• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

FIXED : cilinderkop zonder olie

kaze

Lid
ik had een goed werkend 2.0 blokje.. maar het onderblok is jammergenoeg gesneuveld. (eigen stupid mistake)

Dan maar een ander onderblokje laten maken.

De oude kop erop gemonteerd met nieuwe pakking en laten warmdraaien.

De tuimelaars bleven rammelen en dus ging het kleppendeksel er wederom af. Bleken de lagerschelpen van de nokkenas verschoven te zijn.

Kop binnen gebracht bij revisiebedrijf en nieuwe lagers laten monteren.

Zaterdag de kop gemonteerd en wederom de motor gestart.

Wat blijkt nu : de nokkenas + klepstoters krijgen geen olie.

Ik vermoed dus dat de lageschelpen ook hierdoor kapot gegaan zijn.

Vraag is nu : wat kan er mis zijn met het onderblok met als gevolg dat de kop geen olie krijgt?

Oliedruk heb ik alleszins wel..

Indien het distributiedeksel verwijdert moet worden.. welke dichtingen moet ik dan voorzien ?

Kan dit deksel trouwens verwijdert worden zonder het carter te demonteren?

(foto's of technische tekeningen steeds welkom)

Heb je er vloeibare pakking tussen gadaan, (voorkant kop zeg maar op je distriinutiehuis?) dan zit je oliekanaaltje waarschijnlijk dicht.

origineel gepost door postbusmanta

Heb je de nokkenas niet toevallig vervangen?

Zit er in het voorste lager een sleuf in de nokkenas?

sorry.. vergeten te vermelden dat we nadien contact opgenomen hebben met het revisiebedrijf om dit nogmaals te verieferen.

Het revisiebedrijf wist 100% zeker dat ze de juiste lagerschelpen geplaatst hadden. (2 soorten nokkenassen)

origineel gepost door Manta 24V

Heb je er vloeibare pakking tussen gadaan, (voorkant kop zeg maar op je distriinutiehuis?) dan zit je oliekanaaltje waarschijnlijk dicht.

hieraan had ik ook reeds gedacht.

Maar ik heb het blokje niet zelf ineen gestoken.

Vandaar het einde van mijn topistart : welke pakkingen ik allemaal moet voorzien.

Vandaag reeds met verschillende Opel Dealers contact gehad, maar geen van allen vindt mijn motor terug in hun computersysteem.

Oliekanaaltje:

hier hoort zo'n rubber busje in te zitten:

cilinderkopenblokmetpijlen.jpg

:hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?

origineel gepost door boyanka

:hmmz ik denk dat je olie kanaal verstopt zit, toen je het blok gevuld had met olie heb je toen ook de oliepomp gevuld?

dat denk ik ook,heb je wel olie opgepomt voor dat je hem ging strarten?

origineel gepost door postbusmanta

Oliekanaaltje:

hier hoort zo'n rubber busje in te zitten:

cilinderkopenblokmetpijlen.jpg

daar komt geen olie maar koelwater door

vooraleer het cartedeksel te plaatsen heb ik olie rechtstreeks in de onderblok gegoten (langsheen het gat waar de delco steekt)

dan heb ik een lange staaf gebruikt, die in een boormachine gestoken en de oliepomp doen ronddraaien..

:cool:er zit net boven de tandwielen van de olie pomp een imbus en deze draai je eruit en vult daar de olie, via het verdeler huis loopt de olie bijna niet in de pomp

En door welk gaatje hoort nou WEL de OILIE te komen.................;)

zit in de buurt van de groene pijl...... 2 keer zelfs...!!

:cool:er zit net boven de tandwielen van de olie pomp een imbus en deze draai je eruit en vult daar de olie, via het verdeler huis loopt de olie bijna niet in de pomp

Ik neem dat je alleen de oliepomp moet vullen als de motor opnieuw (droog) in elkaar wordt gezet. Of ook met verwisselen van olie ??

allen als je pomp leeg is geweest is het verstandig om olie op te pompen zonder dat de motor draait

zelf draai ik ook even langzaam de krukas even rond met een sleutel terwijl ik met de boormachiene de pomp aandrijf

ik geef al mn lagers gewoon een klodder olie tijdens monteren, en start na montage gewoon zonder bougies erin tot ik oliedruk heb.

moeilijk gekloot met boormachines allemaal :hmmz

Ik haal de laatste hydraulische stoter eruit.

Pomp de oliepomp vol met een oliespuitje.

En start totdat ik olie zie verschijnen op de plek waar de laatste stoter hoort te zitten.

Hoe doe je dat in je eentje?

Gewoon met een schroevendraaier de startmotor bekrachtigen.

Terug
Naar boven