• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributie 3.0SE

champo

Post veel
Dag dames en Heren,

Er is een kans dat de distributie van mijn 24 klepper een revisie nodig heeft en ik vroeg mij nu af hoeveel geleiders en ander spul er nu nodig is.

Dit heb ik inmiddels gevonden:

http://www.winparts.nl/676/motor/di...automodel=SENATOR+B+(29_)++|++1987.09-1993.09" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/itm/2x-Verstarkt...966&pid=100040&prg=1011&rk=1&sd=200753932294&" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/itm/Dichtung-Ven...697&pid=100040&prg=1011&rk=2&sd=200753932294&" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/itm/Spannschiene...687534509?pt=DE_Autoteile&hash=item2c65dcddad" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerst gaat de waterpomp maar vervangen worden en dan even kijken of er nog enge geluiden uit de motorruimte komen

Misschien is dit ook wel handig voor andere dit nodig hebben

Groeten

Eric

Mooi dat je er op tijd bij was :thumb .

Ik heb trouwens de meeste onderdelen inmiddels binnen en ik moet nu alleen de heer Bolz nog even een mailtje sturen voor die spanner, die andere geleider en waterpomp+riem.

Inmiddels binnen:

spangeleider

pakking stuurhuis

keerring nokkenas voor

2x versterkte kettingen

pakkingset spruitstuk

pakkingset kleppendeksel

Hoe onmogelijk is het eigenlijk om dit te vervangen als de motor nog in de auto hangt, en de auto zo goed als op straat staat? En is er nog speciaal gereedschap nodig?

Dat het een beste klus is, ad ik zelf ook al ingeschat en ik zie er ook wel een beetje tegenop als ik eerlijk mag zijn. Trouwens heel erg super bedankt voor deze foto's!! Nu weet ik ongeveer hoe het allemaal zit :D. Het is wat lastiger dan bij een Kawasaki gpz, maar moet wel te doen zijn denk ik.

Volgens mij moet ik ook maar de pakkingen voor dat spruitstuk/inlaat gebeuren hebben...

mijn senator staat momenteel bij de garge met dit probleem.

m'n ketting is nog net niet geknapt, alleen versprongen.

gelukkig 2 tanden en niet meer, oftewel alle klepjes nog recht.

daar word van de week m'n nije ketting met gelijders ingezet, want mijn beide geleiders waren ook gescheurd.

Is een vertaling. Er staat op de lijst: dichtung steuergehause oid. (ben het briefje even kwijt, dus er zullen wel wat spelfouten inzitten)

Wat je nodig hebt volgens Bolz:

Benötigte Teile für zusätzlichen Wechsel der Steuerketten Motor C30 SE ( 24V )

1 Stk. Kettenspanner Sekundärkette 0 638 153

1 Stk. Führungsschiene Primärkette 0 636 814

1 Stk. Spannhebel Primärkette 0 636 802

1 Stk. Dichtung rechts 0 638 254

1 Stk. Dichtung links 0 638 253

1 Stk. Steuerkette klein Sekundär 0 636 374

oder alternativ: IWIS Teile-Nr.: 50026956 für KFZ Porsche

Bezeichnung: G 68 VC-7 42GLD endlos

SWAG-Nr.: 99110192

oder alternativ: FEBI Teilenummer: 09424

1 Stk. Steuerkette Gross Primär 0 636 572

oder alternativ: IWIS Teile-Nr.: 50031370 für KFZ RACING

Bezeichnung: G 68 V-2 104 GLD endlos

oder alternativ: FEBI Teilenummer: 15547

1 Stk. Zahnrad Einlass klein 0 636 333

1 Stk. Zahnrad Auslass gross 0 636 332

1 Stk. Zahnrad Kurbelwelle 0 614 552

Alleen zie ik verder niets over een klepdeksel pakking of andere afdichtingen behalve die keerringen. Lijkt me toch dat je die nodig hebt.

Ik denk dat die de bovenste tussen de 2 tandwielen bedoelt Rob.

Dit is de geleider en spanner in een.

Voor de lange ketting zit er 1 geleider, en 1 geleider/spanner die door oliedruk op de spanner de ketting spant .

Dit geld ook voor de bovenste spanner .

Euh Champo ,

Ik denk dat je de keering van de krukas bedoelt, de nokkenassen zitten geen keerringen op !

En wat moet je met de stuurhuis pakking doen ???

heb vandaag ff de discussie gevolgt bij romijn en zou idd ook de kettingwielen vervangen en niet alleen de ketting , nou zijn die moeilijk of niet te krijgen hoorde ik , zouden ergeen andere kettingwielen van de zelfde buitendiameter en tanden zijn maar misschien afwijkende dikte en pasgat wat aangepast kan worden ? kan me zo voorstellen dat er meerdere motoren zijn met dezelfde afm kettingwielen

je kan het vervangen zonder dat de kop eraf moet, maar het handige is wel het hele distributie deksel eraf maar dan je carterpan los. het is niet zomaar ff een klussie, zeker niet als de motor nog in de auto zit.

hier een fototje van mijn auto in opbouw:

afdj48.jpg

2e3ya6v.jpg

volgens mij zit er maar een spanner en een geleider in

hoe kan je dan nog een geleider nodig hebben als je er al een hebt??

gr rob

de mercedes ketting heeft kwa schakels dezelfde maat,

enkel zijn de wangen (plaatjes iets dikker) als het goed is

hier door is hij veel sterker en rekt hij minder snel uit.

@champo wrote:@fredericki200 wrote:zelf zegt hij lekker de oude laten zitten, en gewoon de versterkte ketting erop gooien.

:thumb nice :D

Jammer dat die spullen zo lastig zijn, terwijl het een nieuwere motor is. :swear :swear

precies datzelfde dacht ik ook, maar bleek allemaal een stuk moelijker.

kwa lagering en zuigers is weer een hoop hetzelfde als de C24NE, dus nog wel een klein beetje te krijgen

Mooi dat dit de lastige geleider is, want dan hoef ik die niet meer te zoeken. Ik had begrepen dat Romijn de andere nog heeft.

Moet de kop eraf om die geleider te monteren of kan je die met wat gepriegel zo in de kop haken? Want dat scheelt weer een pakking en bouten a 185euro of 120.

Wat is het verschil tussen deze pakkingen? Het prijsverschil is wel erg groot en ze hebben allebei de bouten erbij

http://www.ebay.de/itm/Reinz-Zylind...le&fits=Make:Opel&hash=item2ebe80c481" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/itm/Reinz-Zylind...le&fits=Make:Opel&hash=item2ebe80c481" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog iemand die die geleider heeft:

http://www.ebay.de/itm/gebogene-Ste...le&fits=Make:Opel&hash=item564d0e47cb" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Eric.

ben gister bij ronald bolz geweest.

heeft hij die spanner ook laten zien, hij laat ze pas maken wanneer hij niet meer aan de orginele opel kan komen.

dit omdat de kosten ervan veel hoger zijn, daarin tegen kan deze niet breken en kan je het kunstof los vervangen van het alu.

dus de volgende keer is goedkoper.

hij kan bijna alles nog leveren, alleen de tandwielen niet.

zelf zegt hij lekker de oude laten zitten, en gewoon de versterkte ketting erop gooien.

Die ziet er best wel fancy en blingbling uit.

Inmiddels al het een en ander besteld. Nu nog "even" op jacht naar kettingwielen.... Of toch maar een oogje dichtknijpen :hmmz

Ik denk dat de problemen wat overroepen zijn, slechte opmerkingen worden heel snel rondgestroid, de goede daarentegen veel minder.

Niet iedereen gaat zeggen " amai ik heb een goed motortje in men wagen ben er gelukkig mee"

Ik heb ook het genoegen gehad om met een c30se24v te rijden, is echt wel een geweldige motor, misschien niet de beste zoals sommige zeggen, maar toch wel een waar plezier om mee te rijden.

Ik heb er geen noemenswaardige problemen mee gehad, juist de stroomverdeler eens stuk, 100 eurokes verder en we reden er weer mee.

Ok je kan er moeilijk onderdelen van vinden en ok ze zijn duur, maar so what, er zijn mensen die duizenden eurokes in een motor steken en deze dan ook stuk draaien,

Het is gewoon wat je zelf wil en kan.

Ik denk ook dat als dat nokje waar je over spreekt de ketting heeft doen verslijten, Is daarom nog niet gezegd dat de tandwielen versleten zijn .

Vroeger was er nooit spraken van een distributieketting te vernieuwen, nu ja met deze motor is het iets ander.

In ieder geval als je ketting versleten is en je spanner dan zou ik deze gewoon vernieuwen,En nog wat genieten van men wagen dan.

Als je de ketting monteerd zie je vanzelf ookwel of de tandwielen echt weg zijn.

Zo dit is mijn zicht op dit onderwerp, ieder zijn eigen mening daarover, niet iedereen heeft dezelfde, uiteindelijk kan je raad vragen, en je zal tientallen antwoorden krijgen, maar uiteindelijk zul je zelf moeten beslissen wat je doet.

Zoals ik daarstraks al zei, slechte reclame is snel gemaakt,

groeten

dirk

Nope dat setje heb je hier gehaalt dacht ik..

Is erg moelijk aan te komen aan 24V spul en tegen belachelijke prijzen..Ik dacht dat ze op het OHF bezig zijn met replica spullen van hetzelfde materiaal (teminste een ruime tijd terug waren der geleiders klaar maar waren vanwege materiaal keuze te zwak en zouden nu wel goed moeten zijn)

@fredericki200 wrote:zelf zegt hij lekker de oude laten zitten, en gewoon de versterkte ketting erop gooien.

:thumb nice :D

Jammer dat die spullen zo lastig zijn, terwijl het een nieuwere motor is. :swear :swear

idd ronald bolz, die spanner op ebay is degene die niet meer te krijgen is, verder heb je dan ook nog een rechte nodig voor de andere kant.

ik heb zelf wel een bolz setje begin dit jaar in mijn 24V gezet, maar die heb ik niet bij hem gekocht.

Terug
Naar boven