hehe, nou eindelijk is het zo ver dan. het kopje is helemaal gefowd de kleppen zijn bewerkt en er is 1mm schuin van de kop af gevlakt voor een ietswat hogere compressie.
hier foto's met uitleg:
hieronder zijn de nu glimmende poortjes te zien. in het begin van dit topic staan de foto's van hoe het er origineel uit zag. dat was erg ruw en met een grote bult midden in de poort waar de klep in de geleider steekt.
al het ruwe is mooi glad gepolijst en de bult is helemaal weggehaald zodat er meer lucht door de poort kan.
de bocht waarmee de lucht de cilinder in komt is iets verandert waardoor de lucht rechter op de zuiger komt.
deze veranderingen gaan echt een hoop verschil maken in de prestaties.
op de volgende foto's is ook nog mooi te zien hoe glad de poorten zijn afgewerkt. maar let ook eens op de verbrandingskamer. deze is normaal ook heel erg ruw met scherpe randen rondom de klepzetels.
de verbrandingskamer heb ik nu helemaal glad gemaakt om zo de motor minder pingel-gevoelig te maken.
op deze kleine scherpe randjes warmt het metaal het snelst op en op deze plekken zal het pingelen (zelfontsteken van het mengsel) dan ook beginnen. door deze plekken weg te halen kan de compressie veiliger verhoogd worden. bijkomende voordelen zijn dat de scherpe randjes rondom de zetels nu weg zijn zodat de lucht makkelijker langs de klep kan stromen de cilinder in.
op een ruw oppervlak zal eerder koolvorming ontstaan aangezien het dan meer houvast heeft. de verbrandingsruimte zal nu dus ook mooier schoon blijven wat ook de verbranding ten goede komt. dit zelfde geld voor de poorten. minder aangekoekte zooi in de poorten zorgt voor betere ademhaling van de motor.
ook de kleppen zijn voor de Tuning nog wat bijgewerkt.
al eerder in dit topic heb ik met een tekening laten zien dat ik het afdichtingsvlak op de klep zo ver mogelijk naar de rand van de klep heb gebracht. als ik met schuurpasta de klep inschuur zie ik precies tot waar het afdichtingsvlak loopt. ik heb met de klepslijpmachine nog 2 extra hoeken (naast de hoek van 45 graden die het afdichtingsvlak voorstelt) aangebracht. een hoek van 37,5 en 30 graden. ik slijp dan tot vlak voor het afdichtingsvlak, het voordeel hiervan is dat er materiaal weg gaat waar nu lucht langs kan. ook de ronding van de klep word nu beter voor de luchtflow langs de klep. de uitlaat klep is iets afgerond aan de rand zodat de uitlaatgassen er makkelijker omheen stromen. de rest van de klepschotel die normaal ook een beetje ruw is is nu ook zo glad mogelijk gemaakt.
nu moet alleen nog de kop ff mooi gevlakt worden.
hier zie je de vlakbank in actie!
en zo ziet het er dan uit met de kleppen erin.
bij de kop heb ik ook nog een kleppendeksel en spruitstukken met zo'n dubbel werkende carburateur. ook heb ik de orginele nokkenas erbij die ik nog zal polijsten voor de netheid.
de kop is vanaf nu te koop voor een mooi prijsje.
de kop is nog niet gespoten, dit kan in de gewenste kleur.
ik kan de nokkenas/stoters/klepveren en nieuwe klepseals monteren, maar kan het ook nog even los laten voor als je deze kop wil gebruiken in combinatie met snelle nokkenas en/of sterkere veren en dergelijke.
eventueel kan ik die snelle spullen ook bestellen.