• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Cruise control op een X20DTH

Heb de kap er even afgeha (geen foto's, sorry). De ecu zit er inderdaad onder, met twee grote multistekkers bovenop.

Wat is nu de gemakkelijkste manier om de benodigde kabels tussen de rest te vinden?

Nog even een buurman die vrachtwagenmonteur is naar het schema kunnen laten kijken. De B-aansluiting raak ik ergens in het dashboard wel kwijt. De A-aansluiting kon ik met een beetje mazzel direct aan de toerenteller hangen (ook groene kabel).

Nu alleen nog een koppelpunt vinden voor de C-, en D-aansluiting dus....

Vandaag weer bezig geweest...

Ik ben begonnen met het volgen van de kabelboom vanaf de ECU. Deze loopt in een goot onder de parafaanplaat langs naar de bestuurderszijde. Op het einde van de goot zit een stekker, waarvan de kabelkleuren en pin nummers overeenkomen met de pin-nummering uit mijn eerste schema:

Pin nummers 1, 14 en 7 zijn dus blauw, grijs en groen.

Op de contrastekker bleken deze pins leeg te zijn. Bij deze stekker stopt dus in mijn geval de voorbereiding voor CC.

Drie kabeltjes getrokken van deze stekker naar het stuurhuis via een rubber dop achter het gaspedaal. De vierde kabel kon volgens het tweede schema aangesloten worden op de rode van de remlichtschakelaar.

Vanavond vol verwachting uitgetest, maar helaas, geen enkele reactie op de knoppen.

Morgen ga ik nog even nakijken of ik geen kruisingen heb, en of alle koppelingen spanning doorgeven. Als dat allemaal goed is, zal de ECU geprogrammeerd moeten worden lijkt me...

Is er iemand in het oosten (Ov, Gld, Dr) die dat kan, en die morgen (dinsdag) of woensdag daarvoor tijd heeft?

[rquote=1907311&tid=130469&author=gerbenp]Vandaag weer bezig geweest...

Ik ben begonnen met het volgen van de kabelboom vanaf de ECU. Deze loopt in een goot onder de parafaanplaat langs naar de bestuurderszijde. Op het einde van de goot zit een stekker, waarvan de kabelkleuren en pin nummers overeenkomen met de pin-nummering uit mijn eerste schema:

Pin nummers 1, 14 en 7 zijn dus blauw, grijs en groen.

Op de contrastekker bleken deze pins leeg te zijn. Bij deze stekker stopt dus in mijn geval de voorbereiding voor CC.

Drie kabeltjes getrokken van deze stekker naar het stuurhuis via een rubber dop achter het gaspedaal. De vierde kabel kon volgens het tweede schema aangesloten worden op de rode van de remlichtschakelaar.

Vanavond vol verwachting uitgetest, maar helaas, geen enkele reactie op de knoppen.

Morgen ga ik nog even nakijken of ik geen kruisingen heb, en of alle koppelingen spanning doorgeven. Als dat allemaal goed is, zal de ECU geprogrammeerd moeten worden lijkt me...

Is er iemand in het oosten (Ov, Gld, Dr) die dat kan, en die morgen (dinsdag) of woensdag daarvoor tijd heeft?

[/rquote]

Kan je wat foto's nemen? van waar de kabels lopen enz?

Had ik, dacht ik, gisteren gedaan. Helaas zijn ze nu niet terug te vinden op de telefoon.

Mijn vrouw heeft de auto vandaag mee, maar zal kijken of ik hem morgen hier kan houden om wat foto's te maken.

HIJ DOET HET!!!!!

Vandaag alle koppelingen nog eens bekeken, en twee stuks gevonden waarvan het mesje naast het kabeltje gelopen was... Hierdoor kreeg de schakelaar geen stroom, en werkte de R-knop niet.

Na het opnieuw aanknijpen werkt alles prima, zonder verder te programmeren.

Nog even in het kort:

De schema's heb ik hier vandaan:

Het duidelijke schema: http://www.psprintersupplies.nl/OPEL VECTRA B.pdf

Het schema met ook de nummering van de stekker op de foto's:

(beide links hier op het forum gevonden, dank aan de posters/hosters!)

De foto's:

De stekker:

IMG_20110404_143148.jpg

Met de aansluitingen naar de schakelaar:

IMG_20110406_090225.jpg

Moeilijk te zien, maar hier gaan de kabels de rubber dop in die achter het gaspedaal zit:

IMG_20110406_090307.jpg

die klemmen wil ik volgend jaar nog weleens zien als er vocht en pekel en andere prut tussen is gekomen :sleeping

doorknippen

strippen

krimkousie eroverheen

vast solderen

krimpkousie krimpen

en klaar

Moet je eerst weten of het (zo) werkt, sw_reijnders. enne we hebben nie allemaal krimpsokjes liggen :P

@gerbenp: sw_reijnders heeft wel gelijk, het zijn niet de beste verbindingen die je gemaakt hebt.

Ik zal even in mijn TIS duiken om te zien of ik nog wat kan vinden.

uuuh nee ik heb idd ook geen boom waar krimpkousjes aan hangen ;)

een beetje hobby elektrozaak heeft het wel dus dan moet je gewoon zorgen dat je voorbereid bent

Het zijn inderdaad geen professionele koppelingen (maar ik ben ook geen professional ;-)). Voorlopig ben ik vooral blij dat het werkt, en gezien de voor 13 jaar geringe hoeveelheid vuil die er in de goot ligt, zullen ze het nog wel even volhouden.

Als ik weer een paar dagen vrij ben zal ik het nog wel eens netjes maken.

Terug
Naar boven