• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

EGR klep defect

Ik heb eens gebelt naar opel voor mijn vectra 1600'tje, kwam op 158 euro meen ik..

toen dacht ik.. dan maar eens in de 3 maanden olie'en.. :)

Nou loopt mijn auto niet zo heel mooi, heb het idee dat ie wat vermogen mist bij optrekken, en de motor blijft erg in de toeren 'hangen'

Dus kreeg ik van iemand een stappenmotor (LFR) , want daar lag het volgens hem aan (is dat zo trouwens?)

Maar had gelijk al het idee dat hij mij een ERG klep heeft meegegeven, maar weet het nou ook niet zeker meer, :sleeping

Maar heeft hij zich nou versproken en bedoelde hij wel een ERG klep, of heb ik wel een stappenmotor nodig (LFR) en heeft hij mij een ERG mee gedaan perrongeluk? :hmmz:P

dit heb ik mee gekregen....

ERGklep.jpg

Jaja. Daar hebben we er weer een !!! Het is een EGR ja. Hengel hem er maar eens aan en rij maar eens een stukje ! Als het niks is, dan weet je dat dat het probleem niet is....

Die van mij loopt ook klote stationair, maar wat het is ??? Vervuiling ? Lekkende pakking ? niemand weet het !@!

Gr.

Peter

Oorspronkelijk gepost door mallemokum

Oorspronkelijk gepost door gommers1978

Mijn gasklep positie sensor op mijn tigra was naar zijn grootje, auto begon te horten en te stoten. Kost me 280 euro bij de opel dealer :mad: is dit een normale prijs om dit te repareren?? Vind het een aardig bedrag voor een sensor. En heeft iemand er ervaring mee om dit (zou ik er nog een x last van krijgen) zelf te doen?? ff een vraagje want ik denk namelijk dat ik het zelfde probleem heb met mijn corsa1.2 . ken jij misschien uitleggen wat je merkte dat ie stuk was??....bij mij gaat de motor in stationiar naar de 2000 toeren en schommelt vrij hefig tussen de 2000 en 3000 toeren...en dat is deze week nu al twee keer gebeurd en het duurde meestal 5á6 min en dan was het weer weg maar afgelopen donderdag was het in ene veel langer.... ja ik weet niet maar zet het ook maar ff hier neer ....maar kan dit topic ook mijn probleem zijn?? heb een Corca b 1.2 16V sport.

:(

Oorspronkelijk gepost door gommers1978

Mijn gasklep positie sensor op mijn tigra was naar zijn grootje, auto begon te horten en te stoten. Kost me 280 euro bij de opel dealer :mad: is dit een normale prijs om dit te repareren?? Vind het een aardig bedrag voor een sensor. En heeft iemand er ervaring mee om dit (zou ik er nog een x last van krijgen) zelf te doen?? ff een vraagje want ik denk namelijk dat ik het zelfde probleem heb met mijn corsa1.2 . ken jij misschien uitleggen wat je merkte dat ie stuk was??....bij mij gaat de motor in stationiar naar de 2000 toeren en schommelt vrij hefig tussen de 2000 en 3000 toeren...en dat is deze week nu al twee keer gebeurd en het duurde meestal 5á6 min en dan was het weer weg maar afgelopen donderdag was het in ene veel langer.... ja ik weet niet maar zet het ook maar ff hier neer ....maar kan dit topic ook mijn probleem zijn?? heb een Corca b 1.2 16V sport.

:(

laat je corsa eens uitlezen, bij jou kan het probleem je gasklepsteller zijn. dus niet je egr. maar das moeilijk bepalen vanaf hier

Oorspronkelijk gepost door Peterdevries

Weet iemand (Thijs) wat een EGR nieuw kost ? Een tweedehands lijkt me niet echt geschikt. Want hoe lang zullen ze nog meegaan ? Ik heb er nu twee liggen die ik van dealer heb gekregen als test. Eerst dacht ik dat ze ok waren. Gewoon rijden = geen probleem. Maar na een tijdje op de autoweg gereden te hebben (klep dich dus ??) en weer afremmen of zacht rijden (klep weer open ??) gaat het fout. Dan komt het mooie lampje weer ! Dus die kleppen zijn allebei gaar. Misschien toch maar een nieuwe. Want de bestaande er af halen is zo makkelijk nog niet heb ik begrepen !!! Alhoewel die wel nog in orde is. Nooit foutmeldingen gehad !

Dus wat kost zo'n nieuwe klep eigenlijk ?

Gr.

Peter

kweet niet wat ie nieuw exact kost maar geloof idd zo rond de 150 eurie.

FF ter info

Er zit 2 jaar garantie op een EGR!!!!!!!!!!!!!!1 :vertag

Daar kwam ik dus achter toen ik die van heb laten vervangen vorige week. :argue

Ik was dus 2 maanden te laat :argue

Een een plaatje maken is niet moeilijk, je neemt een stuk plaat (beetje dik) en neemt een egr-pakking, deze leg je erop en je snijdt een stukje plaat in dezelfde vorm eruit. Vervolgens maak je een gat hierin om de zuiger/plunjer te kunnen laten bewegen. Zit erbij mij nu ook tussen, werkt perfecto :wors

Met dank aan de dealer (Dekker Krimpen) die het voor me gefixed heeft, zo blijft me nieuwe EGR tenminste echt nieuw. :wors

Servaas

Nu heb ik van het weekend gezocht naar die EGR bij mijn Vectra 1.8 16V, maar ik kan hem niet vinden (zal wel dom zijn dat ik hem niet zie, maar goed).

Heeft er iemand een plaatje waar die zit ? Of kan dat beschrijven ? Ik wil hem afdoppen onder het motto beter voorkomen dan.....

Let wel, jekan niet bijiedere motor de EGR afstoppen.

Bij bv bepaalde motoren wordt bij het deceleren, de egr klep 100% opengestuurd, hierna wordt het vacuum gemeten in het inlaatspruitstuk.

Zie het stuurapparaat geen vacuumverschil, zal er een defectmelding worden gezet.

Ook bij alle motoren met een MAF sensor in de aanzuigbuis, zal het mis gaan.

Gevolg, ook een foutcode.

Er is voor bepaalde type motoren wel een aangepaste software, voor het afstoppen van je EGR.

Dus advies van mijn kant uit, stop niet zomaar je EGR klep af, dit kan meer problemen veroorzaken dan je wenst.

Mvg P

Oorspronkelijk gepost door blacklight

De operatiei s geslaagd en de patient is genezen ! Ik heb opeens een andere auto ! Dass ist jah toll supergeilklasse !

Wat heb je voor motor erin liggen? De x16xe? ik laat het nl donderdag doen icm reinigen van de injectoren:)

Oorspronkelijk gepost door 5chaap2k

ik weet niet wat voor blok je hebt maar bij de x14xe en x16xe moet je het complete inlaatspruitstuk eraf halen (klotewerk) en de gasklep loshalen om erbij te komen.

Honza, doet t om die reden alleen nog maar icm met powerboxinbouw omdat je net zoveel werk hebt.

ik heb er nu een mooi rood plaatje overheen zitten :thumbup

foto foto foto van dat rooie plaatje :D:D:D

Zo gister mijn auto weggebracht en vandaag weer gelukkig opgehaald van de garage.

Heb even met ome monteur gepraat. Hij was verrast hoe schoon de injectoren waren toen hij ze eruit haalde. De injector van cilinder 3 gaf iets andere waarden dan de rest vertelde hij mij. Nou hij heeft ze een nacht in de reinigingsweek gezet en vandaag ultrasoon gereinigd. Daarna heeft hij ze weer mooi erin gezet.

Verder heeft hij me nog het gasklephuis schoongemaakt, omdat dit helemaal was aangeslagen met kool (afkomstig van de egr). Als derde heb ik gevraagd de EGR te dichten. Dit heeft hij met een "propje" gedaan. Hierme, zo vertelde hij me, heeft hij hem mechanisch afgesloten waardoor de ECU niks ervan merkt. Tot nu toe nog geen meldingen gehad, maar de EGR is wel dicht Bij dit soort EGR kleppen kon hij het ook dichten met een soort propje en hoefde hij geen plaatje te gebruiken.

Ik merk iig wel dat hij iets ronder loopt, daarmee wil ik zeggen dat hij in de terugloop (gas loslaten) minder abrupt loopt. Verder is hij bij abrupt gas intrappen iets feller daar. Heeft zich dus geloond zou ik zeggen.

Van het prijskaartje moest ik al helemaal lachen, make my day!!!! Deze hele reparatie/schoonmaakbeurt kostte me letterlijke 62.06

Origineel gepost door phoenix

hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:

58 51 970

suc 6!!!

Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz....

En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????

Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.

Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:wors

Origineel gepost door Corsa_GSi

FF ter info

Er zit 2 jaar garantie op een EGR!!!!!!!!!!!!!!1 :vertag

Daar kwam ik dus achter toen ik die van heb laten vervangen vorige week. :argue

Ik was dus 2 maanden te laat :argue

Een een plaatje maken is niet moeilijk, je neemt een stuk plaat (beetje dik) en neemt een egr-pakking, deze leg je erop en je snijdt een stukje plaat in dezelfde vorm eruit. Vervolgens maak je een gat hierin om de zuiger/plunjer te kunnen laten bewegen. Zit erbij mij nu ook tussen, werkt perfecto :wors

Met dank aan de dealer (Dekker Krimpen) die het voor me gefixed heeft, zo blijft me nieuwe EGR tenminste echt nieuw. :wors

Servaas

Ik heb een plunjer die naar binnen trekt, dan hoef je toch geen gat te boren, dan kan er toch een dicht plaatje overheen???

X16XEL zou zelfde blok moeten zijn als X16XE, dus waarschijnlijk op dezelfde manier. :hmmz

En dat je uitstoot van iets hoger wordt, so what het scheelt nu 300 euro om de 2 jaar :vertag

Daar heb ik wel wat extra uitstoot voor over ;)

Een getuned blokkie stoot sowieso al veel meer uit :D

Origineel gepost door Monza

Origineel gepost door phoenix

hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:

58 51 970

suc 6!!!

Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz....

En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????

Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.

Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:wors

Ik weet niet of dat plaatje past van een meriva.

denkt t wel, de voet vand de egr is bijna altijd hetzelfde ongeveer.

Bij de X16sz / X16szr kun je zonder problemen de EGR afdoppen, deze zit op het inlaat tussen de motor en injectie huis, is dat zwarte ronde ding met die stekker erop.

Ik maak zelf de plaatjes altijd.

Ik heb bij de x16sz / x16szr nog nooit problemen gehad met het afdoppen mbt het oplichten van MM lampje.

evenals nog nooit problemen mbt afdoppen bij de vectra-B 2.5 v6 (x25xe)

Willem

loop ook met het idee om mijn egr af te doppen

bij de dealer zeiden ze dat de temperatuur omhoog gaat en er gaten in je zuigers kunnen branden;).

ik geloof ze niet echt hierin maar was volgens hun zo bij zwaardere motoren als je flink gasgeeft(als de klep dicht is;)).

gaat om een x25xe en volgens mij zit de egr bovenop bij de achterste rij cilinders en is volgens mij makkelijk zelf iets tussen te fixen.

heb er geen problemen mee maar als hij er soepeler door gaat lopen wil ik het wel proberen mits er geen schade optreed natuurlijk heb best een zware rechtervoet:D.

dus heeft het zin bij een x25xe?

Terug
Naar boven