• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Ervaring met Hot Spark

Heeeeeelp........ :jerry

Heb nog niet meer gekeken, maar weet dat ik hem wel goed heb, op de draden na dan misschien.

Heb je het groene draadje ook nog op de bobine aangesloten? Bij mij loopt ie vanaf de verdeler naar de bobine, met een aftakking naar de toerenteller. Dit is nog met contactpuntjes. Toen ik mijn hotspark erin had zitten, had ik 1 van de 2 draden van de hotspark op de aftakking van de groene draad zitten, dus gewoon in verbinding met de bobine. de andere zat volgens mij bij de zwarte draad op. Dus op de bobine heb ik nog wel gewoon groen en zwart zitten.

Ff wat duidelijker gemaakt door middel van foto's

Oude situatie

Naamloos-3-1.jpg

Nieuwe situatie, rood moet op? en zwart op?

Naamloos-4-1.jpg

Ik denk niet dat het heel veel kwaad kan, gewoon even kijken of ie vonkt of niet en anders andersom aansluiten. Even de rode draad van de hotspark op de zwarte draad van de bobine doen (+15). De zwarte draad op de groene draad die op de bobine zit ( -1). Zo staat het in de link beschreven en lijkt me dat ie het moet doen.

dat had ik dacht ook gedaan.

Maarrrrrrrr........zag wel bij de zwarte ronde ding dat deze niet mooi was afgewerkt. hij zit er wel goed op.

Zaterdag even kieken.

Ik moet vanavond maar weer eens kijken, want dat werkt altijd het beste haha.

By the way waar zit hier normaal de groene op dan?

Deze heeft ook geen pin maar aan beide kanten schuif aansluiting.

Naamloos-3-2.jpg

Massa nog ergens een probleem? bobine op het cassis?

Ik ga vanmiddag kijken, wil hem horen spinnen....hahaha

Wou gister kijken, maar had nog een verjaardag. ooooh.

Zowiezo donderdag, en dan 's avonds horen jullie ook meer. :thumbup

Mooi systeem dat hot spark, ziet er naar uit dat het gewoon met mosfets de bobine aanstuurt zoals een ontstekingsmodule op een C20XE. Daar gaat dan een lage stroom signaaltje op en dat wordt dus verzorgd door een hall sensor of spoeltje met magneetje wat dan in de plaats van de contactpuntjes wordt gemonteerd. Met een magneetje en spoeltje moet je wel een condensatortje en diode gebruiken en dan kun je daar een blokgolf van maken en zo keihard mosfets laten schakelen die de stroom verzorgen in de primaire spoel van de bobine. Hall elementje is wel het mooist, want dan heb je geen magneet nodig waar rotzooi aan kan blijven plakken, een Hall element werkt al door er gewoon ijzer langs te bewegen.

Nul slijtage geeft dat en schakelt inderdaad super snel!

Geen vonk....Bougie nagekeken op vonk.

Vliegwiel en rotor stonden gelijk afgesteld, hij liep nog tijdens het uitbouwen van de contactpunten.

Ben het nu helemaal kwijt. :swear

Deze Hotspark heb ik gekocht: 3BOS4U1

Vandaag heb ik bij een kennis van mij een HotSpark ingebouwd in een B-Kadett. Deze inbouw ging helemaal zoals het hoort: De reeds gemonteerde bobine had een weerstand van 3,2 Ohm --> Ruim genoeg om de HotSpark niet te overbelasten.

In deze auto zit ook LPG ingebouwd, zodat op de "oude" groene draad een aftakking naar 1 van de LPG-afsluiters zat. Deze was echter keurig voorzien van een Stekker/contrastekker, zodat de zwarte stekker zonder aanpassen op de draad kon worden geklikt.

Op de bobine zat maar 1 (zwarte) draad, maar er was nog een tweede stekkertje vrij, waar ik nu de rode draad op kon klikken.

Bij mijn eigen Bosch verdeler uit 1968 had ik een ronde doorvoer voor de groene draad zitten. Ik heb toen de vierkante rubber tule van de HotSpark met een mesje / zijkniptang "rond" gemaakt. Bij de Bosch verdeler in deze B-kadett zat echter wel een vierkante doorvoer, net zoals op de verdelers van mijn Opel rekords. Ik kon nu dus probleemloos het hele setje in enkele minuten inbouwen en aansluiten.

Het resultaat was er dan ook na: Na het starten nog even de ontsteking draaien tot de boel op tijd stond, en de auto liep weer perfect!

Nog een opmerking over het verwisselen van rood en zwart: Let op dit kan de Hotspark kapot maken! In het rode blokje zit elektronica die het niet fijn vindt om verkeerd om aangesloten te worden!

Rood = + en moet op de zwarte draad van de bobine

Zwart = - en moet op aansluiting van de bobine waar eerst de groene draad op zat!

Ralph

Mooi werk :thumb

Zal ik mijne dan al hebben uitgefikt? Misschien al bij de eerste aansluiting verkeerd op de draden. :???:

Is mijn bobine wel goed? op pagina 2 foto.

@Makko wrote:Mooi werk :thumb

Is mijn bobine wel goed? op pagina 2 foto.

Dat is moeilijk te schatten. Er zijn meerdere types gebruikt, en van buiten kun je eigenlijk niet zien welk type je hebt. Om te bepalen of je een geschikte bobine hebt, moet je met een (goede) multimeter de weerstand van de primaire aansluiting meten. Deze moet voor een goede werking met de Hotspark minimaal 3 Ohm zijn. Is deze waarde lager, dan wordt de stroom door de Hotspark zo hoog, dat deze kapot kan gaan.

Is je weerstand lager als 3 Ohm, dan kun je eventueel een voorschakelweerstand tussen je bobine en de Hotspark plaatsen. Deze kun je ook bij www.hotspark.eu kopen! Een andere oplossing is een bobine kopen met een hogere weerstand. Een veel gebruikte is de door jouw genoemde "Blauwe Bosch" bobine. In de webwinkel van hotspark kun je ook andere geschikte bobines krijgen.

Ik heb inmiddels meerdere auto's uitgevoerd met een hotspark module. Niet alleen B-kadetts met kleine 1.1 en 1.2 motoren, maar ook mijn Opel Rekords met 1.7 en 2.0 CIH motoren, en deze doen het prima. De foto's van de "handleiding" op de Holland Kadett B Club website heb ik gemaakt toen ik mijn eerste hotspark inbouwde in mijn E-Rekord met 1.7 CIH motor op LPG. Het was ook deze auto die na 500 km stopte omdat de hotspark defect was geraakt door de verkeerde bobine. Na de inbouw van een blauwe Bosch bobine (en de op garantie verkregen nieuwe hotspark) liep ook deze Rekord perfect!

Ralph

Terug
Naar boven