• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

ocaplv4dimfa5d4twj1ad9n6d8z21tpk.jpg

Ja, hetgeen ik de vorige ronde heb gedaan was zo goed roestvrij gebleven dat ik er wel vertrouwen in had om de stap te zetten.

Het is voor mij de eerste keer strakmaken, dus het zal niet 100% perfect zijn ben ik bang... Maar goed, als die maar weer glimt, en niet roestig is weer voorlopig, dan ben ik blij.

Ben er dus al sinds september 2019 bezig. Het is echt weer een mega klus.

Hier een lijstje met wat dingetjes die ik er aan heb gedaan:

Ik heb op de krik steunpunten dit keer wat dikkere plaat inwendig in de dorpel geplaatst, zodat die punten ook fatsoenlijk stijf zijn, en daar tussen een rechthoekige koker van chromo staal gelast, zodat de midden sectie van de toch wat slappe vijfdeurs koets wat stijver is geworden. En ik heb er een volledige binnendorpel in zitten nu, á la cabrio. Die binnendorpel zit met MMA lijm op die koker geplakt, aangezien dat mooi in lijn zat met mekaar.

Heb ook de wielkuipen achter gewijzigd, die lopen nu niet meer naar beneden, maar gewoon rechtdoor. Ik heb deze met de hand gevormd en een velsnaad gemaakt van 30mm, zodat ook daar MMA lijm toegepast kon worden. Hierdoor zit er geen enkele lucht meer tussen die naad ook, en zo watert het veel beter af, aangezien er nergens een horizontaal stuk meer in zit. De binnenkant van de wielkuipen zijn uitgebouwd met een stuk 2,5mm dik Zincor plaat, waarmee de aansluiting is gevonden naar de balken, zodat het kan dragen. De schroefveren komen dus ook netjes op de as te staan en niet zoals de originele veren halverwege, wat erg veel nadelen heeft door de grote veerdruk die dan nodig is. De bovenkanten van de wielkuipen, waar de schroefveren op vast komen, heb ik uit een Golf 3 geboord op de sloop, en dat er in gelast. Op de achter as zitten twee trapeziumvormige kokertjes waar ze daar dan weer op vast komen, hier heb ik gaten in gemaakt, zodat een ratel nog wel bij de naaf bevestigingen kan.

Er zitten ook kokers in de deuren gelijmd, om ze net wat meer massa te geven, en iets van veiligheid voor zij-impact toe te voegen.

En er zit bij mij tussen de bovenkanten van de B-stijlen nu een extra balk ook, om de stijfheid daar ook wat te vergroten. Ik had daar mazzel mee, aangezien iemand een zonnedak in een busje aan het plaatsen was en zowat z'n hele dak er uit zaagde. Daar zat een koker op geplakt die vrijwel exact dezelfde boog maakte als het dak in de kadett. Dus ook die verlijmd, alleen de uiteindes gelast, aangezien dat geen zichtwerk was.

En de voortrein is aangepakt, er zitten custom draagarmen op straks, met een kogel inwendig in plaats van de beruchte rubber bus, en die draaipunten aan de binnenkant zitten nu een aardig stukje hoger op de koets, om het rolcentrum te corrigeren. Originele draagarmen passen er nog wel op als het moet, want die bevestiging zit er nog wel.

De balken van het stuurhuis heb ik verstijfd, de bijrijderskant met een kokertje naar de wielkast, en de andere kant inwendig....

Het is echt te veel om op te noemen, beugeltjes voor benzine en remleidingen, extra uitlaat ophangpunten, een andere dwarsbalk gemaakt tussen de draagarm ophanging, er komt kabelschakeling op van een Vectra C (geloof ik), dat heb ik op de bak al omgebouwd en werkt super. Zo kan die balg dus weg uit het schutbord, en kan dat dus ook wat geluidsdichter worden opgebouwd. en je voelt zo dus ook niet meer het kantelen van de motor terug in de schakelpook.

De benzineleidingen worden kunststof, in een behoorlijke dikte. Er komt Motronic M2.8 op (DIS) in eerste instantie, en dan ga ik later wel kijken nog voor ombouw naar turbo, want ik denk dat dat toch nog wel wenselijk is met al dat electrische geweld tegenwoordig. Hoewel ik ook speel met de gedachte om de achteras om te bouwen naar twee electromotoren, als toevoeging op de benzinemotor. Dus als plug-in hybride zeg maar. Dat maakt de auto effectief ook 4x4.

Wordt vervolgd....

Likje verf in de motorruimte....

IMG-20201210-213847.jpg

Beetje dempmateriaal in de reservewielkuip...

IMG-20201203-172334.jpg

IMG-20201203-172346.jpg

En nog een en ander strak maken... binnenkort naar de spuitert!

IMG-20201203-172555.jpg

Zo dan! Wat een gaaf karwei om te zien zeg en de toekomst plannen zijn ook niet mis als ik het zo lees.

Ik ben benieuwd hoe je Kadett eenmaal rijdt en werkt wanneer je al je plannen uit zou kunnen voeren.

Ik kom wat minder op het forum hier omdat alles nogal naar Facebook verplaatst lijkt te zijn maar dit zijn wel de mooie

projecten om te volgen hier :good-job:

Ik lees vol bewondering de voortgang, mooi om te zien dat die Kadett nog steeds aandacht en liefde krijgt.

gr

Marcel

Dank je wel man, ja we moeten mekaar zeker weer eens opzoeken zodra hij klaar is! Ik heb er in totaal 9 maanden niet aan kunnen werken ook, door de corona was onze club garage namelijk dicht, twee periodes. Maar goed, hij is intussen gespoten, en heb er al een en ander op gebouwd, de deuren sluiten weer, en erg netjes ook. Ben zo benieuwd naar hoe die straks zal rijden!

c6PAeZO.jpg

T6DRszX.jpg

hD41Z9h.jpg

6sxMAii.jpg

f7nXLHq.jpg

GyCWW5v.jpg

Vinci dat ziet er weer gelikt uit allemaal, wat een werk allemaal :happy02: :happy02:

Mag ik je vragen hoe je aan die groep A steunen komt voor de achteras? En ik wil mijn krikpunten van voren verstevigen, ik wil een L-vormige 3mm plaat tegen zowel de binnenkant van de dorpel als de buitenkant van de dorpel maken, maar ik twijfel of ik misschien niet beter 2 kokers er tegenaan moet lassen . Wat zou jij doen? :scratch:

[quote quote=18447165]Vinci dat ziet er weer gelikt uit allemaal, wat een werk allemaal
happy02.gif
happy02.gif
Mag ik je vragen hoe je aan die groep A steunen komt voor de achteras? En ik wil mijn krikpunten van voren verstevigen, ik wil een L-vormige 3mm plaat tegen zowel de binnenkant van de dorpel als de buitenkant van de dorpel maken, maar ik twijfel of ik misschien niet beter 2 kokers er tegenaan moet lassen . Wat zou jij doen?
wpml_scratch.gif
[/quote]

Ja dank je wel he!

Ik heb die groep A steunen zelf gemaakt. Eerst van karton (stucloper) en toen uit metaal, gezet, en er op gelast. Daarna liepen de banden nooit meer aan op de wielkast randen aan de achterkant! Die originele steunen zijn ook bij alle latere versies van de Kadett groter uitgevoerd. Die in Brazilië loopt bijvoorbeeld veel verder door naar voren.

Ik heb bij mij de dorpels vervangen, toen dus eerst op de krik steunpunten dikkere platen gelast die van velsrand tot velsrand lopen in de uiteindes van de langsliggers. Daarna beide platen binnen in de dorpel verbonden met een rechthoekige koker uit dunwandig materiaal wat ik schuin heb afgezaagd aan de uiteindes. Daarna heb ik de binnendorpel gemaakt over de volle lengte en die met MMA lijm vastgelijmd aan die koker en vervolgens op de bodem van de dorpel omgezet en ook daar vastgelijmd met om de 25cm een opening voor afwatering. De buitendorpel is wel weer gelast.

Hier nog eens de rolcentrum correctie:

EuEALni.jpg

Heb intussen ook de stabilisatiestang bevestigd aan de draagarmen, met stangetjes met aan een kant een kogel.

De achterste ophangpunten heb ik in de vloerplaat verzonken gemaakt, om duiken tegen te gaan, want als de voorkant hoger wordt opgehangen, moet de achterkant ook mee... Die rubber bus heb ik dus 180 graden geroteerd en de vloer voorzien van een 'tunnel' en de opbouw beugels heb ik een vlakke versie voor gemaakt.

Z1UZpNE.jpg

En voor extra roestpreventie ook aan de zijkanten van de parfaan voor afwatering gezorgd via kunststof buis.

EteuiVp.jpg

j53CJCf.jpg

En dat ga ik nog vervangen voor dit 3D geprinte onderdeel wat ik heb gemaakt.

6VxhnMO.jpg

Het dashboard en stuurkolom en zo zitten er al in hoor, en remmen die werken al ondertussen, maargoed, hier nog even de zijkant. Die zwarte secties op de B en C stijl op de deuren heb ik dit keer maar gespoten.

bvCOggL.jpg

wa2tjPz.jpg

Dank je wel voor je antwoord :applause02:

Wat een werk allemaal aan je kadett, erg gaaf . Bijna een nieuwe met hetgeen wat je er allemaal aan gedaan hebt.

Heb je toevallig nog meer of andere foto's van de groep a steun bij de achteras?

[quote quote=18447855]Dank je wel voor je antwoord
applause02.gif
Wat een werk allemaal aan je kadett, erg gaaf . Bijna een nieuwe met hetgeen wat je er allemaal aan gedaan hebt. Heb je toevallig nog meer of andere foto’s van de groep a steun bij de achteras?[/quote]

Wat ik in 2012 had gedaan aan de auto was nog dusdanig roestvrij gebleven dat ik wel het vertrouwen had dat het de moeite waard was om deze stap nu te nemen ook. En denk wel dat het straks een hele lekkere auto wordt, met wat goede modernere dingen gemengd met het goede van vroeger.

Ik heb het volledige groep A handboek ook hoor, mocht je interesse hebben. Dacht zelfs dat ik die hier een keer in de downloads sectie had gezet...

Nou dat zou ik wel graag van je over willen nemen, dan heb ik er in ieder geval de juiste plaatjes en maten bij.

En je linker motorsteun, compleet astra f 16v? die bouten gaan er van links naar rechts in?

Terug
Naar boven