@lambo452 wrote:ja ik ben ook van mening dat xenon MINDER stroom verbruikt,
maar daarentegen.. xenon heeft een ballast die dat stroom omzet in "xenonstroom" die er dus voor zorgt dat de lamp zo fel kan branden.. maar t fijne weet ik er niet van en durf ik ook niet te zeggen..
en ja volgens mij zijn mn lampen(gekocht bij JOMtuning op essen) van sonar..
en lichtbeeld is perfect met de gewone lampen.. dus lijkt me ook met PILOT xenon(is toch wel een van de betere xenons..
maar thnx voor alle reacties.. heb k veel aan!!
Dat is geen mening, dat is een feit.
En er is niet zoiets als "Xenonstroom". Het enige wat een ballast doet, is zorgen voor een stroompiekje om te starten en daarna een constant voltage geven.
Maar dat is totaal onbelangrijke info. Het gaat om de hoeveelheid Watts. Watt is namelijk een samenvoeging van volts en amperes, ergo, het is de totale hoeveelheid energie.
Warmte kan je ook meten in Watt. Of motorvermogen, is ook te meten in Watt. Alles wat energie is, is om te rekenen naar Watt. Zelfs de Cornflakes die je voor ontbijt eet (daar zit X joules of calorieen energie in, en dat is om te rekenen naar Watt)
Daarom is de stelling: "Xenon verbruikt minder Watt dus wordt Xenon minder heet" correct.
Trouwens, Xenon verlichting als geheel gebruikt wel meer Watt

Dat heeft te maken met de inefficientie van de ballast. Daar gaat namelijk energie verloren in het omzetproces naar een hoger voltage.
De lamp heeft 35 watt nodig, maar de ballast doet er dus een schepje bovenop, want die heeft ook energie nodig om zijn werk te kunnen doen.
Effectief is Xenon dus vaak een grotere energie verbruiker dan halogeen, maar de lamp zelf is zuiniger.
Oh, and another thing..
Pilot wordt altijd erg opgehemeld. En terecht, maar niet om de redenen die men meestal noemt (geweldige kwaliteit). Pilot wordt namelijk net als Philips en goedkope meuk in Azie geproduceerd. De ene fabriek v.s. de andere zal allicht kwaliteitverschil opleveren, maar tussen "goed" en "goed" is er weinig verschil. Pilot is goed vanwege de compleetheid van het pakket wat ze leveren. Daar zitten namelijk standaard Canbus Cancelers in.
Daarbij krijg je ook nog eens 2 jaar ongelimiteerde garantie, dus ook een kapot lampje kan omgeruild worden.
Bij veel andere sets moet je de Canbus Cancelers bij kopen en is de garantie maar 1 jaar. En die garantie geld dan vaak niet op de lampen omdat lampen gezien worden als verbruiks artikel.
Als het puur op de kwaliteit van de apparatuur en lampen aan moet komen, dan is Pilot net zo goed als Philips.
Hoe ze staan tegenover de "goedkope meuk" is erg wisselend. Er zijn best aardige goedkope sets in omloop, maar je moet wel rekenen dat die altijd een paar tientjes duurder zijn dan de rest van de goedkope prut.