• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

filters nokkenas verstellers verwijderen.

RicoG

Post weinig
Beste forumleden,

Ik met mijn a-technische auto kennis heb wederom een vraag.

Laatst was ik bij opeltje17 om mijn astra uit te laten lezen. Hij begon over de filters van de nokkenasverstellers en dat dat motorische problemen kan veroorzaken. Ben daarna even gaan lezen op onder andere het forum, en wil de filters er toch wel graag (preventief) uit hebben. Ik denk zelfs dat het nodig is, want bij starten met een koude motor hoor ik (denk ik) een soort van getik. Nu kan dat ook tussen mijn oren zitten omdat er er over heb gelezen, maar toch :D .

Nu is mijn vraag, is het een grote klus, moet er heel veel gedemonteerd worden? Kan dit gewoon thuis op de stoep, of heb je er echt een garage/brug voor nodig? Speciaal gereedschap?

Ik hoopte eigenlijk dat iemand mij, tegen een vergoeding uiteraard, mij hiermee kan helpen.. zou erg dankbaar zijn :wors

Alvast bedankt voor de reacties!

Rico

Denk zo'n 10 minuten per steller eruit filtertjes eraf, en er weer in.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Bedankt voor je reactie!

Oh, dat valt inderdaad mee.. ik heb alleen geen flauw idee waar ik het zoeken moet :wtf , dus als iemand mij zou willen helpen, graag!

Nog even de mening van de mensen op het forum; ik doe er toch wel goed aan om ze eruit te halen?

Oké, dan ga ik nog even informeren bij garages in de buurt naar de kosten. Iemand van hier is ook nog steeds welkom! Dank voor je deskundigheid wim!

Vandaag bij de opel dealer geweest. En die kenden het probleem niet. Vervolgens naar een garage geweest die alleen opels doet, en die zeiden dat er helaas geen nokkenasverstellers inzitten :s . Dus nogmaals een oproep aan iemand van het forum die mij wilt helpen ( voor een vergoeding uiteraard).

a4470af4aec79cd06ad2b000081198ed.jpg

e46162d80b1f7f9a1e68278190137740.jpg

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Ooh, als ze daar zitten kan ik het zelf ook wel denk ik. Neem aan dat ik de boutjes los moet halen die je op de foto van bovenaf ziet, en dat je ze er dan zo uit kan schuiven ?

Dan de (oranje) filtertjes er voorzichtig af en dan kan ie weer terug?

Dit is trouwens een 1.8 zie ik, en ik heb een 1.6.. maakt geen verschil?

Naar mijn weten z16xer, maar nu begin ik te twijfelen. Zal zo als ik even tijd heb het onderhoudsbeurt er bij pakken, en meteen even onder de motorkap kijken of ik de stellers zie zitten.

Net even snel gekeken, het is inderdaad een z16xer.. ook even snel onder de motorkap gekeken ( het zeikt van de regen hier :swear ) en ik zag de nokkenasstellers wel zitten, maar zo gauw geen boutjes ( of andere bevestigingspunten) . En ik ben al gauw bang dat ik iets stuk trek/maak. Ben een lastige klant, I know, naar jullie hulp word erg gewaardeerd :wors

En dan ben ik wel erin geïnteresseerd hoe je die filtertje moet verwijderen zonder andere zaken te beschadigen. Die filters zullen er toch voor niks op zitten lijkt me.

Zelf heb ik namelijk ook een Z16XER motor die bij een koude start niet tikt, maar wel als ie ff gelopen heeft.

Maar dat doet maar een fractie van 1 á 2 seconden.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Filters zijn voor de inloop periode van de motor, maar zijn er door de dealers nooit afgehaald.

De filtertje's vervuilen waardoor de stellers gaan tikken en uiteindelijk stuk gaan.

Misschien dan weer een stomme vraag van mij: maar waarop is dat nu precies gebaseerd dat de filters alleen nodig zijn voor de inloopperiode van het blok. Mij lijkt het dan vanzelfsprekend dat de filters er met een doel in zitten. En waarom halen de dealers ze na deze periode er dan niet uit?

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Opel geeft dat in de werkplaats handboeken aan. De filters kan je eenvoudig met een mesje verwijderen. Enige voorzichtigheid is geboden omdat je anders de stukjes uit de verstellers moet peuteren...

Terug
Naar boven