• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Fearless Oldschool Customs, Rekord C *c30ne + Vems*

20141207_153314_zpssfoix9xf.jpg

Kacheltje aan en ff prusten in de schuur.

20141203_081108_zpsv3tvuwhy.jpg

Ook de station staat er warmpjes bij.

Morgen eventjes de remsegmenten achter vervangen en de handremkabels Gelijk nieuwe trommels er op.

.dan is ie weer klaar voor de apk. Heb dan rondom alles vervangen, slangen/leidingen enz

Heb de dorpel rechts vervangen en wat gaten dicht gelast.

Ergens volgend jaar gaat ie opnieuw in de verf dus voorlopig laat ik hem zo.

De bak van de 1.9, motor+bak staan te koop, 250 euro met extra carburateur. En alle aanbouwdelen erbij.

20141207_153709_zpstgn9v37g.jpg

20141207_153724_zpsepebgrdq.jpg

Speelgoedje voor de 6 cilinder via ebay laten komen.

de disbobine is bedoeld voor een opel v6

de kabels zijn bedoeld voor een golf vr6. Ze worden handgemaakt door een persoon in Engeland, kwalitatief zeer goed spul. Goeie dikke kabels, met een fatsoenlijk binnenwerk en de connectoren ook perfect.

De bobine zal in Wasted spark mode gaan vonken, dat wil zeggen dat ie bij de ene cilinder gewoon vonkt op zijn arbeidslag, en bij de andere cilinder in de uitlaatslag.

disontsteking_zpsb104fa29.jpg

@Fearless wrote:

De bobine zal in Wasted spark mode gaan vonken, dat wil zeggen dat ie bij de ene cilinder gewoon vonkt op zijn arbeidslag, en bij de andere cilinder in de uitlaatslag.

wat is daar het praktisch nut van als ik vragen mag? :???:

Niks...omdat die 2e vonk in de uitlaatslag voorkomt gebeurt daar dus niets.

Maar deze bobines vonken gewoon per paar. Dus moet je het wel op die manier doen.

Een andere optie is per cilinder 1 bobine of bobinestift zoals vag en bmw en Renault ook heeft

Deze v6 bobine koste me nog geen 50 euro...de kabels zon 80.

Veel goedkoper dus als per cilinder alles appart.

Enige waar ik straks op letten moet is de ontstekingsvolgorde per spoel op de bobine. Van een v6 is de volgorde iets anders. Stelt niet zo veel voor.

Nog meer spul uit Engeland.

cooler_zpse4075d23.jpg

Nissan skyline radiateur en 12 inch blowers.

de oude motor uit de sedan is niet meer te koop, heb hem verkocht.

:thumbup

Moet alleen de balken weer aanpassen. Ik heb op mn pas gelaste balk 65cm ruimte tussen de kokerbalken. Dit moet minimaal 66cm worden voor de radiateur. Ik pak aankomende week dus de slijptol er weer bij.

mooie rad. ! waar in engeland heb je die besteld ?

in mijn manta b drifter met 16v heb ik een bmw 325 td radiateur past goed en koelt goed :thumb

Deze is van Sheffield performance.

Ik zocht op alloy radiator.

Daarbij kwam ik deze tegen en 1 voor een nissan s200. Alleen die was nog weer breder.

Ik slijp nu een stuk uit de balken. Zeker een cm. Zodat het rad er niet stijf tussen staat. Tevens las ik een stukje koker in mijn nieuwe frontbalk zodat ik daar het aftapkraantje krijg.

Ik moet dan alleen thv de grill ruimte gaan maken.

Voor het mooie moet ik dan ook de randjes omzetten na het slijpen anders krijg je zon scherpe rand. Is daar nog speciaal gereedschap voor?

Zo een knoepert van een rad :shock: :jerry

gaat die 6 pitter op TB's wel warm worden? :jerry :jerry

goed werk :thumb suc6 met de rad erin passen

:thumb

Zeker de helft van de koeler zit straks achter de keienvanger verstopt, plus achter de grill en de blowers.

Er moet ook nog een oliekoeler voorop komen. Die zal dan ook achter de grill moeten plaatsnemen want anders kom je er nooit meer bij.

ik hoef iig niet bang te zijn dat het te warm word iig king: :jerry

Polyamide (nylon) leiding binnengekregen. Komt uit de persluchtindustrie, maar benzinebestendig. Zit tegenwoordig onder elke auto met nette koppelingen enz.

Ik wou dit hebben omdat ik dan een filter van bijv een corsa/astra kan gebruiken, klik en klaar. Lekker simpel met vervangen.

Overgang van nylon naar rubber dmv een busje in de leiding.

20160310_174123_zpsayr1d6se.jpg

20160310_182236_zpsyjqwg3gi.jpg

20160310_183313_zpsybieeh8a.jpg

motor weer terug geplaatst, leuk klusje in je eentje :thumbup

20160310_191015_zps0pbsbga5.jpg

Leidingen lopen mooi achter de motor langs, precies wat ik wou.

20160310_191931_zpslrqsmmsb.jpg

20160310_191946_zpsgsls1c4p.jpg

De versnellingsbak kan nu mooi hoog in de tunnel geplaatst worden, dat zal straks een stuk mooier uit komen voor de aandrijfas.

De juiste hoogte ga ik binnenkort bepalen, dan maak ook de pook op maat.

20160310_194026_zpshtrwiox6.jpg

De slijptol er weer in, even de boel verzagen zodat de radiateur er in kan.

Tevens in de motorruimte weer wat dingen verslepen. o.a voor de dis-bobine.

Radpasmaken_zpsd0e04b54.jpg

Radpasmaken2_zps180948c9.jpg

Zoals te zien is moet ik de balken wat aanpassen zodat de radiateur daar tussen valt...

Straks met de blowers voorop de radiateur hou ik weinig ruimte over voor een oliekoeler achter de grill.

Daar moet ik nog wat op bedenken, desnoods komt ie buiten op de keienvanger, maar liever niet. :hmmz

is wel oldschool z'n oliekoelertje op de keienvanger wil ik ook nog op de kadett :vertag

of je zet hem achter de opening achter de bumper dat die het "achter de bumper" naar binnen zuigt door de koeler heen.

Ik denk dat ik de ventilatoren laat zuigen.....

Dan kan er tenminste een oliekoeler achter de grill.

Als ik de ventilatoren voorop ga zetten kom ik er aan de onderkant niet bij om ze vast te zetten, want dan zitten ze achter de keienvanger.

Dan maar 2 ventilatoren in het zicht.....denk dat het niet anders is.

Aankomende week wat rubbers zoeken voor de radiateur, dan kan ik de frontbalk verder klaar maken.

Daar moeten 2 gaten in zodat ie daar op rusten kan, tevens een koker in lassen zodat ik hem via het aftapkraantje kan leeg laten lopen.

Het past straks allemaal maar net, ook qua hoogte, de dop zal net niet tegen de motorkap aan komen :D

20141228_142008_zpszv3exptp.jpg

20141228_144517_zpsfufxr5a9.jpg

Haha bijna wel he?! :jerry

Het grote voorbeeld, de wagen van Rune Norby.

Zie dit filmpje maar eens... :thumbup

" onclick="window.open(this.href);return false;

Het motortje is weer thuis, motortje is gereviseerd.

Nieuwe zuigerveren + honen, lagers en hoofdlagers.

Krukas geslepen.

Kleppen geslepen, en zittingen opnieuw in gefreesd. Klepstelen ook bewerkt aangezien die iets uitgeslagen waren.

Kop moest 0.20mm gevlakt worden, bij 2 cilinders was ie niet geheel vlak. (kun je zien op mijn oude foto's)

Nieuwe klepsteelhoedjes.

Verder is alles goed gecontroleerd en het blok is verder fris.

Het vliegwiel word nog netjes afgedraaid zodat ik een fris pasvlak heb voor de koppelingsplaat heb.

Tevens nog even wachten tot de injectorenbank weer klaar is, dan kunnen die getest worden. Komen nieuwe zeefjes in en nieuwe rubbers tevens ultrasoon reinigen.

Ik bestel alleen nog een nieuwe distributieset en koppelingsset (2.2 cih 9 inch 14T)

Nu even sparen voor een motormanagementsysteem. :vertag

Bestelling van Edelschmiede binnen, diverse deeltjes en pakkingen/keerringen:

20150102_180243_zpszqzseznl.jpg

ipv een kogellager in de pomp, gewoon eens zo'n setje besteld, kijken of het wat is. Stiekem wil ik nog een Rissepomp, maarja...weer een 4tal €100tjes...... :hmmz

20150102_180251_zpsa4qurgqz.jpg

deluxe dynamo stelmechanisme, ik zoek nog een nieuwe dynamo (veel AMPS) en een steun.

20150102_180306_zpsg8dwhd5t.jpg

20150102_181733_zpsw3chath0.jpg

oude hoofdlagers/drijfstanglagers en zuigerveren

20150103_114321_zps1ei5nvvn.jpg

Onderblok:

20150103_114338_zpslredjahn.jpg

20150103_114345_zpst6ajtjj8.jpg

20150103_114507_zps8fja3szo.jpg

Als ik de juiste carterpan er op heb kwam de peilstok niet uit. Dus even een boor 13 in het blok gezet. Ipv een prop in slaan wil ik schroefdraad tappen in het oude gat, om daar een imbusstopje in te draaien.

20150103_140634_zpsp1d3mhcu.jpg

Kop:

20150103_114409_zpsqkqhczcs.jpg

To do.

Poorten vergroten (mee gewacht tot na revisie omdat ik niet zeker wist of de kop nog in goede staat was)

Distributie compleet nieuw en afstellen met gradenschijf, tevens een kettingslot van Mercedes er in voor makkelijke demontage, mocht dit ooit nodig zijn.

Waterpomp monteren

Vliegwiel monteren + koppeling

Spuiten

Inlaat klaarmaken, gasklep lassen (2 gaatjes van de halve maan)

Enz enz.

Nog genoeg te doen dus.

De radiateur is ook bijna klaar, moet alleen nog een buisje lassen in de balk voor het aftapkraantje.

20150101_153813_zpsaxuecpj1.jpg

20150101_153828_zpslyfrproi.jpg

Komt mooi uit zo, bijna recht tegen over de thermostaat.

20150101_160452_zpspeocmt8x.jpg

20150101_160548_zpsngtqgcaw.jpg

20150101_160603_zpsv2hanam1.jpg

Als dat allemaal klaar is komt er een demontabele plaat overheen zodat je radiateur weer makkelijk te demonteren is.

Ben er nog niet uit hoe ik de blowers plaats, voor of achter.

.........

Voor ik het vergeet, ik zoek nog een poellie voor de waterpomp, v-snaar.

De oude was een visco-fan. Dat heb ik straks allemaal niet meer.

Terug
Naar boven