• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

distributieriem op tijd zetten helppp!!! Nog geen vonk

[rquote=1826947&tid=139338&author=wim-v6]zit met de kleine boutjes vast dacht ik zo bij deze 1.8 motor.

alleen bij de 1.6 en kleiner zit ie met de centrale bout.

willem[/rquote]

4 kleintjes en een centrale. :D maar de 1e cilinder moet ik controleren dat die boven in staat toch? dat ik zn dode punt op het tijdstip van het nokkenass tandwiel boven in bij het streepje

???

voor dat je gaat starten wel eerst met een dopsleutel je krukas 2 rondjes draaien om te controleren of die de kleppen niet raakt en, kijk daarna ook of de merktekens nog steeds goed staan ,doe dit met de bougie's er uit dat draait wat makkelijker .

ja oke.. bedankt voor deze goede en belangrijke info..

VANAF de bobine hebben we wel vonk maar naar alle 4 kabels geeft hij de vonk niet door naar de bougies....

Motor draait mooi vrij.. Kan het nu zijn dat de krukas nog niet goed staat.. want die hebben we niet verzet... Hij moet toch tijdens alle tijden vonken? om dat er geen bdp sensor op zit :swear

voor dat je gaat starten wel eerst met een dopsleutel je krukas 2 rondjes draaien om te controleren of die de kleppen niet raakt en, kijk daarna ook of de merktekens nog steeds goed staan ,doe dit met de bougie's er uit dat draait wat makkelijker .

Hoe heb je het getest of ze vonken, is moeilijk te zien soms.

Probeert hij wel te starten of dat ook niet?

Je hebt neem ik aan eerst met de hand een aantal omwetelinge gemaakt, had je toen tegendruk(compressie)?

ja oke.. bedankt voor deze goede en belangrijke info..

VANAF de bobine hebben we wel vonk maar naar alle 4 kabels geeft hij de vonk niet door naar de bougies....

Motor draait mooi vrij.. Kan het nu zijn dat de krukas nog niet goed staat.. want die hebben we niet verzet... Hij moet toch tijdens alle tijden vonken? om dat er geen bdp sensor op zit :swear

[rquote=1827785&tid=139338&author=Haasje17]Hoe heb je het getest of ze vonken, is moeilijk te zien soms.

Je hebt neem ik aan eerst met de hand een aantal omwetelinge gemaakt, had je toen tegendruk(compressie)? [/rquote]

Nou om de poelie van het krukas los te krijgen is nogal een hell. dus we hebben hem gewoon boven in optijd gezet/kijken of die vrijliep (dat deed ie)

starten zonder bobine.

met bobine geen vonk.. DUS boven in staat hij op tijd en waarschijnlijk onderin staat hij dus 45 graden er naast.. maar geen vonk.. en dat moet wel want volgens mij heeft hij geen BDP sensor????

Vonken was trouwens duidelijk te zien want we hebben het gecontroleerd op een avond (donker dus)

Hoe heb je het getest of ze vonken, is moeilijk te zien soms.

Je hebt neem ik aan eerst met de hand een aantal omwetelinge gemaakt, had je toen tegendruk(compressie)?

hij heeft weldegelijk een BDP sensor

zit in het onderblok

heb je gekeken op de krukas poelie wel op tijd staat (2e plaatje)

Willem

[rquote=1827785&tid=139338&author=Haasje17]Hoe heb je het getest of ze vonken, is moeilijk te zien soms.

Je hebt neem ik aan eerst met de hand een aantal omwetelinge gemaakt, had je toen tegendruk(compressie)? [/rquote]

Nou om de poelie van het krukas los te krijgen is nogal een hell. dus we hebben hem gewoon boven in optijd gezet/kijken of die vrijliep (dat deed ie)

starten zonder bobine.

met bobine geen vonk.. DUS boven in staat hij op tijd en waarschijnlijk onderin staat hij dus 45 graden er naast.. maar geen vonk.. en dat moet wel want volgens mij heeft hij geen BDP sensor????

Vonken was trouwens duidelijk te zien want we hebben het gecontroleerd op een avond (donker dus)

Zoals willem zegt heeft die weldegelijk een BDP sensor, maar ik dacht dat na wat langer aanhouden de motor dan toch zou moeten starten als de BDP sensor foute waardes doorgeeft.

Hoe heb je geprobeerd de krukas poelie te verwijderen, want dat mag eigenlijk geen probleem zijn 4 boutjes losdraaien en een tikje op de poelie geven en hij is los. Centrale bout kun je gebruiken om de krukas tegen te houden wanneer je de boutjes eromheen losdraaid.

Centrale bout moet blijven zitten

hij heeft weldegelijk een BDP sensor

zit in het onderblok

heb je gekeken op de krukas poelie wel op tijd staat (2e plaatje)

Willem

mocht je de krukaspoulie er niet afkrijgen dan kan je het ook Zonder merktekens doen:

1e cilinder op BDP (bovenste dooie punt): bougie eruit, met schroevendraaier voelen

wanneer ie bovenin staat.

Nokkenas op tijd: nokken van cilinder 1 in een "v" recht omhoog

en, dan moeten de nokken bij cilinder 4 in een "v" recht naar beneden staan.

Riem erop en ff met de hand de krukas een paar rondjes draaien,

geen klepjes tegen zuigers => starten maar.

(Altijd controleren voor je start.

als je nokken as een slag vereerd staat zorg dan dat geen 1 zuiger op bdp staat haal dan je riem eraf ,dan kan je de nokken as rond draaien zonder dat je kleppen je zuigers raken .

Zoals willem zegt heeft die weldegelijk een BDP sensor, maar ik dacht dat na wat langer aanhouden de motor dan toch zou moeten starten als de BDP sensor foute waardes doorgeeft.

Hoe heb je geprobeerd de krukas poelie te verwijderen, want dat mag eigenlijk geen probleem zijn 4 boutjes losdraaien en een tikje op de poelie geven en hij is los. Centrale bout kun je gebruiken om de krukas tegen te houden wanneer je de boutjes eromheen losdraaid.

Centrale bout moet blijven zitten

volgens mij zit de bdp/kruksasensor bij het krukasriemwiel ,op die plek zit die bij mij tenminste.

mocht je de krukaspoulie er niet afkrijgen dan kan je het ook Zonder merktekens doen:

1e cilinder op BDP (bovenste dooie punt): bougie eruit, met schroevendraaier voelen

wanneer ie bovenin staat.

Nokkenas op tijd: nokken van cilinder 1 in een "v" recht omhoog

en, dan moeten de nokken bij cilinder 4 in een "v" recht naar beneden staan.

Riem erop en ff met de hand de krukas een paar rondjes draaien,

geen klepjes tegen zuigers => starten maar.

(Altijd controleren voor je start.

als je nokken as een slag vereerd staat zorg dan dat geen 1 zuiger op bdp staat haal dan je riem eraf ,dan kan je de nokken as rond draaien zonder dat je kleppen je zuigers raken .

Terug
Naar boven