• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

cruise control

Graag wil ik weten of wij op onze Astra 1.6 16v, bouwjaar augustus 1999 cruise control kunnen inbouwen.

Heb vanalles gevonden op internet, maar kom er niet echt uit.

Ten eerste wil ik graag weten of onze auto een elektronisch gaspedaal heeft.....

Ten tweede: heb ik alleen de hendel nodig voor aan de stuurkolom (heb gelezen dat de elektronika in de auto deze vanzelf "vindt"....), of moet er nog een "aansturingsmodule" worden aangeschaft ??

Verder tips zijn van harte welkom

Bedankt alvast

Sander

Begint je motorcode met een "X", dan heb je een gaskabel...begint deze met een "Z" dan heb je een electrnisch aangestuurd gaspedaal. Bij dit laatste type is het idd een kwestie van een stuurhendel met CC aanschaffen, monteren en klaar! Bij de X-motoren is het beduidend meer werk en niet bepaald eenvoudig.

Begint je motorcode met een "X", dan heb je een gaskabel...begint deze met een "Z" dan heb je een electrnisch aangestuurd gaspedaal. Bij dit laatste type is het idd een kwestie van een stuurhendel met CC aanschaffen, monteren en klaar! Bij de X-motoren is het beduidend meer werk en niet bepaald eenvoudig.

Tja krijg je met de X motoren he daar moet je ook voorzichtig mee omgaan want je hebt ze zo kapot maar het zijn wel hele goede motoren moet ik zeggen!

Je kunt het ook zo onder de kap zien, want als je een mechanische gaspedaal hebt, zal er ook iets van een gaskabel bij je blok te zien zijn. (Kun je nog old-school gas geven in de motorruimte).

Tja krijg je met de X motoren he daar moet je ook voorzichtig mee omgaan want je hebt ze zo kapot maar het zijn wel hele goede motoren moet ik zeggen!

1999 = X16XEL (zie kentekenbewijs) = mechanishe gaskabel = Plaatsen Cruise Cotrol servomotor (aansturings module)

als het tegen zit zal je de boel ook zelf moeten bekabelen:

Ik heb het bij mij Combo-B zelf ingebouwd, deze zijn nooit met Cruise Control geleverd, fabriekswege.

Ik heb er een Cruise control opzitten van een Opel Omega 1999.

zo is het gedaan:

kabelboompje gemaakt:

DraadboomCCennieuwevoorruit001.jpg

kabelboompje van de motorruimte naar binnen geleid

DraadboomCCennieuwevoorruit004.jpg

DraadboomCCennieuwevoorruit005.jpg

kabels in de juiste richitng gestuurd en vast gezet:

DraadboomCCennieuwevoorruit009.jpg

Stekker eraan gesoldeerd voor de hendel:

DraadboomCCennieuwevoorruit007.jpg

Draad voor snelheids signaal aan de snelheids pulse draad gesoldeerd

DraadboomCCennieuwevoorruit006.jpg

Servo motor geplaatst en aangesloten:

DraadboomCCennieuwevoorruit013.jpg

Hendel geplaatst:

DraadboomCCennieuwevoorruit010.jpg

Willem

Je kunt het ook zo onder de kap zien, want als je een mechanische gaspedaal hebt, zal er ook iets van een gaskabel bij je blok te zien zijn. (Kun je nog old-school gas geven in de motorruimte).

Das dan nog een hoop werk voor CC. Is het dan niet ook zo dat het gaspedaal reageert op de CC? Dus als de motor meer kracht nodig heeft het pedaal dieper getrokken wordt?

1999 = X16XEL (zie kentekenbewijs) = mechanishe gaskabel = Plaatsen Cruise Cotrol servomotor (aansturings module)

als het tegen zit zal je de boel ook zelf moeten bekabelen:

Ik heb het bij mij Combo-B zelf ingebouwd, deze zijn nooit met Cruise Control geleverd, fabriekswege.

Ik heb er een Cruise control opzitten van een Opel Omega 1999.

zo is het gedaan:

kabelboompje gemaakt:

DraadboomCCennieuwevoorruit001.jpg

kabelboompje van de motorruimte naar binnen geleid

DraadboomCCennieuwevoorruit004.jpg

DraadboomCCennieuwevoorruit005.jpg

kabels in de juiste richitng gestuurd en vast gezet:

DraadboomCCennieuwevoorruit009.jpg

Stekker eraan gesoldeerd voor de hendel:

DraadboomCCennieuwevoorruit007.jpg

Draad voor snelheids signaal aan de snelheids pulse draad gesoldeerd

DraadboomCCennieuwevoorruit006.jpg

Servo motor geplaatst en aangesloten:

DraadboomCCennieuwevoorruit013.jpg

Hendel geplaatst:

DraadboomCCennieuwevoorruit010.jpg

Willem

zit bij de gasklep een kabel op voor de cruise control, gasklep word verder opengetrokken, een veer op het gaspedaal zorgt ervoor dat deze gewoon op gas los (0-positie) positie blijft.

Nieuweklepdekselcombo002.jpg

laat iemand maar eens aan je gashevel trekken bij de motor, zal je zien dat je pedaal gewoon boven blijft, dit was al zo bij de kadett-E

Willem

Das dan nog een hoop werk voor CC. Is het dan niet ook zo dat het gaspedaal reageert op de CC? Dus als de motor meer kracht nodig heeft het pedaal dieper getrokken wordt?

ik heb er ook 1 ingebouwd in een astra f gsi. setje uit een omega b 1997

werkt perfect. mijn gaspedaal zit dieper als ie aan staat, zet ik hem uit komt het gaspedaal terug.

zit bij de gasklep een kabel op voor de cruise control, gasklep word verder opengetrokken, een veer op het gaspedaal zorgt ervoor dat deze gewoon op gas los (0-positie) positie blijft.

Nieuweklepdekselcombo002.jpg

laat iemand maar eens aan je gashevel trekken bij de motor, zal je zien dat je pedaal gewoon boven blijft, dit was al zo bij de kadett-E

Willem

van dat gaspedaal heb ik geen last Oenatje.

blijft boven staan door een veer op het pedaal, dat had ik bij de kadett ook al als ik de gasklep aan de motor open zette.

bij de combo blijft het pedaal ook boven staan, evenals bij de Vectra (origineel Cruise Control).

Willem

ik heb er ook 1 ingebouwd in een astra f gsi. setje uit een omega b 1997

werkt perfect. mijn gaspedaal zit dieper als ie aan staat, zet ik hem uit komt het gaspedaal terug.

van dat gaspedaal heb ik geen last Oenatje.

blijft boven staan door een veer op het pedaal, dat had ik bij de kadett ook al als ik de gasklep aan de motor open zette.

bij de combo blijft het pedaal ook boven staan, evenals bij de Vectra (origineel Cruise Control).

Willem

Terug
Naar boven