• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Droog lopen klepstoter

hmm, kan zijn maar zeer onwaarschijnlijk, zou toch eerst even proberen of je echt overal olie krijgt, zoals ik heb beschreven in mijn eerste reactie, dan kan je feilloos zien waar er wel of geen olie door komt, mooiste is dat je met 2 man bent, 1 met de boormachine pompen en de ander heel zachtjes de krukas rond draaien :thumbup

origineel gepost door Maarten_Rekord_C

Heb vervolgens alles weer opgebouwd en de motor gestart zonder kleppendeksel. Nog eens goed geluisterd en gekeken. Toen opeens zag ik een verschil. De twee stoters die heet worden en drooglopen maakte direct contact met de tuimelaar. Tuimelaars weer losgehaald, klepstoters eruit en wat blijkt, het kogeltje van de tuimelaar valt helemaal in het kuiltje van de klepstoter, dus de klepstoter is bovenin helemaal uitgevreten, hetgeen rommel en roest veroorzaakt, wat tussen de klepstoter komt. Heb er vervolgens twee nieuwe klepstoters ingezet en gelijk twee nieuwe tuimelaars erop gezet om allebei uit te sluiten. Motor gestart en geen herrie meer, de motor loopt weer regelmatig zonder haperen. Denk dat dit het was, neem em morgen weer mee voor een lange rit, zodat ie weer goed heet wordt, kijken wat er dan gebeurt...

Als al die onderdelen nieuw waren, maar nu al is ingevreten, dan is dat toch een teken dat daar geen olie komt.

De olie die je tuimelaar smeert komt uit het draadeind waar de tuimelaar op kantelt. Draai de moer er maar helemaal af en verwijder de ring en de tuimelaar. Er zit ergens een klein gaatje aan de zijkant in het schroefdraad. Ook loopt er een kanaal naar onder. Als deze draadeinden eruit zijn geweest en daarna met loctite vast zijn gezet kan het mis gaan. Een teveel aan loctite kan het gat aan de onderkant van het draadeind verstopt hebben.

Je kan het eerst checken door weer hetzelfde te doen: Alle tuimelaars eraf, stoters erin, bougies eruit en iemand laten starten. Kijken of je kunt zien dat er uit sommige draadeinden wel of geen olie komt.

Je kan ook een andere moer eraf draaien en dan twee moeren tegen elkaar in draaien tot ze vast zitten. Hiermee kun je dan het draadeind weer uit de kop draaien.

Men vriend heeft dit probleem ook meegemaakt.

Volgens hem zit er verschil in de kop.uitleg.

een kop 2.0 van voor 1984 zitten de olie kanalen anders dan na 1984 dus ook verschil in nokkenas.

Hij heeft de kop van na 1984 geplaatst met recente nokkenas en probleem was weg.

heeft ook al ander opties geprobeerd.Maar niets hielp.

Mvg Stef.

Heb een 1900 CIH motor uit 78 en rijdt op gas. Nu loopt sinds een tijdje ieder keer de klepstoter van de uitlaatklep van de derde cilinder droog. Heb de oliekanaaltjes al door geblazen met de compressor, dus die zijn open. De kop is wel een paar maanden geleden gereviseerd. Wat is er aan de hand?

heb je op de geref-kop geen garantie :wtf

Heb van alles geprobeert. Er komt gewoon overal olie. Heb nog een tuimelaar vervangen, het piepen beperkt zich nu tot een aantal seconden, dan is het weer een vijftal minuten weg, dan is het er weer een seconde of tien, vijftien en vervolgens gaat het zo door. Ga nog even luisteren welke klepstoter nu nog piept, die ga ik dan vervangen, dat hielp bij die andere twee ook. Heb idd nog gebeld met het revisiebedrijf, zij vertelde mij dat het niet aan het reviseren kon liggen, want dan had de kop vanaf seconde 1 al niet goed moeten zijn. Zij dachten aan sludge in de carter, waarop ik de enige-flush heb gedaan, maar waarschijnlijk ligt het daar dus niet aan, alhoewel er wel een hoop drap mee kwam met de olie. Maar zoals gezegd, overal komt olie uit het kanaal, dus dicht zit het niet. Gok het toch op die ene klepstoter dan... :hmmz

Zijn we weer. Wilde zoals gezegd nog een stoter vervangen tegen het piepen. Haal de kleppendeksel eraf en wat zie ik. De stoter die piept zit onder de een bruin, roodachtige substantie. Het lijkt wel op lagervet, zo dik is het ook, maakt niet uit of het warm of koud is. Heb vervolgens de tuimelaar en stoter losgehaald en heb meteen daarbij dus ook de oorzaak gevonden van het piepen. Het kogeltje van de tuimelaar loopt heel stroef in het kuiltje van de stoter door deze substantie, wat dus betekend als de motor loopt, dat de klepstoter die roteert maar moeizaam draait en door die smurrie niet smeert. Maar dan blijft de grote vraag, waar komt die smurrie vandaan? Het is alleen bij de uitlaatklep van de tweede cilinder en bij de inlaatklep van de derde cilinder (wel toevallig achter de lagers van de nokkenas?). Heb er een plaatje van geschoten, evenals de klepstoter zoals ik het aantrof voor het schoonnmaken.

Die foto's volgen. Heb alles weer netjes schoongemaakt, dichtgelegd en gestart. Piepen weg, tot natuurlijk weer de stoter onder de smurrie zit.

1253715354-750.jpg

1253715354-771.jpg

1253715354-782.jpg

Op de kop is duidelijk te zien de bruine smurrie, terwijl de rest van de kop schoon is. Ook de stoter zat helemaal onder.

Maar dan blijft de grote vraag, waar komt die smurrie vandaan? Het is alleen bij de uitlaatklep van de tweede cilinder en bij de inlaatklep van de derde cilinder (wel toevallig achter de lagers van de nokkenas?).

Dat is dus die stoter die droog loopt?

Ik denk dat die prut gewoon metaaldeeltjes zijn die van de klepstoter en cilinderkop komen.

ik heb veel gezien met cih motoren maar dit is mij helaas voor jou nieuw. maar het lijkt wel haast roestbruin, misschien ergens water gezeten? water met olie en roest word ook een smurrie wat heel erg lijkt op wat jij in je kop hebt :hmmz

:hmmzwater zit er niet in de kop anders had je wel majo gezien. het lijkt erop dat er gewoon roest in de kop zit wat er nu aan het uitslijten is.

Denk ook niet dat het water is, de rest van de kop is netjes "schoon" en de olie zelf in de rest van de kop ziet er goed uit. Laten we het verlopig maar houden op oud roest wat aan het uitslijten is. Kijk wel of ik eventueel een duurdere engine-flush erin gooi en dan nog maar weer een nieuwe filter en olie.

Heb er nu weer een kilometer of 500 mee gereden en ik heb nergens meer last van. Heb ook geen extra engine-flush meer gedaan, dus we wachten rustig af. Het lijkt dat alles toch geholpen heeft. :thumbup

Terug
Naar boven