• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

F17 versnellingsbak - Wordt daar Locktight in gebruikt?

Heey even voor degene die nog een F13, F15, F16, F17, F18 of F20 bak hebben deze bakken kunnen allemaal op dezelfde manier uit elkaar. De speling die jij bedoeld is volgensmij gewoon normaal en heb ik bij alle bakken die ik tot nu toe uit elkaar heb gehaald gehad. Je hebt namelijk ook nog beetje speling nodig voor het schakelen.

Ik ben weer een eindje verder, maar toch weer een nieuwe vraag....

Op het eerste gezicht lijken alle tandjes mooi in orde.

Ook de versnellingsbak lagers draaien zonder kras geluiden of horten en stoten. (Wel moest ik eerst de tandwielen ontdoen van een beetje vuil en "zand" om van het krasgeluid af te geraken)

Alle standen overigens geprobeerd: 1 ,2 ,3 4, 5, vrij, achteruit. Lijkt allemaal goed.

Rolletjes van distribute lagers zien er ook mooi uit, en lopen heel mooi regelmatig.

Wat me wel opvalt is de speling op diverse plaatsen. Misschien hoort het zo, maar mijn woonkamer slinger-klok is mijn referentie, en die is helemaal spelingsvrij! Als ik een goede bak had had ik iets om te kunen vergelijken, nu weet ik niet wat "normaal" is :hmmz

- Het asje van de planeetwieltjes kan ik aan elke kant wel 0.5 mm dwars bewegen in het as-gat

- Het geheel van planeet en zonnewieltjes is dus een "bol" in een "bol", maar ook daar lijkt overal wel 0.5mm speling te zijn.

- De versnellingbakassen in een losse "cassette" zitten dan wel maar aan 1 kant gelagerd, maar de andere kant van de as kan wel 1mm op en neer.

- Het lager van de primaire as kan ik niet dwars bewegen. Die van de secundaire as wel (het is hoorbaar en voelbaar, maar te weining om te zien. 1/4mm?)

Nu heb je natuurlijk wat speling nodig om te zorgen dat er wat ruimte is om het hart te zoeken van andere lagers (bij het in elkaar zetten), en ook "zuigt" de olie straks alles was vaster aan als ik de bak weer vul, maar toch....mmmmm......; ik had het als nieuweling mooier verwacht.

Of is dit nu het typische verschil tussen Opel en Ferrari?

Is dit soort spelingen normaal in "olie loze toestand" en na 180.000km? Wie heeft daar "gevoel" voor, en kan er wat van zeggen? Horen nieuwe lagers echt "strak" te zitten?

Groeten

Rinus

Dank je haasje. Ben blij dat te horen :)....toch heb ik ook weer een nieuwe vraag:

Na wat sleutelen vermoedde ik dat al. Ik heb de tandwielen en synchonisator van de 5e versnelling van de secudaire as kunnen halen, en weer terug kunnen plaatsen. De lagers van de secundaire as zitten vrij strak vast. Men kan ze met de hand niet loodrecht op de as richting bewegen. Doordat er al die tandwielen en synchronizers als "ringen" omheen zaten dacht ik dat de as zelf te bewegen was, maar dat is niet zo. Het zijn al die ringen die wat speling hebben zodat je makkelijk kunt schakelen. De as zelf zit goed strak in zijn lager. Het "zwevende/uitstekende lange eind" kun je wel 1 a 2mm bewegen, maar dat komt bij het inbouwen weer in zijn eigen lager te liggen, dus dat is geen probleem.

Van de conditie van het lager van de eerste as kun je makkelijker een indruk krijgen. Dat is namelijk gewoon een groot star onderdeel. Als er iets beweegt moet dat wel speling in het lager zelf zijn.

Gelukkig zijn de lagers dus nog goed. Ik zou zo snel niet weten hoe ik die er uit en weer er in zou moeten krijgen. Is daar een speciale pers voor nodig?

Nu effe huilen. Ik heb het 5e versnellings wiel van de primaire as proberen te trekken met een poelie trekker. Ik heb er geen beweging in kunnen krijgen, maar wel iets ergs gedaan. Doordat ik een te kleine trekker heb gebruikt (als beginneling had ik er maar eentje) heb ik wat hoekjes van de tanden laten springen. Het hoort bij het spel, maar wel effe balen. Dat doe ik niet nog eens verkeerd. Ik heb wat geleerd. Een goede trekker gaat om de tanden heen, en trekt op het gesloten binnen stuk, en niet op de tanden. Voorlopig dus maar niet in zijn 5 rijden.

Hoe kom ik nu aan een nieuw wieltje 5 op mijn primaire as? En een nieuwe pakking? Ervaren autosleutelaars doen jullie dat :???:

1?: Zijn al die delen los te krijgen? En waar? En enigszins betaalbaar?

2?: Of sparen jullie defecte weggooi-bakken tot je van zeven bakken onderdelen hebt, zodat je met een beetje geluk er 1 goede van kunt maken?

3?: Of kopen jullie bakken die door anderen zijn gereviseerd, terwijl je eigenlijk niet weet hoe HUN dat doen.

4?: Of zijn jullie zelfs zo lui dat je een 2e hands bak koopt die nog niet te veel geleden heeft?

Wie wil zijn ervaringen hierover delen (en goede adressen!) ?

Toevallig nog iemand die het goede wieltje 5 voor mij heeft?

Groeten Rinus

ps eigenlijk was alles dus goed, tot ik zelf iets fout deed :???:

Heey even voor degene die nog een F13, F15, F16, F17, F18 of F20 bak hebben deze bakken kunnen allemaal op dezelfde manier uit elkaar. De speling die jij bedoeld is volgensmij gewoon normaal en heb ik bij alle bakken die ik tot nu toe uit elkaar heb gehaald gehad. Je hebt namelijk ook nog beetje speling nodig voor het schakelen.

Ik moet mijn F17 bak en differentieel repareren. Hoe doen jullie dat: Aan onderdelen komen?

2?: Of sparen jullie defecte weggooi-bakken tot je van zeven bakken onderdelen hebt, zodat je met een beetje geluk er 1 goede van kunt maken?

3?: Of kopen jullie bakken die door anderen zijn gereviseerd, terwijl je eigenlijk niet weet hoe HUN dat doen.

4?: Of zijn jullie zelfs zo lui dat je een 2e hands bak koopt die nog niet te veel geleden heeft?

Wie wil zijn ervaringen hierover delen, en wat goede adressen noemen?

groeten Rinus

Dank je haasje. Ben blij dat te horen :)....toch heb ik ook weer een nieuwe vraag:

Na wat sleutelen vermoedde ik dat al. Ik heb de tandwielen en synchonisator van de 5e versnelling van de secudaire as kunnen halen, en weer terug kunnen plaatsen. De lagers van de secundaire as zitten vrij strak vast. Men kan ze met de hand niet loodrecht op de as richting bewegen. Doordat er al die tandwielen en synchronizers als "ringen" omheen zaten dacht ik dat de as zelf te bewegen was, maar dat is niet zo. Het zijn al die ringen die wat speling hebben zodat je makkelijk kunt schakelen. De as zelf zit goed strak in zijn lager. Het "zwevende/uitstekende lange eind" kun je wel 1 a 2mm bewegen, maar dat komt bij het inbouwen weer in zijn eigen lager te liggen, dus dat is geen probleem.

Van de conditie van het lager van de eerste as kun je makkelijker een indruk krijgen. Dat is namelijk gewoon een groot star onderdeel. Als er iets beweegt moet dat wel speling in het lager zelf zijn.

Gelukkig zijn de lagers dus nog goed. Ik zou zo snel niet weten hoe ik die er uit en weer er in zou moeten krijgen. Is daar een speciale pers voor nodig?

Nu effe huilen. Ik heb het 5e versnellings wiel van de primaire as proberen te trekken met een poelie trekker. Ik heb er geen beweging in kunnen krijgen, maar wel iets ergs gedaan. Doordat ik een te kleine trekker heb gebruikt (als beginneling had ik er maar eentje) heb ik wat hoekjes van de tanden laten springen. Het hoort bij het spel, maar wel effe balen. Dat doe ik niet nog eens verkeerd. Ik heb wat geleerd. Een goede trekker gaat om de tanden heen, en trekt op het gesloten binnen stuk, en niet op de tanden. Voorlopig dus maar niet in zijn 5 rijden.

Hoe kom ik nu aan een nieuw wieltje 5 op mijn primaire as? En een nieuwe pakking? Ervaren autosleutelaars doen jullie dat :???:

Wie wil zijn ervaringen hierover delen (en goede adressen!) ?

Toevallig nog iemand die het goede wieltje 5 voor mij heeft?

Groeten Rinus

ps eigenlijk was alles dus goed, tot ik zelf iets fout deed :???:

Ik moet mijn F17 bak en differentieel repareren. Hoe doen jullie dat: Aan onderdelen komen?

Wie wil zijn ervaringen hierover delen, en wat goede adressen noemen?

groeten Rinus

Dank je Willem. Ik ga eens zoeken.

Nieuw vraagje

In de huidige bak zat de vork van de 5e versnelling met twee boutjes stevig vast. Was dat gewone (blauwe) locktight? Of wordt er wegens de (hoge) motortemperatuur iets anders voor gebruikt?

Het wiel van de 5e versnelling zat heel stevig op de primaire as. De secondaire as had ik zo uit elkaar liggen, maar de primaire as is anders. Waarom is dat? Zit daar toevallig ook locktight onder? (Er zit een borgveer op, dus ik zie niet in waarom hij zo vast moet zitten.

groeten Rinus

Dank je Willem. Ik ga eens zoeken.

Nieuw vraagje

In de huidige bak zat de vork van de 5e versnelling met twee boutjes stevig vast. Was dat gewone (blauwe) locktight? Of wordt er wegens de (hoge) motortemperatuur iets anders voor gebruikt?

Het wiel van de 5e versnelling zat heel stevig op de primaire as. De secondaire as had ik zo uit elkaar liggen, maar de primaire as is anders. Waarom is dat? Zit daar toevallig ook locktight onder? (Er zit een borgveer op, dus ik zie niet in waarom hij zo vast moet zitten.

groeten Rinus

Vork

jup gewone blauwe locktite

Dis zit Zeer strak over de As in de Sleuven geschoven, we zijn met een F25 (Getrag) bevis geweest, en dat was geen steek anders..

dat andere tandwiel kan schuiven, daarom zit die wel los (Synchronisatie ring zit daar ook..)

Willem

Vork

jup gewone blauwe locktite

Dis zit Zeer strak over de As in de Sleuven geschoven, we zijn met een F25 (Getrag) bevis geweest, en dat was geen steek anders..

dat andere tandwiel kan schuiven, daarom zit die wel los (Synchronisatie ring zit daar ook..)

Willem

Terug
Naar boven