• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dogleg versnellingbak

keesjanvanzanten

Post weinig
Wie kan mij percies uitleggen wat een Dogleg versnellingbak is?

ik weet dat dan de 1ste versnelling links onderin zit

maar wat word er dan percies verandert in de versnellingsbak, en wat is hier het voordeel van?

de getrag 265 van een manta/ascona 400 heeft dit ook, maar hebben ook andere tandwiel verhoudingen.

kun je voor die bakken dan ergens tandwielsets kopen? ik heb al gekeken bij quaife maar die heeft het niet

alvast bedankt

oke ik begrijp dat het dus gedaan word om het schakelen tussen de de 2de en de 3de versnelling makelijker te maken?

maar wat word er dan percies verandert in de versnellingbak

Hij is gewoon handiger in hem snel van zn twee naar zn drie en weer terug ratsen.

Omdat de pook alleen maar naar boven en naar beneden hoeft ipv ook nog een zijdelingse beweging.

Verder is ie toch niet perse anders?

oke nu word het wel wat duidelijker. ik dacht altijd dat het een aanpassing was.

maar waar kun je tandwiel setjes kopen voor een 265. voor een 4 bak kun je ze gewoon bij quaife kopen.

maar voor een 265 heb ik ze nooit ergens gezien.

Een ZF (komt geloof ik uit een Kadett GT/E standaard?) is duur, en ik kan me voorstellen dat een Manta 400 bak ook vrij zeldzaam en duur is.

Hoe zit het met die e30 M3 bak? Moet je daarvoor de kom van een opel overschroeven, of gaat het niet zo makkelijk...

Bij een M3 bak moet je de bellhouse van een manta gebruiken. Hier is dan een gefreesde pasplaat voor te kopen om ze aan elkaar te kunnen schroeven. Voor een (D)OHC motor heb je de bellhouse van een manta 1.8s 4bak nodig, voor een CIH heb je die van een manta CIH 4bak nodig.

Houdt er wel rekening mee dat die M3 bakken duur zijn in de handel. Gelukkig heb ik er zelf al eentje liggen voor mn let :wors

@MR-turbo wrote:@Ben_M wrote:Bij een M3 bak moet je de bellhouse van een manta gebruiken. Hier is dan een gefreesde pasplaat voor te kopen om ze aan elkaar te kunnen schroeven.

Wat Je hier schrijft is onjuist....

ik weet niet of je hiermee bedoelt dat ik er eigenlijk e30 M3 bij had moeten zetten omdat er verschillende M3 bakken zijn, ofdat het niet klopt. Want in dat geval zou ik niet weten wat hier niet juist aan is.

16102011369a.jpg

Waar moet ik ongeveer aan denken qua prijs voor een goeie e30 m3 bak?

Wat heb je hier verder nog bij nodig? Wat voor as uitgang zit er op deze bak?

prijzen variëren nogal voor zoiets.

Heb ze voor 1000+ aangeboden gezien.

De verbinding naar de cardanas gaat via een hardyschijf bij deze bak.

Om deze te verbinden met het staartstuk van je ascona achteras zul je een cardanas moeten (laten) verbouwen.

Ik heb er bij de mijne volgens mij een omgelaste omega cardanas bij. Hier moet wel een schuifstuk in komen.

Weet nog niet hoe het gaat lopen met mijn BMW achteras, maar als dat allemaal zover gelukt is mag die omgelaste cardanas van mij wel weg. Maar ik schat dat dat nog wel een tijdje kan duren ;)

Terug
Naar boven