• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributieriem en waterpomp

Omdat ik niet kan achterhalen of bij onze Zafira B 1.6 van maart 2007 de distributieriem(of ketting?) ooit is vervangen(indien riem) en hetzelfde voor de waterpomp, heb ik voor aanstaande maandag een afspraak bij de Opel dealer gemaakt ter vervanging van al wat nodig wordt geacht.

Enig idee wat dit zal kosten?

Ook hebben we een keer het uitlaatgassenlampje zien branden, maar tijdens een bezoek aan de garage was er geen melding en ook bij uitlezen niets te vinden. Is misschien aanstaande maandag ook het moment om daar even naar te kijken als toch het blok openligt?

Groet en alvast bedankt voor eventuele reactie.

Ik denk dat de 1.6 een riem heeft en geen ketting. Over het algemeen zijn kosten voor vervanging van distributieriem, spanrollen etc zo rond 700 euro. Je betaalt met name voor het arbeidsloon.

Ok, goed om te weten! De opel dealer had het over 350 euro distributieriem en 250 euro waterpomp (als mijn vriendin het goed heeft begrepen). Zou bij elkaar zo'n 600 euro zijn, wellicht ex btw. Ik denk dat ik deze dealer dan kan scharen onder de VOD's, haha.

Bedankt voor je reactie!

Dat is een behoorlijk verschil! Ik dacht eigenlijk dat het wel een uur of 4 werk was?

Maar goed, als ik voor 350 (of 420 incl.) klaar ben zou dat erg relaxed zijn!

Bedankt voor je reactie!

Met een uur zit het spulletje er allemaal weer op.

Misschien dat er wat extra tijd kost door de CNG installatie maar dat zal eerder minuten dan uren zijn. ;)

CNG (Y16YNG of Z16YNG) motor is gelijk aan de Z16XE motor qua opbouw, alleen meer Compressie om het aardgas beter te verbranden.

Willem

Nou, ik weet het nog net zo niet...

Via mijngarage.nl uitgekomen op 258 euro incl. btw voor de distributieriem. Toch maar even contact opgenomen om kort te sluiten dat het om een aardgas auto gaat. Toen hij in zijn eigen systeem keek kwam hij op 450 euro, excl. waterpomp en koelvloeistof... hij verwees me naar de Opel dealer :hmmz

Oftewel, hij dorst het niet

zoek de verschillen:

Distri Z16YNG aardgas motor:

DistriZ16YNG.jpg

Distri X14XE X16XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XE motoren:

DistriX14XEC16XEX16XEX16XEL.jpg

Willem

Tsja, weinig verschil lijkt me?! Het is overigens wel een Zafira B, weet niet of dat nog verschil maakt... nou ja, morgen gaat hij naar de Opel dealer. Overigens heb ik met deze dealer alleen maar positieve ervaringen (met mijn Corsa'tje).

Willem bedankt voor je input & u2u.

Uiteindelijk is het uitgekomen op (incl. btw):

- distributieriem set (126)/ vervangen (181): 307 euro

- waterpomp (131)/ vervangen (83): 214 euro.

Totaal dus 521 euro.

ik ook niet eigenlijk, is ook dezelfde als van de X14XE X16XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XE motoren.

Willem

Begin v/d maand is de boel bij mij ook vervangen (Z16XE motor) bij een opel dealer. En daarnaast ook de V-riem v/d dynamo erbij.

Kosten, incl btw:

Distributie riem/set verv. € 126,40

Waterpomp verv. € 115,19

V-riem verv. € 19,28

arbeid € 74,38

overig materiaal € 13,25

Toch wel een aanzienlijk verschil.

origineel gepost door Laagvlieger

heb je toevallig ook een onderdeelnummer van die pomp?

Ik ga even de rekening checken... kom ik op terug.

origineel gepost door zafiraatje

Begin v/d maand is de boel bij mij ook vervangen (Z16XE motor) bij een opel dealer. En daarnaast ook de V-riem v/d dynamo erbij.

Kosten, incl btw:

Distributie riem/set verv. € 126,40

Waterpomp verv. € 115,19

V-riem verv. € 19,28

arbeid € 74,38

overig materiaal € 13,25

Toch wel een aanzienlijk verschil.

Tsja, arbeid was bij mij bijna 200 euro meer... wellicht toch door het verschil vanwege het aardgas?

Terug
Naar boven