• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributie 3.0SE

Theoretisch gezien is het natuurlijk niet goed om alleen een ketting te vervangen en de oude tandwielen te laten zitten. Maar als de tandwielen gewoon goed zijn en de ketting zakt er mooi in zonder speling, zie ik het probleem niet zo. Ik heb het ook al vaker gedaan en ook bij mijn motor die toch meer toeren draait dan de auto. (Of er dan ook meer kracht op komt te staan weet ik alleen niet.) Verder hoorde ik ook dingen over een Mercedes ketting en dan weet ik nog niet wat er met de tandwielen gebeurt. Oude Mercedes ketting om misschien anders versleten tandwielen?

Groet

Eric

Alleen de kettingen niet of de geleider? Is het ook maar een geleider aangezien het 2 kettingen zijn?

Ronald Bolz misschien?

miste vermogen, en de keer erna wilde hij niet meer starten omdat hij van tijd sprong met starten.

bij mij waren ze gescheurd dat zie je snel genoeg

Das echt een nadeel van de 24V onderdelen zijn niet te vinden of peperduur....

12V is nog veel meer van te krijgen en de kosten zijn maar een fractie van de 24V...

mijn blok hangt er ook nog in, je moet wel de radiateur eruit halen anders heb je niet genoeg ruimte.

maar volgens mij is het verder redelijk te doen op straat

@MonzaRon wrote:Hoeveel km heeft dit blok gelopen ?

weet je het niet ?

Zou zeggen, draai de boel eerst even los,

eerst bekijken of er idd schade aan de ketting cq spanner te zien is.

Miss is er bij dit blok al eens een ketting cq spanner vervangen, wie weet ?

checken die handel, miss valt de 'schade' mee. ;)

Ik weet helaas niet hoeveel dit blokje heeft gelopen. Ik had wel een boekje met info over de auto waar de motor uitkomt, maar deze kan ik helaas niet meer vinden.

Op het moment is ook zo dat ik hem maar heel af en toe hoor tikken als ik het gas loslaat. Dus misschien kan hij nog wel een tijdje en veel geluiden hoor ik ook gewoon niet omdat de waterpomp teveel herrie maakt. Die moet ik ook nog even zien te krijgen. En het is ook nooit erg om moeilijk distributie dingen alvast te hebben liggen voor als de nood aan man is.

Groeten

Eric

Bouw toch om naar 12V ik snap die hele 24V hype niet...

Hoop electronica en poes pas en je hebt maar een beetje meer en zo geweldig zijn die 24V blokken niet,en een onderdeel der van vinden is een ramp...

Wat je voor een distrubutie set compleet betaal nieuw heb je een 12V C30NE voor 3x denk ik..

Het ziet der wel leuk uit moet ik zeggen maar thats it,geluid is hetzelfde verbruik is bijna gelijk en je hebt maar een beetje meer in een 24V..

@hans-rekord-e wrote:http://link.marktplaats.nl/607735571 Is dit zoeen zelfde motor?

misschien kan je hier wat mee voor onderdelen ? :hmmz

Dit is een normale 12v. De motor met de moeilijk onderdelen is een c30se met 24V.

P1010033.jpg

Bedank voor de verheldering, Frederick. De kettingen die besteld zijn, zijn ook al versterkte kettingen. Dus als ik niets ga vinden, moet de gok maar gewaagd worden. Zo niet, dan maar een 12v erin en ben ik ook van dit gezeur af.

Waarom de kop demonteren? Kan je anders de geleider niet demonteren/monteren? Als het een complete revisie moet worden, schop ik dat blok er zeker weten uit.

Achzo, bedankt.

Als het even kan, dan laat ik de kop gewoon zitten. Die set pakkingen en bouten kost mij dan ook weer richting de 150 of 200 euri en als het even kan geef ik die niet uit. Is voor mij toch een hoop geld, zeker omdat ik nu ook al flink wat heb uitgegeven. Voor niets gaat de zon op, maar het moet wel een klein beetje leuk blijven en ik word al aan alle kanten kaal geplukt.

Waterpomp moet sowieso vervangen worden want die klinkt als een koffiemolen die stenen probeert te malen. Ook heeft de as een beetje speling. Ik heb ook een lpg installatie met injectoren. Die injectoren maken echt veel herrie en die hoor je altijd (beetje jammer). Gelukkig is wel dat het systeem goed werkt. Alleen denk ik dat misschien de stappenmotor een beetje aan zijn eind is. Soms als ik van het gas ga, duikt hij naar 500rpm en gaat soms terug naar normaal stationair of slaat af. Heel erg irritant, maar dit doet hij ook als hij op benzine staat Dus of het echt door de lpg komt weet ik niet.

@GSE wrote:Bouw toch om naar 12V ik snap die hele 24V hype niet...

Hoop electronica en poes pas en je hebt maar een beetje meer en zo geweldig zijn die 24V blokken niet,en een onderdeel der van vinden is een ramp...

Wat je voor een distrubutie set compleet betaal nieuw heb je een 12V C30NE voor 3x denk ik..

Het ziet der wel leuk uit moet ik zeggen maar thats it,geluid is hetzelfde verbruik is bijna gelijk en je hebt maar een beetje meer in een 24V..

Sorry hoor, maar wat een onzin weeer....

Ieder zijn mening denk ik.

Status update:

Ik heb de Monza toch maar naar Romijn gebracht omdat ik toch geen zin had om in de kou op straat te liggen en ik 7dagen in de week werk. Ik heb geluk gehad. De geleider was gebroken, maar verder was er gelukkig geen schade. Nu moeten er nog een paar dingetjes gedaan worden en ik mag hem waarschijnlijk eind deze week weer ophalen :D :D :D :D :D .

Voor de 12v rijders:

Tijdens mijn zoektocht kwam ik natuurlijk meer tegen en ook site's die hele sets hadden.

http://www.mijnautoonderdelen.nl/au...-kat-09-1985-06-1986-115kw#distrubitie-riemen" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mijnautoonderdelen.nl/au...distrubitie-riemen/distributiekettingtandwiel" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan de site met de complete set even niet meer vinden :( . Dacht dat het bij Copeparts was, maar kan nu niets meer vinden op die site omdat deze is veranderd.

je monza is klaar. loopt weer als een zonnetje! :thumb

trouwens, die distibutieset van de gewone 12v cih kunnen wij kompleet nieuw leveren, alleen de nokkenastandwiel niet. deze is niet meer leverbaar(wel verstelbare).

@m400

Is het jou die poespas van de 24V waard?

Geen schroef meer van te vinden.....

Persoonlijk vind ik de 24 niet slecht alleen hij is zwakker dan de 12:

Olie lekkages tussen kop en blok

olie lekkages bougie afdichtingen

verdelers die kapot gaan door slechte smering

dure onderdelen (bv setje bougie kabels)

lastige opbouw (verwissel bv eens de hydro,s of bougies tegen over een 12V)

geen onderdeel meer van te vinden..

Je hebt wel iets meer power dat geef ik toe en een look van waw...maar ik heb 2x een 24v ingebouwd in een Monza en ik persoonlijk kies toch voor de 12V als ik een keuze moet maken...Laten we de kosten van een goed blok + vliegwiel en koppeling voor een gertag 265 eens vergelijken met een 12V blok met koppeling...dan heb ik snel de keuze gemaakt..

Ik sla niet door...Ik probeer mensen alleen derop te wijzen dat die 24V ook niet je van het is,heb die dingen 2x zelf ingebouwd..En vaak genoeg mee gereden dus ik weet wat ik bedoel.

Als ik kijk de kosten en wat je der voor krijgt...Zeg ik nee niet doen voor mensen die zo,n ombouw willen doen,10 jaar terug toen die Sennies en Omega,s op de schotplaat lagen als warme broodjes en der genoeg van te krijgen was toen waren de tijden anders maar nu.

Als ik kijk naar mijn broer zijn ombouw:

Motor 500€ (kompleet)

koppeling met vliegwiel 550 of 600€

bougies en nieuwe nieuwe bougie kabels 200€

en dan nog nieuw inlaat spruitstuk pakking en afdichtingen voor de bougies klepdekselpakking 100€

Dynamo steun met CD spanner uitlaat laten omlassen en nog vloeistoffen en filters en klein spul 100€

24V veerpootbrug 100-150€ (weet het niet meer)

En dan heb je een 2de hands motor met xxxx op de klok in een Monza hangen...1500€ veel goedkoper zal het niemand lukken als je met een getrag 240/265 werkt ala nu 2012-2013 (die prijzen zijn uit 2008/2009)

En als je ook nog een distrubutie set wilt vervangen 100% nieuw dan tel der maar een 400-500€ meer bij.

Daarom beveel ik niemand die ombouw aan:

Motoren zijn niet slecht en presteren goed,maar ik vind dat beetje extra wat ze hebben tegenover een 12V erg duur betaalt en das mijn mening.

Ron........Geef mij bv eens een link waar je dat distributie kunt vinden?

Denk niet dat der 1 compleet set vinden is nu met alles wat nodig is..

geef mij maar een simpel 1200 OHV blokje :jerry

gaan nooit kapot(bijna nooit).

nee ff zonder gekheid. iedereen doet wat hij/zij wilt. ben het met GSE eens, maar aan de andere kant ook weer niet. een distributieset is nog wel te vinden. als je maar zoekt en weet waar je het moet halen. em je budget moet het toelaten. en wat denk je van de geleiders van een CIH motor? denk je dat die niet breken? de lange geleider ligt vaak in duizend stukjes onderin het carter. maar prijstechn isch gezien, is dit wel makkelijk en goedkoop te vervangen.

ikzelf heb nog nooit problemen met een 24v gehad, of ook maar hier in het bedrijf gezien. behalve dan dat je geleider gebroken was van de user champo. en ik vind het machtig mooie blokjes. kijk alleen al naar de motoren van monzaron :wub

conclusie; iedereen moet doen wat die zelf wilt.

Terug
Naar boven