• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Distributieriem

Probleem! Tijd terug de distributieriem vervangen van mijn kadett. Meteen ook de oliepomppakking en waterpomp gedaan.

Dat betekende dus dat de grote bout van de onderste krukaspoulie los moest. Alles weer in mekaar, nieuwe bout voor de krukaspoulie gebruikt en vastgezet op 220nM met (oude) momentsleutel. Ik voelde wel dat die echt goed strak zat, met 2 man lopen trekken aan dat apparaat.

Maargoed, eergister rijd ik en ineens een klap en een hoop geratel. Auto meteen stilgezet.

Gister even gekeken, stond de distributieriem heel slap. Wat bleek, de bout van de krukaspoulie was een beetje losgekomen...

Kop eraf gehaald en er bleken 8 kleppen geraakt, maar slechts vier kleppen krom. Cilinder 2 en 3 waren nog helemaal goed, ook geen plekken op de zuiger.

Zuiger 1 was daarentegen geraakt, daar stonden 2 kleppen iets in de zuiger. Op cilinder vier was het een wat minder, maar was het ook raak.

Kan ik dit blok nu weggooien? of zijn in ieder geval me drijfstangen krom?

Kan ik proberen 8 nieuwe kleppen erin te zetten en het zooitje weer in elkaar zetten? Of is dit vragen om problemen?

Terug
Naar boven