• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributie Y26SE

Er steekt een pieletje uit op de spanrol, daarop staat een streepje,

Die moet je gelijk zetten op het streepje op de spanrol zelf (het liefst iets strakker).

Meer hoef je niet te doen.

Krukas 2x rond draaien, en alles nakijken (spanning, timing) en evt fine tunen.

Willem

Even voor de duidelijkheid, je hebt het nu over de (enigste) excentrische looproller en niet over de spanroller?

Even voor de duidelijkheid, je hebt het nu over de (enigste) excentrische looproller en niet over de spanroller?

Algehele spanning stel je af met de spanner.

De exentrische looprol is ENKEL om de nokkenassen te timen en doet niks met de riemspanning..

Willem

Ok duidelijk willem, bedankt.

Alleen waar ik een beetje moeite mee heb is dat bij de oudere type motoren, de 2 excentrische rollers een bepaalde hoek hebben en bij mijn motor niet.

Kijk wat er bij de motor van Jack gebeurt is. Komt volgens mij doordat de bovenste excentrische roller niet goed stond. Begrijp je mijn punt?

Algehele spanning stel je af met de spanner.

De exentrische looprol is ENKEL om de nokkenassen te timen en doet niks met de riemspanning..

Willem

tekeningdistri1excentrischerol.jpg

omschrijvingdistrizonder2estelrol1.jpg

omschrijvingdistrizonder2estelrol2.jpg

Willem

Ok duidelijk willem, bedankt.

Alleen waar ik een beetje moeite mee heb is dat bij de oudere type motoren, de 2 excentrische rollers een bepaalde hoek hebben en bij mijn motor niet.

Kijk wat er bij de motor van Jack gebeurt is. Komt volgens mij doordat de bovenste excentrische roller niet goed stond. Begrijp je mijn punt?

Tja ik heb nooit problemen gehad met deze distri sets.

Wat ook wel wil voorkomen is als de bouten te los of te strak zijn dat ze doen breken.

nu lopen ze te klagen over de sets van Gates / SKF, maar de originele zijn tegenwoordig ook Gates/SKF

dit ivm problemen met de originele contitech riempjes.

Willem

Tja ik heb nooit problemen gehad met deze distri sets.

Wat ook wel wil voorkomen is als de bouten te los of te strak zijn dat ze doen breken.

nu lopen ze te klagen over de sets van Gates / SKF, maar de originele zijn tegenwoordig ook Gates/SKF

dit ivm problemen met de originele contitech riempjes.

Willem

Autodata,

to find:

Opel > Omega B > Y26SE of Y32SE > Distributieriem > NA 2002 > en klaar staat ie

of

Opel > Vectra C > Z32SE > Distributieriem > en klaar staat ie

Willem

Autodata,

to find:

Opel > Omega B > Y26SE of Y32SE > Distributieriem > NA 2002 > en klaar staat ie

of

Opel > Vectra C > Z32SE > Distributieriem > en klaar staat ie