• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

ecu remap noodzakelijk bij 264graden nokkenas x16xe?

Hallo forumleden,

Ik had al een topic gestart in de rubriek Tigra, maar aangezien dit meer een technische (motorische) vraag is, leek het mij verstandiger om hier een topic te starten.

Allereerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Dennis en in het bezit van een Opel Tigra-A.
Deze auto heb ik inmiddels 2.5 jaar en heeft in die tijd een aantal transformaties ondergaan, waaronder:
- Roest achterschermen verwijderd en hierover wielkastverbreders geplaatst
- Angel eye voor -en achterlichten
- 17 inch velgen 205 breed voor 215 achter et 35
- rondom verlaagd met schroefset
- Audio is onder handen genomen
- Crooke inlaatspruitstuk
- Spaghetti spruitstuk 4-2-1
- Sport katalysator
- Cold Air Intake
- Regelbare benzinedruk regelaar
- Dhr. Shrick nokkenassen 264 graden
- Dhr. Shrick stuggere klepveren
- Chiptuning

Zoals jullie boven kunnen lezen is er aan het blok ook het één en ander 'verbeterd'. Echter zit ik met het volgende probleem..
Enige tijd geleden ben ik met mijn auto naar circuit zandvoort geweest. Helaas heeft mijn 'oude' blok toen de geest gegeven. Omdat ik nogal gehecht ben aan mijn auto heb ik ervoor gekozen een nieuw blok erin te zetten x16xe (motorswap). Een ombouw naar een 2.0 liter zag ik niet zo zitten, maar heb er toen voor gekozen om gelijk maar nieuwe nokkenassen en klepveren te monteren.

Ik heb veel mooie verhalen gelezen (op dit forum) over 264 graden nokken. Echter wil mijn auto sindsdien niet meer stationair lopen! Ook het verbruik is asociaal hoog. Bij stationair ploft de uitlaat en ruiken de uitlaatgassen sterk naar benzine. Over het gehele toerengebied staat het mengsel te rijk. Ook het verlagen van de benzine druk heeft hier geen invloed op. Tot 2000 rpm schokt de auto in deellast daarboven is er niks aan de hand. In vollast trekt de auto echt lekker door, maar de achterliggers mogen hun mistlampen wel aan doen:P! Eén grote blauwe walm achtervolgt mijn auto. Eerst dacht ik dat het te maken had met een aantal sensors. Ik heb dan ook mijn temperatuur sensor en lamba (bosch) vervangen, zonder resultaat helaas.

Weten jullie toevallig wat er mis kan zijn?
Het remappen van een ecu bij deze assen schijnt niet persé noodzakelijk te zijn?
Heeft iemand misschien een ecu map in zijn/haar bezit met deze opstelling? Ik heb een eprom programmer gekocht om de ecu uit te lezen, maar hier kom ik niet echt uit. Ook niet met diverse softwareprogramma's.

Graag hoor ik van jullie.

Alvast bedankt (mede) leden,

Gr,

Dennis

PS Ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen:)

Gaat maar op zoek naar een andere ECU, deze is hoogstwaarschijnlijk overleden.

Op het einde van mijn X16XE tijd had ik ook zoveel rare foutmeldingen (auto liep wel nog gewoon).

Ook ik had onder andere code 93 er in staan.

Als ie zwart rook toch miss een motortemp sensor

Kan je niet een ecu lenen wisselen met iemand van hier. Kijke. Of er dan minder fouten in staan.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

Update:

Van de week heb ik de ecu uitgelezen door middel van een paperclip. Tot mijn verbazing kwamen er aardig wat foutmeldingen uitrollen. Nl. het volgende:

Code

13 Lambasensor (is paar maanden geleden vervangen)

17 Klopsensor (staat misschien te strak aangedraaid?)

24 Snelheids sensor (auto staat stil?)

29 Brandstofpomp relais

34 Mapsensor (Inmiddels vervangen)

35 Stappenmotor (is al een paar keer gereinigd zonder resultaat, heeft het ook altijd gedaan)

71 Luchtinlaat Tempartuursensor (3340 ohm bij 10 graden, inmiddels vervangen ivm afwijkende waarde)

84 4e Injector

85 5e Injector (WTF?) :wtf

93 Motor stuur apparaat

Wat jullie wel kunnen begrijpen is dat ik dacht: wanneer komt er een einde aan al die knippercodes :shock:

Injectoren heb ik los gehaald en gereinigd in een ultrasoon apparaat, deze moeten nog terug geplaatst worden.

Ook heb ik diverse metingen verricht en vervangen/aangepast;

- Massa controleren op diverse onderdelen (injectors)

- Stekkerverbindingen doorgemeten van de injectoren (bij starten gaven ze allen stroom)

- Tijdelijk een extra massa aangelegd (startkabel vanaf - accu naar motorblok)

- Benzine filter vervangen

- Uitlaat Spruitstuk was niet luchtdicht (is aangedraaid en nu weer perfect, was een koppelstuk na de lamba sonde, heeft echter niet geholpen:()

- Bougies bekeken (waren pikzwart /roet)

- Nieuwe bougiekabels

Inmiddels zat aan gedaan maar tot op heden geen resultaat. Auto bokte wel rond de 1800 rpm, met minimaal gas! Mogelijkheid bobine stuk? Auto trekt verder echt goed op. Geen inhouden of iets!

Wat betreft de rookwolk uitlaat. De kleur is wittig/blauw. Heb op diverse forums gelezen dat dit ook verbrande olie kan zijn. Misschien combinatie van teveel brandstof en olie verbruik? In ieder geval verzuipt de motor nog steeds!

Wordt verder niet echt wijs uit al die codes, dit kan toch niet allemaal een samenhang hebben??

Help! :cry

Als ik het goed begrijp moeten de bougiekabels als volgt worden aangesloten:

Dis Bobine (aansluitingen van boven naar onder)

1 -> cilinder 1

2 -> cilinder 4

3 -> cilinder 2

4 -> cilinder 3

??

Of moet 1 op cilinder 1, 2 op cilinder 2 enz.

Goedemorgen,

kiyamizio; Ik heb geen zwarte rook maar juist blauwig met een sterke benzinegeur.

De ecu die er nu in zit is al een vervanger. Daarvoor waren de problemen er ook al:(. Tenzij beide ecu's toevallig stuk zijn..

Enige wat ik nog kon bedenken is dat er een lekkende injector kon zijn. Maar dan zouden de overige bougie's wel goed zijn? Of alle injectoren lekken?

Wat kan het bokken veroorzaken in de lage toeren?

Gr,

Corsa gsi,

Heb je toevallig geen ecu liggen (aangepast) met deze setup? Misschien dat we iets kunnen regelen met het kopieren van een eprom? Heb nl. een eprom programmer..

Ben erg benieuwd hoe hij loopt als daadwerkelijk de distributieriem niet goed staat! Van dat geplof wordt je echt doodziek. 2 Blokken verderop hoor je mijn auto al nl.

Echt een wonder dat ik nog niet aangehouden ben..

Gr,

Ik denk dat je nokkenassen niet goed staan dat ze één dand verkeerd staan waardoor je dat ploffen krijgt. Stationair lopen doen ze met deze assen zoiezo niet goed, hiervoor kun je het stationair toerental opschroeven. volgensmij kan dat bij deze motoren simpel door e gasklep verder open te zetten stationair.

Oke. Enig idee of dit te maken heeft met de inlaat of uitlaat nokkenas of beiden? Staan ze dan te laat of te vroeg?

Gr,

Met deze nokkenassen is stationair lopen WEL te doen, dit weet ik uit eigen ervaring!

Heb ervaring met een X16XE Mantzel spec en een X16XE Dbilas spec, beiden met veel vermogen (160+ pk).

En als de boel niet op tijd staat (distributie), dan kan je deze problemen wel krijgen.

Ik zou hier ook niet mee door rijden, omdat je de boel weer kapot aan het rijden bent. Je kat is waarschijnlijk al overleden.

Gebruik je trouwens de juiste bougies?

Bij een Mantzel Powerbox moet je andere bougies gebruiken, en aangezien de Crooke hiervan een kopie is, zou ik het advies van Mantzel overnemen.

Wat voor programma heb je in de ECU?

Standaard chip programma of is deze voor jouw auto geschreven met rollenbank tests?

Aangepaste X14XE met de nokkenassen en de ingesteld brandstofdruk?

Wat voor drukregelaar heb je, want 3,2 bar druk is meestal voldoende voor deze setup.

De auto is getuned bij crooke tuning zelf. Daar heb ik het volgende aan laten passen:

- crookebox

- spaghetti spruitstuk

- sportkat 100cel (meen ik)

- andere bougies (kouder?)

Dit in combinatie met chiptuning, dit is gebeurd bij unlimited tuning in Amersfoort. Hiervan heb ik ook een uitdraai gehad (130pk). Uitdraai staat overigens ook op hun website http://www.unlimitedtuning.nl/fotovideo.html" onclick="window.open(this.href);return false; onder het kopje 'uitdraai dyno' en dan halverwege de lijst staat de tigra 1.6.

De benzinedrukregelaar, CAI, nokkenassen en klepveren zijn dus na die tijd geplaatst. De auto loopt zowel op originele chip alsmede nieuwe chip even slecht stationair. De benzinedruk regelaar heeft overigens 2 drukmembramen.

De nokkenassen en klepveren zijn volgens de garagehouder juist geplaatst?? Waarschijnlijk klopt dit dus niet? De auto is wel door de apk gekomen dmv benzinedruk op 0.5 bar te zetten en een vacuum lek te maken in het spruitstuk (toen liep hij overigens wel stationair, maar liep voor geen meter natuurlijk). CO was anders veel te hoog!

Ik heb her en der gelezen dat een lek in het uitlaatspruitstuk ook een oorzaak kan zijn? Dat de lambasonde de verkeerde waarden doorgeeft aan de ecu, waardoor er meer ingespoten wordt?

Gr,

Ik zou je originele brandstofdrukregelaar maar eens terug steken en 0.5 bar is voglensmij erg weinig voor deze setup. Zet deze maar eens op 2.5 3 bar.

Staat deze dan niet gewoon veel te hoog? zet hem is op 2.5 bar.. En kijk eens of je distributie nog goed is? Optijd staat. Denk dat je dan een heel eind bent.

Kap eraf riem bekijken? Ziet deze er nog goed uit? Dan even met de hand de motor rechtsom draaien todat de markeringen overeenkomen op de wielen met die van het motorblok, staat er een niet goed dan is je riem een tand verschoven. En dus staat er iets niet goed. Mischien is de riem ernstig beschadigd of dergelijke.

Hierbij wat foto's king:

GroteFoto-Q7FOZHIN.jpg

GroteFoto-BS786ZIX.jpg

GroteFoto-E3LLMW6O.jpg

GroteFoto-8TNAKYVH.jpg

GroteFoto-TQRBMZW3.jpg

Terug
Naar boven