• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributie timing!!

Vinci

Woont hier bijna
Okay, ik blijk meer dan twee jaar gereden te hebben met de distributie timing 1 tandje er naast!!!
Ashamed_smiley.png
En dat terwijl ik destijds hier op het forum de vraag had gesteld, omdat het hoe dan ook altijd een halve tand er naast lijkt te staan. De motor liep prima al die tijd en was krachtig en verbruik was okee, alleen de temperatuur liep wel vrij vlot op en een paar maanden geleden begon hij een beetje en steeds meer te tikken, koud én warm!

Afgelopen zondag aan het sleutelen geweest omdat de motor steeds meer en meer begon te tikken, ik dacht ik ga de klepstoters eens bekijken en evt. eerst eens reinigen. Dus weer nieuwe distributie set en nokkenaskeerringen, kleppendekselpakking...zucht... En toen ik met een magneetje de stoters er uit aan het trekken was werd ik herinnerd aan wat stukjes metaal die ik in het verleden bij het vervangen van mijn oliepomp in het gaasfilter in de aanzuigbuis vond! Eén van de stoters had een hapje er uit!!

58zFM.jpg

h9YzG.jpg

Eoneg.jpg

Dit vond ik destijds in het carter (één stukje viel toen op de grond, maar waren precies twee stukjes zoals hier op de foto)

S3JRm.jpg

Heb er heel wat over zitten prakiseren hoe dit gebeurd kan zijn, maar ik denk dat hij ooit bij montage gevallen is en gescheurd is geraakt, later uit elkaar gevallen. Heb precies de stukjes die er in passen gevonden, dus nu zwerft er niks meer. Ook de boring in de kop was nog netjes, geen krassen.

Maar ik wou hem uiteraard niet terug plaatsen, dus was erg blij met de reserve kop die ik heel kort geleden van Klopper had overgenomen, daar de stoters maar uit gehaald. Andere optie was er even niet omdat de auto niet langer kon blijven staan om te wachten op nieuwe...:(

De boel weer in mekaar dacht ik de timing van de riem identiek te hebben als eerder, maar had per ongeluk de kammen er 1 tandje op vervroegd, dat is een halve tand verder op de markeringen!! Dat die niet helemaal uitlijnen schijnt gebruikelijk te zijn.

De motor loopt nu ZO VRESELIJK GOED, als ik eerder C20XE had gereden had ik het wel eerder gemerkt. Heb stuk meer power, hij wordt TOTAAL niet meer oververhit!! En ik denk dat het tikken ontstaan is door sterkere roetvorming en sterkere vervuiling van de olie. Zal de komende tijd wat vaker olie verversen en dan zien we wel weer!! Het ziet er in elk geval naar uit dat een hoop probleempjes die ik al die tijd had nu hun oorzaak gevonden hebben!!

Maar ik wil in ieder geval iedereen die twijfelt waarschuwen dat de motor lang niet gek loopt en trekt en klinkt met de riem een tandje er naast!!!

Zo stond het dus:

iiTvA.jpg

BCJrB.jpg

En de markering op de poelie moet dus:

oIKqf.jpg

Terug
Naar boven