• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dubbele Carburateurs op een 2.0E

joelvereycken

Post weleens wat
Hallo allemaal!

Met het lezen van de alles op een rij kwam ik niet heel ver.

Ik ben op zoek naar beginnersinformatie voor het ombouwen naar dubbele carburateurs:

Het gaat om een 2.0E Cih motor met de slang bovenop het kleppendeksel

1. Wat heb ik allemaal nodig?

2. Welke Carburateurs passen? En wat zijn de verschillen etc.

kijk daar heb ik wat aan. kan de set van 100 euro alleen niet vinden...wel een van 150 maar die zien er niet zo goed uit en er staat bij: staat: onbekend....

nog een vraagje, aan hoeveel vermogenwinst moet ik ongeveer denken? Mijn manta heeft nu dus die 2.0e met snelle nokkenas, spaghetti en groep A

@joelvereycken wrote:kijk daar heb ik wat aan. kan de set van 100 euro alleen niet vinden...wel een van 150 maar die zien er niet zo goed uit en er staat bij: staat: onbekend....

De inlaatjes bedoel ik..die van 100. Carbs 2ehands kopen is lastig, veel carbs zijn versleten.

Goed kijken wat je koopt hoor, zelfs als beide deksels het zelfde nummer hebben dan nog goed onder de deksels kijken en vergelijken. Mijn carbs waren heel netjes keurig gereviceertmaar wel 2 verschillende en datzag je pas als het deksel er af ging. Net een poort anders. Krijg je niet lekker synchroom dan.

Als je voor Webers DCOE kiest, wil je vermogen. En met combinatie met een snelle nokkenas (die normaal niet gemakkelijk is in de leegloop)

zou ik 45'ers nemen. Natuurlijk zeldzamer. Maar een setje 40'ers kan ook van een 205 Rally'tje (1300 motortje) komen en dan klopt gans het plaatje niet meer.

Diameter van je venturi, en al de sproeiers enz. enz.

Dus als je voor DCOE kiest, zoek dan ook even uit wat de technische gegevens zijn van de aangebode setjes, anders steek je er veel geld en tijd in om ze aan te passen

aan je motor.

Nog een foto'ke van meer dan 20 jaar terug, ook een 20E (zie thermostaathuis) voorzien van Webers:

scannen0001-2_zps9a034406.jpg

Je ziet dat ik ipv de temperatuursensor (op het thermostaathuis) een leiding had naar m'n verwarming.

Op de zijkant van het blok (waar normaal de verwarming is) had ik een extra aansluiting naar m'n koeling.

Dit omdat de laatste cilinder het soms heet krijgt. Verder zie je over m'n radiator twee leidingen lopen naar de

oliekoeler, voor sportief gebruik onmisbaar. Het kleppendeksel (GT) heeft een vrije carterontluchting.

Bedankt voor de reactie en mooie foto!! Maar ik heb een motor waar een slang op de bovenkantt zit. Uit een rekord geloof ik hoe zit da dan??

P1030208.jpg

Dit is een standaard kleppendeksel van een 20E, het darmpje zit dan idd op de bovenkant.

Rekord, Manta of Ascona zijn allemaal zo. Het carburatormodel heeft een dikkere darm naar de luchtfilter.

Catch tankje is gewoon een reservoir met beluchter waar je dat darmpje in laat lopen, kan je

zelfs met een plastic flesje improviseren.

Ja maar die zijn ook niet zo duur geloof ik dan heb ik het liever netjes. Dus dan is het dat darmpje van het kleppendeksel naar de oil catch??

idd, darmpje van kleppendeksel naar oil catch.

Zoals eddepet vermeld: als je zelf die carbu's kan afstellen komt dat wel goed.

Maar als je dat moet uitbesteden ga je regelmatig in je zak moeten tasten. Ik deed het zelf (ben automecanieker)

en zelfs met de synchronisatievijs te borgen (was wel beter dan) moest ik toch af en toe bijstellen.

Als je beschikbare vermogen echt gaat aanspreken zijn ze idd nogal dorstig.

Zeer belangrijk: met Webers kan je beter zorgen dat je ontsteking pico-bello staat. Ik merkte ook een stabielere

leegloop met bougies met verscheidene contactpunten.

Throttlebodys er op met een vrij programeerbare ecu. Dan heb je injectie. Denk dat je niet veel duurder bent als je nieuwe webers zou kopen

Terug
Naar boven