Luid en duidelijk !
Tnxs voor de advies McKaamos!!
Nu hopen dat de kerstvrouw me dat kado wilt geven :jerry
@McKaamos wrote:Het is wel iets beter, maar ligt nogsteeds voornamelijk aan de koplamp.
Die van een Corsa B zijn gewoon veel te groot.
Trouwens, Bi-Xenon (H4-4) is niet wat je nodig hebt. echte Bi-Xenon is namelijk 2 xenon buisjes op 1 voet.
Waar je het over hebt is Hi/Lo Xenon (aka H4-3). Daar zit een spiegelmechanisme op en de lamp zelf kan worden terug getrokken of vooruit geschoven (met een piezo actuatortje) ten opzichte van die spiegel al naar gelang je dimlicht of groot licht wil. Dat systeem is nogal fragiel. De actuators gaan vreselijk vaak stuk want ze kunnen slecht tegen trillingen. Je mag dus steeds lampen wisselen en dat is een dure aangelegenheid.
Daarbij is er ook nog H4-2, wat een halogeenpitje heeft om je grootlicht te doen naast je Xenon.
H4-1 is een enkele xenonbuis en blijft je grootlicht functie onbenut. (APK afkeur!)
Los daar van is er het ontwerp van je koplampen. En die staan gewoon simpelweg niet toe dat je fatsoenlijke strooilicht beperking hebt, ook niet met "R" lampen of H4-3.
Als er een D code op je koplamp staat en hij vreet H4 lampen, dan is zo'n systeem idd interessant, want dan is er in het ontwerp rekening gehouden met eventueel gebruik van Xenon verlichting die geschikt is om daar mee te gebruiken.
Die "R" type lampen bestaan trouwens al heel lang, maar zijn lang voorbehouden gebleven aan het D1 en D2 platform (o.a. BMW, Mercedes, Volvo).
Ook daar is er rekening gehouden met de lamp v.s. de koplamp.
Het is dus echt een systeem uit twee componenten.
Om het allemaal nog even extra in context te zetten:
Ik heb zelf een Corsa B, en m'n vriendin ook. Mijne met aftermarket glad glas en die van haar doodorigineel.
Beide heb ik Xenon in geprobeerd, ook een H4-3 set, en ik kan je er van verzekeren dat het een oogpijnfestijn wordt.
Je kan met je knieen tegen de bumper gaan staan, naar beneden kijken en dan nog is het licht te intens om naar te kijken.