• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

EGR klep defect

Inmiddels heb ik de EGR afgedopt dmv een dichte pakking. Ik merk iets verbetering. De EGR was dan ook erg vervuild. Alleen krijg ik nu dus wel een Motronic storing!!!! Alleen zijn de problemen nog niet allemaal opgelost. Ik heb het idee dat er qua ontsteking iets niet klopt, na veel neuzen op het forum heb ik het idee dat de bobinebrug defect kan zijn. Alleen om nu er 1 te kopen terwijl het mischien heel iets anders is........Ik ben nu op zoek naar een om te lenen of te kopen met ruilgarantie. Heel jammer dat hij niet uit te lezen is zonder foutmelding. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!

Nope, om heel eerlijk te zijn heb ik er geen aandacht meer aan besteed. (ben sinds 1 April voor mezelf begonnen, veel voorbereidingen) Mijn vriendin vindt het wel best zo. Ik wil binnenkort weer eens een dagje aan de auto knutselen. Maarja, geld en tijd.......(chronisch tekort aan beide)

Even voor de mensen die de X16XEL willen afdoppen.

Plaatje met gat werkt perfect, kijg je ook geen MM lampje. :vertag

JIPPIE!!!! De Astra rijdt weer zoals het moet! Het was precies wat ik dacht dat het was.....de bobinebrug. Inmiddels is die vervangen en hij gaat weer van kiet. Je moet gewoon oppassen met optrekken, eerst moest je toeren maken om weg te rijden en had je alsnog het idee te moeten duwen. Nu ga je als je niet oppast met piepende banden de straat uit (beetje overdreven, het blijft een 1.6 hè) Maar we zijn weer helemaal happy, happy, joy, joy:D:D:D

Elders op het forum al eens een vraag gesteld over het horten en stoten bij file rijden

Kreeg daar al de tip dat het misschien de egr zou kunnen zijn. motor is 1.2 16v corsa b.

Als ik weet wat te demonteren zou ik wel eens een kijkje willen nemen om te zien hoe vies alles is. Heb de auto nog niet zo lang en hij heeft ook maar 48000 op de teller. Dan denk ik dat er best wat korte ritjes mee zijn gemaakt, dus dat geeft misschien ook extra vervuiling.

Iemand misschien een paar foto;s of een link naar een how to ?

Alvast bedankt

t is weer ff geleden maar goed.

het schijnt bij mij niet de egr te zijn maar wat anders de lambdasensor heb ik vervangen. volgende project word de spruitstukinlaatpakking. aangezien dat mijn astra ook nog wel eens af slaat als ik bij het stoplicht weg wil rijden.mijn motor valt uit zonder dat je het merkt echt heel vreemd.

maar goed. ik las nog iets over een bobinebrug maar wat is dan een bobinebrug wat doet die?

nou tot laters en voor iedereen die gaat afdoppen sterkte ermee ik begin er niet an

ik kan me ook aanmelden bij de club. Ik heb een corsa gsi uit begin 99. Weet iemand waar die klep precies zit en of het fatsoenlijk zelf te doen is. En moet ik een plaatje hebben met of zonder gat erin? (welk bestelnummer?)

Ben nieuw op het gebied van opel, en dan met name de corsa.

Ben sinds deze week eigenaar van een opel corsa uit 2000 met een 1.4 16v (x1.4xe heb ik het vermoeden).

De corsa heeft nog geen 42.000 aantoonbare kilometers gelopen, maar zoals ik al eens meegekregen heb schijnt dus de EGR (als je ervoor staat rechts van het blok) nog wel eens problemen te geven.

Voorkomen is beter dan genezen is mij altijd geleerd en ik vraag daarom hier ook maar: Is dit zo'n naar binnen of naar buiten gaande pin/pal en moet ik een plaatje met of zonder gat hebben?

Foto's in dit topic werken niet dus een duidelijke foto zou van mijn kant op prijs gesteld worden :D

Alvast bedankt.

Wie in de kop van noord holland kan/wil mij helpen met het reinigen/afdoppen van mijn EGR?

Heb nu sinds een 2tal maanden een X14XE Corsa B Sport waarvan, volgens mij, de EGR slechter wordt.

In het begin viel het wel mee.. maar de laatste tijd schokt hij steeds vaker :( ....

wie o wie :)

( heb nog wel meer dingetjes waar ik hulp bij kan gebruiken.. maar tis een begin zo toch? ;) )

heeft de x12xe ook een egr?? en is deze af te doppen dmv pakking ??

wilt af en toe nog weleens inhouden in lage toeren..

zowieso eens laten uitlezen..

maar zit hij erop??

Mijn X16XE heeft dus ook een kut EGRklep. Nu wil ik dat ding af gaan doppen om maar gewoon van het gezeik af te zijn. Daarbij moet ook even de gasklep + inlaat schoongemaakt worden.

Is dit zelf makkelijk te doen? Zo ja, hoe? Zo nee, kut.

origineel gepost door PRObin

Mijn X16XE heeft dus ook een kut EGRklep. Nu wil ik dat ding af gaan doppen om maar gewoon van het gezeik af te zijn. Daarbij moet ook even de gasklep + inlaat schoongemaakt worden.

Is dit zelf makkelijk te doen? Zo ja, hoe? Zo nee, kut.

Is wel te doen.

als je dunne armpjes met dunne vingers heb, is dat wel een voordeel.

Grootste probleem is namelijk ruimte..

1. verwijder kap met tekst (OPEL of ECOTEC)

2. Demonteer bovenhelft inlaat, slangklem bij gasklep los, boutjes bovenop inlaat los

3. Nu kun je de EGR en gasklep zien, en er enigzins bij.

4. demonteer deze

5. reinig EGR stappenmotor en Gasklep

6. Monteer EGR terug met dichte pakking

7. monteer rest terug

8. gebruik nieuwe pakking tussen inaat helfden

Willem

Klinkt opzich wel makkelijk. Overmorgen gaat er een nieuwe Dynamo in en dan ga ik er aan beginnen. Ik zal proberen om foto's te maken, maar eerst maar even kijken of het gaat lukken :P.

EVT een oplossing

origineel gepost door Baz

EGR Bypass voor veel opel modellen oa Astra F, G met de X14XE, X16XE, X16XEL, X16SZR en ook groter motoren ook X20XEV, X25XE, X30XE enz.

Deze hebben allemaal hetzelfde type egr klep en vaak problemen dat deze vervuilen waardoor de motor begint te bokken ed.

De opeldealer monteert vaak een nieuwe EGR maar deze zijn behoorlijk duur en kunnen naar 30000km (en al eerder)al weer problemen geven.

Bij de Dealer is ook een afdichtplaatje te koop (of zelfbouw)maar dit veroorzaakt bij veel motoren een storing waardoor het storings lampje zal gaan oplichten wanneer er afgeremd wordt op de motor.

Met deze bypass zal uw EGR niet meer vervuilen en zal er geen storingslampje gaan branden.

30 euro

Inc langere bouten, 2 pakkingen en verzendkosten binnen Nederland

LINK

Daar zou ik wel wat meer van willen weten. 30,- is een stuk goedkoper dan een nieuwe EGR-klep. Auto rookt nu ontzettend. Stationair draaien een klein beetje en met veel toeren komen er gewoon dikke zwarte rookpluimen uit.

Denk dat dit ook wel kut is voor je cilinders/zuigers.

Terug
Naar boven