geen motormanegement lampje meer.(ja bij flink trappen door mantzel)

Maar helaas dag nadat we lekker hadden gereden was het weer raak. Toen heb ik de bougiekabels vervangen.

Zonder ecu te resetten draaide hij nu wel heel netjes.

Vanmiddag test ik hem weer en doe gelujk nieuwe bougies erin.

Als het nu goed blijft is het logischer wijze opgelost.

Hij klonk in iedergeval met de nieuwe kabels stuk beter. Dus fingers crossed.

Uiteraard zalnik het hier melden of wel niet goed is enz.

Thnx alvast iedereen die meegedacht heeft!!

Edit;

Betreffende de secundaire pomp, deze is al meer dan 1 jaar en paar maanden eraf gehaald. En nooit tot aan begin datum van dit topic problemen gehad met koude start in zomer of winter :)

@ Bart GSi:

Tijdens koudloop met secundaire luchtpomp loopt de motor op 10graden Na ontsteking en blaast de Secundaire luchtpomp extra lucht in de uitlaat.

Dit alles is puur en alleen om de Katalysator sneller op temperatuur te krijgen.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Zo net even ritje gemaakt met corsa.

Lijkt erop alsof problemen weg zijn. Hij rijdt smooth en klinkt ook mooier nu, hebben nogal een open pijp eronder( sportex systeem zonder middendemper) en klinkt nuniets rauwer doffer en iets mooier.

Lijkt ook erop alsof hij meer power heeft, trekt nog net effe wat harder en soepeler door.

Dus lijkt erop dat hij gefixed is.

Storingslampje kwam dit keer wel al aan zonder echt te hebben geknald. Was wel wat hogere toeren maar nog nie vol gas geweest. Maar bij herstart geen lampje dus lijkt me de 0400. Zal voor zekerheid keertje uitlezen.

@bart-gsi wrote:Ok.. Dacht ook bij koude motor co waarde laag houden maar dan trek ik daar een dikke streep doorheen

Doet ook geen lucht in de motor, maar lucht in de uitlaat.

Lucht in de motor zou een te arm mengsel geven.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Gister og even gereden ermee. Was klein stukje maar toch. Hij starte prima en verder geen problemen gehad.

De bougie kabels hebben het probleem opgelost. Erg blij mee hebben ons race bakkje weer terug.

Hebben grote plannen voor het karretje.

Nieuw zijpaneel erin, distributie riem multiriem waterpomp etc. Gelijk al het overige roest oplossen.

Migelijk nieuwe velgen, misschien gelijk rolkooi.

En nog veel meer plannen. Maar eerst roest etc wegwerken.

Heel erg bedankt aan iedereen die met tips kwamen en meedachten. :thumb :wors

Terug
Naar boven