• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dichtroeten EGR klep - motor X16XEL Vectra B 1998

Dichtroeten EGR klep - motor X16XEL Vectra B 1998 / 88000km

Vorig jaar Oktober is de EGR klep vernieuwd bij een grote beurt nadat dit via uitlezen een aangewezen probleem was. Begin juli dit is de EGR klep opnieuw vervangen daar ook nu na uitlezen dit onderdeel werd aangewezen. De monteur (opel dealer) zei dat de EGR klep welke werd vervangen erg veel roet had. De nieuwe klep heeft inmiddels ook al storingen laten zien en tijden de apk 2 november jl. is die nagekeken en ook nu zei de Opel dealer dat de klep veel roet vertoonde en hebben ze er een pakking met kleinere opening onder geplaatst. Ook zeieden ze dat ze niet zomaar nog een keer de EGR klep vervangen maar eerst de oorzaak wilde weten.

Inmiddels is het 14 november en vandaag is het motor management lampje opnieuw gaan branden en loopt de motor nu iets onregelmatiger. Het lijkt of ik in een gebed zonder einde terecht ben gekomen. Heb al een compressie meting laten doen, maar deze was prima.

Onderzoekbij de Opel kost uren en veel geld nog voor er wat gebeurd. Bij de apk is gebleken dat de krukaskeerring olie lekt en nu wil ik dit best laten maken en het ziet er naar uit dat dan beter ook de distributiesnaar gedaan kan worden. Maar eerst wil ik van het motor management lampje af en het probleem wat word aangegeven. Inmiddels denk ik dat dit weer EGR problemen zijn. Maar wat kan het nog meer zijn en kan je ook bij deze motor de EGR volledig afsluiten? Waar moet ik nog meer naar kijken? Carterontluchting? Problemen met de zuigerringen? Niet dat ik daat zelf ga doen, mijn omstandigheden en leeftijd laten dat niet toe, maar ik zou het zo doen als ik een mogelijkheid had. Verder zag ik dat Willem een ruime ervaring heeft, dus ik hoop dat hij wat licht kan brengen.

Groeten Lou (smous)

> EGR:

Je kan die EGR wel blijven vervangen, maar als er in de aanvoer naar de EGR ook VEEL roet zit zit die nieuwe ook zo weer vast / dicht.

maar zover kunnen ze niet denken bij de Opel Dealers.

een optie is om de EGR af te doppen, dan heb je geen problemen meer met de EGR zelf en ook niet met rijden.

alleen zal zo nu en dan het Motorlampje gaan branden om te melden dat de meetwaarden van de MAP-sensor af en toe buiten zijn waarden zit.

> Lekkende krukkaskeerring:

aan de bak kant of distributiekant??

distrikant = vervangen samen met de distributie

Willem

> EGR:

Je kan die EGR wel blijven vervangen, maar als er in de aanvoer naar de EGR ook VEEL roet zit zit die nieuwe ook zo weer vast / dicht.

maar zover kunnen ze niet denken bij de Opel Dealers.

een optie is om de EGR af te doppen, dan heb je geen problemen meer met de EGR zelf en ook niet met rijden.

alleen zal zo nu en dan het Motorlampje gaan branden om te melden dat de meetwaarden van de MAP-sensor af en toe buiten zijn waarden zit.

> Lekkende krukkaskeerring:

aan de bak kant of distributiekant??

distrikant = vervangen samen met de distributie

Willem

Hi Wim, Thnx for the snelle reactie. De keerring zit aan de distributiekant dus dat is nu duidelijk, thnx for that.

Wat betreft het roet probleem, daar schrijf je, "als er in de aanvoer ook veel roet zit zit die zo weer dicht". Is duidelijk, vraag is wel, is het mogelijk om te reinigen en dus het roet via iets te verwijderen, een liquid middel of zo?

En carter ventilatie heeft dat wel of geen invloed op het roet probleem, las laatst iets over het opboren met max 1 mm en vroeg me dus af waarvoor dat was?

Heb de wagen gekocht van 1e eigenaar met 74dkm op de teller en deze persoon reed gemiddeld z'n 5500 a 6000 km p/jr. Hierin zal wel een oorzaak te vinden zijn.

Als jij Wim of een ander nog vragen heeft om duidelijkheid te verkrijgen, stel ze, want ik kan het allemaal niet verzinnen.

Groet, Lou (smous)

Hi Wim, Thnx for the snelle reactie. De keerring zit aan de distributiekant dus dat is nu duidelijk, thnx for that.

Wat betreft het roet probleem, daar schrijf je, "als er in de aanvoer ook veel roet zit zit die zo weer dicht". Is duidelijk, vraag is wel, is het mogelijk om te reinigen en dus het roet via iets te verwijderen, een liquid middel of zo?

En carter ventilatie heeft dat wel of geen invloed op het roet probleem, las laatst iets over het opboren met max 1 mm en vroeg me dus af waarvoor dat was?

Heb de wagen gekocht van 1e eigenaar met 74dkm op de teller en deze persoon reed gemiddeld z'n 5500 a 6000 km p/jr. Hierin zal wel een oorzaak te vinden zijn.

Als jij Wim of een ander nog vragen heeft om duidelijkheid te verkrijgen, stel ze, want ik kan het allemaal niet verzinnen.

Groet, Lou (smous)

VERVOLG:

vandaag bij de Opel dealer H'lem geweest, blijkt dat de dealer in Leidschendam tegen de vorige eigenaar heeft gezegd dat het onregelmatig lopen van de motor waarschijnlijk te wijten is aan de 1e zuiger. Heb op grond hiervan bij de dealer in Haarlem een compressietest laten uitvoeren en deze was prima. De dealer in H'lem zegt dat om te weten waar de EGR problemen vandaan komen de kop eraf moet en zegt dat indien eenmaal open het dan ook afgemaakt moet worden. Kosten vanaf 1400 euro ex. Ze zijn wel bereid om de EGR af te sluiten met een plaatje/pakking maar zeggen ook dat op het moment dat een storing wordt gesignaleerd de motor in een soort veiligheids stand gaat lopen en dus wederom onregematig kan lopen! Ook zegt H'lem dat verkoling in de motor op de kleppen etc. er niet zomaar uit gereden wordt.

Oké nu teru naar de EGR. Vandaag brande het motor management lampje niet meer en vandaag is het droog! liep aanvankelijk nog wel iets onregelmatig maar dat vermindere. Hou nu in de gaten of vocht een factor is, mogelijk voor niets want uiteindelijk heb ik er geen kijk op.

Ik weet niet meer wat ik moet doen en al helemaal niet meer waar te moeten beginnen, want openmaken van de kop kost so wie so 1400 euro ook als er niet aan de hand zou zijn. Te bizar voor woorden dat een auto met zo weinig km en tot op de dag van vandaag bij de Opel dealer onderhouden eigenlijk zo naar de schroothoop kan. Dus ik ben ten einde raad en weet niet waar ik het zoeken moet. Op dit moment is dit forum mijn enige houvast. :hmmz

Groeten, Lou

VERVOLG:

vandaag bij de Opel dealer H'lem geweest, blijkt dat de dealer in Leidschendam tegen de vorige eigenaar heeft gezegd dat het onregelmatig lopen van de motor waarschijnlijk te wijten is aan de 1e zuiger. Heb op grond hiervan bij de dealer in Haarlem een compressietest laten uitvoeren en deze was prima. De dealer in H'lem zegt dat om te weten waar de EGR problemen vandaan komen de kop eraf moet en zegt dat indien eenmaal open het dan ook afgemaakt moet worden. Kosten vanaf 1400 euro ex. Ze zijn wel bereid om de EGR af te sluiten met een plaatje/pakking maar zeggen ook dat op het moment dat een storing wordt gesignaleerd de motor in een soort veiligheids stand gaat lopen en dus wederom onregematig kan lopen! Ook zegt H'lem dat verkoling in de motor op de kleppen etc. er niet zomaar uit gereden wordt.

Oké nu teru naar de EGR. Vandaag brande het motor management lampje niet meer en vandaag is het droog! liep aanvankelijk nog wel iets onregelmatig maar dat vermindere. Hou nu in de gaten of vocht een factor is, mogelijk voor niets want uiteindelijk heb ik er geen kijk op.

Ik weet niet meer wat ik moet doen en al helemaal niet meer waar te moeten beginnen, want openmaken van de kop kost so wie so 1400 euro ook als er niet aan de hand zou zijn. Te bizar voor woorden dat een auto met zo weinig km en tot op de dag van vandaag bij de Opel dealer onderhouden eigenlijk zo naar de schroothoop kan. Dus ik ben ten einde raad en weet niet waar ik het zoeken moet. Op dit moment is dit forum mijn enige houvast. :hmmz

Groeten, Lou

Ik zou er niet aan beginnen.

Ik lees leidschendam, dat is Ernstig in de buurt van hier.

Ik wil wel een keer een expertise maken van je probleem hoor.

en proberen een goede (goedkopere) oplossing te vinden.

Willem

Ik zou er niet aan beginnen.

Ik lees leidschendam, dat is Ernstig in de buurt van hier.

Ik wil wel een keer een expertise maken van je probleem hoor.

en proberen een goede (goedkopere) oplossing te vinden.

Willem

Terug
Naar boven