• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

EGR klep

origineel gepost door wim-v6

inderdaad, een nieuw type X16XEL (:o verbaasd)

inderdaad zelfde motor als de 2e foto, airbox is alleen voor de Astra-G

LMM, heeft de motor op foto 1 ook niet

Willem

De auto is van nov 1998 dan heeft die auto al de specs van 1999

dus ook de x16xel(2).

Mijn pa heeft een omega uit 2001 en dat ding is helemaal 2002 uitgevoerd.

Of ben ik nu teveel aan het door drammen:jerry

Dan zou de vec officieel een B2 moeten zijn.

zal een overgangsjaar voor de nieuwe type motoren geweest zijn.

Willem

Zoals je ziet is het echt een B1.

auto.jpg

jaja, kan, ik hoorde het net van een Bij opel werkzaam persoon.

deze zegt zelf alwel dat het een zeldzaam motortje in de b1 is.

Willem

mijn vorig B1'tje was van Mei'98 (meen ik) en die had nog het eerste type X16XEL

maar had bv weer wel afstandbediening op de sleutel ipv los kasje.

vanmorgen de VOD gebeld in Hofddorp .

gevraagd pakking voor de EGR x16xel bak ellende maar uiteindelijk prijs 1,80 en is op voorraad let op wel 4 stuks.

volgende vraag blind plaatje voor deze klep haden alleen ruilklep ???138 e ex btw na dat ik aangaf dat ik dat niet had gevraagd werd er pissig gereageerd dat er zo,n plaatje niet bestond ,,heb de beste man heel netjes uigelegd dat hij goed z.n best doet voor z,n baas maar ik heb hem tevens het onderdeel nr gegeven van het plaatje ,,en raad eens staat niet in de standaard prijslijst bestaad dus wel en kost 8,05 e dus laat je niet in de maling nemen .levertijd via opel 2 dagen kan dus wel .

een en ander is niet rot bedoeld maar zelfs nu ik neem aan dat het ook niet bijsterdruk is ieder moet wat minderen en klagen doen ze vol op hier bij de VOD ,helpen ze je nog op zo,n wijze mannen van de VOD waarom ?????we zijn opel liefhebbers ik wel in hard en nieren .

bert

Hier bij de VOD in Hillegom (MH) hadden ze het plaatje zo liggen, kostte 11 Euri (wel een beetje duur voor zo'n stukkie metaal....)

Iemand al ervaring met de Z18XE?

En waarom heeft de ene wel een EGR klep en de andere niet?

Als de motor beter loopt door heb af te doppen, waarom diet de VOD dat niet standaard?

Ding zal toch wel ergens goed in zijn?

dit is zo geleverd, maar waarom??? ik weet het ook niet.

EGR is ook niet voor een betere motorloop, maar voor milieu eisen..

Willem

Wie zegt dat het aan de EGR ligt.

EGR heeft geen eigen lampje namelijk.

zou m eerst uit laten lezen als ik jouw was, kan ernstiger zijn dan de EGR.

straks peert ie in mekaar, dat is een prijzige grap, kan namelijk ook een brandstof of ontstekings probleem zijn.

als het storings lampje brand kunnen er wel 100 verschillende dingen mis zijn namelijk.

Succes

mv gr Willem

Nou vandaag bij de VOD geweest maar vertelde me dat er voor deze geen dichte pakking was.:swear

Is er hier iemand die het artikel nummer weet voor de EGR klep van een X16XEL-II?

Anders zal ik zelf iets moeten fabriceren

Vanochtend brandde opeens mijn MM lampje.

Motor liep goed, vandaag 100km gereden, zonder problemen.

Toch maar 's middags even naar de V.O.D.

Code uitgelezen: P0400 uitlaatgas recirculatie circuit bereik/prestatie (klep gesloten)

Volgens de V.O.D. betekende dit een nieuwe EGR klep a 250 euro (incl. montage)

Heb ik niet gedaan, alleen foutcode verwijderd, heb de EGR klep er net uitgehaald, maar de plunjer zat niet vast. Kan ook niet vuil zijn, want de EGR is afgedopt.

De klep ging ook open en dicht toen ik er spanning opzette.

Volgens de V.O.D. kan bij het niet vervangen van de EGR klep de uitlaatgassen te heet worden, wat uiteindelijk schadelijk is voor de katalysator.

Is dit zo?

Waarom gaat het MM lampje pas maanden na het afdoppen branden?

Arjan

Bij mijn weten werkt de recirculatie klep alleen in het middengebied van de toeren. Lijkt me dat uitlaatgassen een stuk heter zijn als je een tijdje vol gas rijdt.

En een warme kat is toch een goed werkende kat?

EGR afdoppen kent geen problemen.

Bij vollast word de boel heter als bij deellast / nullast, bij deellast en nullast is de klep geopend, bij vollast gesloten.

dus de theorie van jouw dealer klopt niet.

> LET OP!! bij afgedopte EGR krijg je ALTIJD storing bij de oude types X16XEL, en wel Code p0400 stroming EGR niet juist.

deze storing kan geen kwaad, motor gaat dan ook niet in noodloop

ik krijg m ook bij mijn X16XE

Willem

Vandaag sloeg de motor tot twee keer toe af bij het intrappen van de koppeling. Kreeg de motor wel weer gelijk gestart tijdens het rijden....

Toch maar een nieuwe EGR klep?

Dat MM lampje en de P0400 code is misschien een voorbode voor iets?

Moest de computer misschien geherprogrammeerd worden na het afdoppen?

Ik ben op dit moment bezig met vervangen van een EGR klep bij een Corsa Gsi X16XE, gloeiende gloeiende het is inderdaad een godsonmogelijke kloteklus om overal bij te kunnen komen... heb het ding gelukkig er uit gekregen, nu nog de nieuwe op zijn plek schroeven.

Terug
Naar boven