• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributieriem erg snel stuk (?)

origineel gepost door mayhem

maar met deze schade, verwacht ik niet dat ie schadevrij is gebleven.

:P Dat verwacht ik ook niet echt hoor, maar soms weet je het niet. Kwaad kan het volgens mij ook niet. De schrootbak kan het altijd nog in.

Morgenochtend probeer ik het gewoon. Alles staat al klaar, heb alleen nog geen riem en pomp.

Waarvan bericht......

Misschien kunnen we een poll houden (0 - 16 kleppen krom) haha :D

dat is zo, ik verklaarde me maat ook voor gek toen hij er een nieuwe riem op wou leggen, gewoon om te proberen. (hij had al 2x proberen te starten toen ie uit was gevallen namelijk)

en hij deed het perfect..

origineel gepost door sw16v

c20xe is zeker geen vrijloper, en met een riem die zo toegetakeld is vrees ik het ergste.

dan zou ik eerder de in/uitlaat er af pakken en door de kanalen heen kijken om te zien hoe de klep er in ligt....

als een klep met warmte motor krom geslagen is, kan het nu zo zijn dat die afbreekt, dan kan je je onderblok ook afschrijven :(

maargoed koppakking 30euro, setje bouten ook zoiets...... dan ben je zeker! kopje ligt er zo naast

Uitlaatspruitstuk heb je er zo af, dus da's best even de moeite om te doen en er even in te kijken...

origineel gepost door Rik Ophuis

origineel gepost door mayhem

maar met deze schade, verwacht ik niet dat ie schadevrij is gebleven.

:P Dat verwacht ik ook niet echt hoor, maar soms weet je het niet. Kwaad kan het volgens mij ook niet. De schrootbak kan het altijd nog in.

Morgenochtend probeer ik het gewoon. Alles staat al klaar, heb alleen nog geen riem en pomp.

Waarvan bericht......

Misschien kunnen we een poll houden (0 - 16 kleppen krom) haha :D

ik zeg alle uitlaatkleppen en een stuk of 4 inlaatkleppen:jerry

Kan je nu al zeggen dat je opzoek moet naar een nieuwe cilinderkop.....

Of je moet geboren zijn met een Engeltje op je schouder. :P

Waarschijnlijk ziet je kop er zo uit:

IMAG0076.jpg

Dit is die van mij, nadat het krukastandwiel besloot niet meer aan de krukas vast te willen zitten, is gebeurt op de Nordschleife bij 6000 toeren.

En geloof me als je echte pech hebt, zoals ik, dan zijn ook al je zuigers naar de kloten.

IMAG0079.jpg

:cry

Ahum... 0 compressie op alle 4 cilinders. Komt door (zie foto's) 8 kromme uitlaatkleppen (wel mooi symetrisch). De inlaatkleppen zien er op het oog nog wel goed uit.

IMG_2481.jpg

IMG_2482.jpg

origineel gepost door GSI Racer

trouwens, die 2 inlaatkleppen wat nog open staan op de foto, zijn die ook krom?

Nee, die staan een beetje op lift nog.

Ja er zijn ook klepgeleiders gescheurd van de uitlaatkleppen. Ik zal eens horen of de kop nog te repareren is met nieuwe uitlaatkleppen en klepgeleiders.

spijkcity had in het verkoop gedeelte nog kleppen tekoop... misschien is dat wat voor je. Of heb je al nieuwe ?

ik heb precies hetzelfde gehad , ook verkeerde waterpomp gemonteerd .

3 x me spanrollen en meellooprol vervangen want die liep steeds stuk,

dus ik kijk voortaan altijd goed naar de tanjes

klepgeleiders kun je ook mee laten vervangen ja.

dus 8 kleppen en 8 geleiders. Ben je nog goedkoper uit dan een nieuwe kop:D

:hmmz Dit weekeinde voor het eerst met de nieuw opgebouwde motor naar de Nurburgring geweest. Het stuk erheen gereden (260 km) en de eerste dag 4 x 20 minuten op de Grand Prix Strecke gereden en 2 rondjes Nordschleife. Al met al zo'n 500km met een 'iets verhoogd' toerental zeg maar. Maandagochtend wilde ik toch eerst even de conditie van de distributieriem controleren voor de zekerheid (na eerdere ervaringen), voordat ik er weer een dag het circuit mee op zou gaan. Dit bleek maar goed ook, want de riem zat intussen alweer veel te slap (met 1 vinger zonder kracht bijna 2 cm heen en weer :o :wtf).

Nou vraag ik je????

Geen speling op de nieuwe waterpomp, ook niet op de rollen.

Het kan toch niet zo zijn dat je iedere paar honderd km die riem moet controleren en intussen ook nog het risico loopt dat het fout gaat, of zie ik dit fout(?).

Van andere merken ken ik dat de spanrol 'verend' is en dat de minste slijtage niet direct tot gevolg heeft dat de riem meteen slap gaat zitten.

Wie kan mij adviseren?

Ik heb intussen al wel weer gelezen in een ander actueel topic over 'spanrol en geleiderol' dat ik m'n geleiderol verkeerdom heb gemonteerd (met de kraag aan de voorkant, net als de spanrol). Maar of dit nu de oorzaak kan zijn (?).

Ik zou het bijna vergeten te vermelden, maar los van deze 'riemkwestie' gaat het ding als de brandweer, met een geluid om kippevel van te krijgen. Hier had ik vroeger alleen maar van durven dromen. Echt ontzettend gaaf :thumbup

Lijkt me niet goed, maar lijkt me ook niet dat het aan die rol ligt, want bij mij zat hij ook verkeerd om gemonteerd. Ongeveer 1000km mee gereden en ook niet echt voorzichtig en de riem was nog prima. Met het vervangen van mijn oliepomp de boel vervangen en de rol wel goed om gemonteerd nu, ook al weer een kleine 2000 kilometers er op zitten...

Distributie optijd zetten, spannen klein stukje verder draaien spanrol nog keer naspannen. Dan moet het echt goed zijn, met een verentang van Opel.

Ik span hem gewoon met de hand, dan draai ik de krukas een aantal keer volledig rond. Dan controleer ik nog eenmaal de timing en of de spanning gelijk gebleven is en dan zou hij er weer een halve ton tegen aan moeten kunnen.

Ik heb van een rot in het vak de volgende methode aangehouden, voor een C20XE met ronde tanden moet met uiterste handkracht op het langste rechte stuk de snaar maximaal een centimeter bewogen kunnen worden.

ik zou hem indd. gewoon via de procedure opnieuw spannen, en dan na een aantal km's de spanning nogmaals controleren.

fijn he als je je weer eens kunt uitleven op de Ring.

was er nog wat te doen met dit weer?:angel

origineel gepost door Rik Ophuis

Ik zou het bijna vergeten te vermelden, maar los van deze 'riemkwestie' gaat het ding als de brandweer, met een geluid om kippevel van te krijgen. Hier had ik vroeger alleen maar van durven dromen. Echt ontzettend gaaf :thumbup

Leuk he tb's ;)

Neem aan dat je ook opnieuw heb laten afstellen met de nieuwe zuigers enzo. Hoeveel vermogens winst heb je als ik vragen mag?

Met de losse riem heb ik helaas ook ervaring in 1 van mijn oude c20xe's, maar het probleem helaas nooit kunnen vinden., Nu voor de zekerheid wel een versterkte riem liggen voor de nieuwe motor.

Terug
Naar boven