• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dolgedraaide schroef losmaken?

Hi all,

Ik wilde vandaag mijn bobine loshalen, maar nadat ik 2 bouten los had gedraaid kwam ik bij de 3e bout tot de conclusie dat het kopje dol is. Het is een torx-bout, maar de enige torx-bit die erin past draait rond in de kop. Platkopschroevendraaier werkte ook niet, kruiskop en inbus ook zonder resultaat. Alles dat past draait rond in de kop.

Nu het grote probleem: de bout zit IN de bobine, in een gat even groot als de bout, ongeveer 1,5cm diep. Ik kan er dus geen sleuf in slijpen. Wie heeft de gouden tip om dat kreng los te krijgen?

Alvast bedankt!

Kop van de bout eraf boren

En als je dan de bobine eraf heb zal er nog wel een stukje tapeind uitsteken en die kan je dan met een (grip)tang losdraaien

Wat ook ooit wil werken is met een klein boortje gaatjes in de kop te boren zodat je een sleufje krijgt. Maar de kop eraf boren gaat meestal makkelijker: het boortje hoeft maar net zo groot te zijn als de diameter van de draad, dus voor M6 een 6 mm boortje. Als de boor goed scherp is en je gebruikt wat snij olie dan is ie er zo af. Dan de steel van de bout even inspuiten met kruipolie en even in laten trekken alvorens deze er met een geschikte tang uit te draaien. Succes.

er bestaan ook schroeven verweidersetjes voor als je de kop dol heb gedraaid, ik gebruik ze zelf ook wel eens, het werkt niet altijd en, ze zijn niet echt geschikt voor bouten maar, zolang de schroef niet onwijs vast zit krijg je die er vaak wel uit daarmee.

zo zien die er uit:

2a50tq9.jpg

@Dennis Uyl wrote:Misschien een 12 kant erin vast slaan en dan proberen los te draaien? ;)

Oja eerst dit ff proberen goed erin slaan en dan een goeie tik tegen de ratel geven wil die dan nog niet los zit ie echt achterlijk vast en moet je toch boren

Goede dopmaat erop zetten, en dan een paar flinke klappen met de hamer erop.

Dan sla je de vorm van je dop weer in de bout, en dan draai je hem zo los.

Werkt alleen als je een knappe doppenset hebt... de 'low-budget' dopper zal het effect andersom zijn, en sla je je dop plat. king:

Ja en dan draai je zo'n Grab-it ding van de Action erin, deze zijn van hard=bros staal breekt af en dan? Dan kun je proberen te gaan uitboren met een gehard stalen stuk gereedschap op de plaats waar je wilt boren....

Gewoon gelijk uitboren!

Precies, gewoon eraf boren,en niks bouten van gehard staal, want die kan je niet boren,alleen slijpen, dus, kop eraf, inspuiten en griptang erop, wil ie nog niet, even heet stoken als het kan..

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het binnenkort proberen, als het een beetje minder waait want met deze wind vrees ik dat het niet verstandig is om mijn hoofd onder de motorkap te steken.

Ik heb geen 12kant dus ik denk dat het uitboren gaat worden. Dan de volgende vraag: hoe kom ik aan een geschikte vervanger voor de gesloopte bout? Want om er nou een willekeurige bout van dezelfde maat in te jassen is misschien ook niet handig? aangezien de bout ong. 2/3 schroefdraad is en het bovenste 1/3 deel glad.

EDIT: de reden dat ik de bobine los wil maken is omdat ik het idee heb dat de O-ring die aan de andere kant van de bobine zit niet goed meer is. Waardoor er dus olie lekt vanuit het kleppendeksel. Het probleem is dat ik niet kan vinden waar ik de O-ring kan krijgen. partno: 1972943

Nummertje 8 op onderstaande tekening:

http://www.partsbase.org/opel/astr...click="window.open(this.href);return false;

Iemand enig idee waar je deze kan krijgen?

Bij een goede ijzerwaren winkel zijn die boutjes wel te vinden.

Die action setjes om in de kop te boren zijn van pisbakken staal daar heb je niks aan, ik zou hem ook uitboren, gaat vaak het snelste.

Terug
Naar boven