oke sorry jongens dat ik zo lang niets heb laten horen
al het werk heeft even een poosje stil gelegen,
binnenkort ga ik de kop afmaken.
ik heb nu vast een paar fototjes voor jullie van het snijden van de klepzetels.
op deze 1e foto heb ik de kop opgespannen op de machine,
dat goudkleurige ding dat rechtop in 1 van de poorten staat is een waterpas
zodat ik weet dat de zetel straks mooi waterpas onder de bijtel staat. deze waterpas zet ik op een speciale pen,
deze pen heeft precies de maat van de klepgeleider,
zodat deze hier als het goed is spelingvrij doorheen kan. deze pen is straks ook nodig om de beitel precies op z'n plek te houden.
op de volgende afbeelding zie je de beitelhouder met beitel.
ik heb ff in paint een tekeningetje erbij gemaakt om wat toe te lichten.
in de tekening heb ik bij de beitel aangegeven dat er een hoek van 45 graden in zit. dit snijd het afdichtingsvlak,
op de klep zit ook een rand van 45 graden,
deze moet goed op de zetel vallen om luchtdicht af te sluiten,
daarom slijpen we deze hoek dus in de zetel.
het slijpen van de klep is eerder in dit topic te zien geweest.
de afstand aangegeven met "a" is de breedte van het afdichtingsvlak.
de afstand aangegeven met "b" is te verstellen om zo te bepalen waar op de zetel de klep gaat afdichten.
(verder naar binnen of naar buiten dus).
de cirkel in de onderste van de 2 afbeeldingen moet de zetel voorstellen,
het licht grijze is de zetel,
het witte daarbinnen is de opening waardoor de lucht de cilinder in/uit kan stromen.
de donkergrijze rand die zich op de zetel bevind is weer het afdichtingsvlak, deze willen we nu zo ver mogelijk naar buiten leggen op de zetel, dus afstand B word maximaal,
zolang het niet buiten de zetel valt want dan word je afdichtingsvlak te smal.
het nut hiervan is: hoe verder naar de buitenkant hoe groter de cirkeldiameter van het afdichtingsvlak wordt.
dit wil zeggen, wanneer de klep opent is dus ook de doorstroomopening groter, dus meer lucht naar binnen.
in de bovenstaande afbeelding zagen we de zetel van boven.
in de onderstaande afbeelding zien we de zetel van de zijkant, alsof deze dwars door midden gezaagt is.
we zien hier weer met "a" aangegeven het grijs gekleurde afdichtingsvlak op de zetel,
zoals je ziet zit deze maximaal naar buiten.
midden in de in/uit-laat poort zie je een buisje rechtop staan,
dit moet met mijn tekenkunsten de klepgeleider voorstellen.
als ik de zetels zo zou snijden als bij een normale revisie dan ziet het resultaat er uit als in de linker afbeelding.
maar aangezien je nooit genoeg vermogen kan hebben, wil ik dus zo veel mogelijk lucht de cilinders in krijgen.
om de luchtstroom verder te bevorderen zie je in de rechter afbeelding dat de 45 graden beitel is vervangen in een beitel die bijna recht is.
deze heb ik gebruikt om het zetelmateriaal dat zich binnen het afdichtingsvlak bevind weg te snijden.
het materiaal dat ik weg haal met deze beitel heb ik met rood aangegeven in de tekening.
ik hou nu anderin de poort, net onder de zetel zegmaar een scherpe rand over omdat de doorstroom diameter nu groter is geworden,
door met het vreesje aan het werk te gaan kan ik nu de rest van de poort bewerken om weer een mooie vloeiende vorm te krijgen zodat de lucht probleemloos snel door kan stromen. wat ik met het vreesje weg haal heb ik met blauw aangegeven.
dan zit er ook nog eens een grote bult midden in de in/uit-laat poort, hierin zit de klepgeleider. dit heb ik aangegeven met groen in de tekening.
dit scheel een heeele hoop in de luchtdoorstroming. de geleider die uit steekt haal ik ook helemaal weg, ik laat het gelijk lopen met de rest van de poort zodat deze overal even breed is.
de klepgeleiders die in deze kop zitten zijn lang genoeg zodat ik ze probleemloos een stuk korter kan maken.