• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

[CORSA B] Achterkant verlagen (verlagingsveren)

Nee, achter heb je geen veerspanners nodig.

Achterveren vervangen doe je per kant, dus niet allebei tegelijk. Door de asconstructie kan deze namelijk naar beneden vallen als je beide zijden loshaalt. Dus eerst links beginnen. Auto opkrikken aan de achteras bij het wiel, schokdemper losschroeven aan de achteras, krik ietsje laten zakken tot de spanning van de veer af is en dan kun je de veer eruit nemen. Inbouwen in omgekeerde volgorde en uiteraard dezelfde procedure aan de rechterkant.

Okè super :thumbup

Hoelang ben JIJ normaal bezig met beide veren ? ;)

En ik neem aan dat de korte veren voor achter zijn ? En de lange voor de voorkant ?

@EdGSI wrote:Okè super :thumbup

Hoelang ben JIJ normaal bezig met beide veren ? ;)

En ik neem aan dat de korte veren voor achter zijn ? En de lange voor de voorkant ?

Met een beetje handigheid zitten ze er in een half uurtje onder. De korte veren zijn inderdaad voor achter, waarbij de kleine veeropening naar onder moet wijzen, dus op de achteras rust. Let er wel op dat je de veren combineert met de juiste schokdempers. Je Corsa staat vrij hoog achter. Als je nu veel kortere veren gaat gebruiken met de bestaande schokdempers, dan worden de veren (mogelijk) niet ingeklemd tussen achteras en bovenbouw en liggen ze dus (te) los. Beter ook nieuwe, kortere schokdempers eronder als je nu meer dan 40 mm gaat verlagen.

Ik heb veren van 40/40 , dus dat zit wel snor denk ik dan king:

Dat mag ik hopen tenminste , anders gelijk die troep eraf :jerry

@carlover wrote:

alleen veren vervangen heeft niks met de stugheid te maken.de veer bepaald puur en alleen de rijhoogte.de demper bepaald het stugge.als je dus je originele dempers laat zitten zou nagenoeg gelijk moeten blijven.

het enige wat je zou kunnen ervaren is dat de demper sneller op zijn eindpunt zit,en dus bij een diepe kuil,of iets dergelijks,op zijn dode punt kan klappen.daarom raad ik ook altijd aan om een complete set te nemen.[/quote]

Ooit van progressieve veren gehoord? Hoe verder je ze induwt, hoe meer gewicht er nodig is en dus hoe stugger te zijn.

Vaak zijn verlagingsveren een stuk stugger, omdat ze hetzelfde aantal windingen hebben, maar minder hoog zijn, dus is er meer gewicht nodig om ze in te drukken, dus zijn ze stugger.

Ik kan je garanderen dat een auto met verlagingsveren eronder veel stugger rijdt dan eentje met originele.

Ik heb geen problemen met het stugge hoor ;)

Zolang de wegligging in de bochten etc maar goed is king:

En het vervangen van de voorste veren ? Gaat dat precies hetzelfde als achter?

Of is dat totaal iets anders?

Voren is een ander verhaal. Eerst bouw je de veerpoot uit. 2 bouten en moeren losmaken aan je fusee. Dan 2 moertjes onder de motorkap. Veerpoot naar onder uitnemen. Dan komt het spannende werk. Om de veer uit te bouwen heb je een veerspanner nodig. Veer samenpersen en dan de topmoer loshalen. Zonder veerspanner is het een regelrechte zelfmoordactie. De veer staat onder hoge spanning. Als je dan de topmoer zou losdraaien, zou de veer in het ergste geval tegen je aan kunnen schieten en dan maak je niet meer mee hoe je Corsa er in verlaagde toestand uitziet.

Dan de nieuwe veer samenspannen en de veerpoot weer in elkaar zetten. Als de topmoer goed vastzit langzaam de veer ontspannen en de veerpoot weer inbouwen. Ten slotte uitlijnen.

Veren achter zijn vervangen.

Hij ligt nu weer redelijk recht , staat een heel klein beetje hoger achter.

Dus denk dat aan de voorkant al zo'n veren erop zitten king:

Wegligging is vele malen beter. Je merkt dat hij niet zoveel overhelt achter :D

Terug
Naar boven