• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

electrische problemen Opel A Corsa

Hallo allemaal, ik ben bezig mijn Opel A Corsa 1.0l. uit 1986 in elkaar te zetten maar ik heb elektrische probleem.

Als ik de bobine correct aansluit, groene kabeltje van de kabelboom op het stiftje van de bobine en het kabeltje van de verdeler op het bovenste aansluitpunt van de twee, dan kan ik de auto gewoon starten en loopt de motor als een zonnetje. Maar als ik de auto op contact laat staan, om bijvoorbeeld de verlichting te testen of andere elektronische componenten dan verbrandt de bobine of ontploft deze na een kwartier tot half uur. Ik heb al 3 bobines geprobeerd en telkens doorgemeten, de laatste bobine heeft het ongeveer een uur volgehouden totdat deze ontplofte. Hoe kan dit?

Met contact aan en contactpunten gesloten zal er een constante stroom door de primaire wikkeling van de bobine gaan, die daardoor erg heet wordt. De spoelen in de bobine worden gekoeld door transformator olie in de bobine. Er is vaak een plug die eruit springt als de bobine te heet wordt. Is die er niet dan scheurt de bobine open.

Ik heb inderdaad continue stroom door de bobine lopen zodra ik de auto op contact zet. Ik heb niks van een plug oid gezien of eruit horen/zien springen. Lijkt me sterk dat dit bij alle de bobines het geval was. Bij 2 was het plastic aan het smelten en bij de laatste plofte de bobine gewoon kapot.

Het probleem is gevonden, een slechte massa zorgde ervoor dat de bobines doorbrandden. Heb nou een extra massa gelegd voor de zekerheid zodat ik problemen hiermee in de toekomst kan voorkomen.

Terug
Naar boven