• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

FIXED : cilinderkop zonder olie

Heb het één keer meegemaakt in mijn jeugd: vergeten de oliepomp te vullen, en daarna een proefrondje rijden zonder olie zender. Na een km begon de motor toch wel erg gaar te klinken. Achteraf hoorde ik dat hij gevuld moest worden. Was wel zonde.......:cry

Via de onteking de pomp vol dumpen,voor gevuld oliefilter erop , plons olie boven over de nokkenas en dan met de startmotor rond gaan tot het olielampje uitgaat,

Bougies erin en starten.

Hij kan wat tikken maar meestal is dat zo weg!

origineel gepost door robbyrood

En door welk gaatje hoort nou WEL de OILIE te komen.................;)

zit in de buurt van de groene pijl...... 2 keer zelfs...!!

Inderdaad, dat gat is een koelwaterkanaal en is in sommige gevallen zelfs afgeblind.

Het oliekanaal is slechts een milimeter of 3 groot.

Dat kan wel, zonder bougies starten, maar de nokkenas merkt er niks van dat er geen compressie is, deze voelt wel de belasting van de klepveren. Ik ga toch voor pomp vullen en draaien met de boormachine, het is mij allemaal te veel werk om dit risico te nemen.

origineel gepost door henk 400rr

En door welk gaatje hoort nou WEL de OILIE te komen.................;)

zit in de buurt van de groene pijl...... 2 keer zelfs...!!

Inderdaad, dat gat is een koelwaterkanaal en is in sommige gevallen zelfs afgeblind.

Het oliekanaal is slechts een milimeter of 3 groot.

Waar zit dat gaatje dan excact, ik heb ook problemen dat de kop geen olie krijgt. Als de druk hoog is begint er ergens iets te "tsjilpen" tussen kop en onderblok.

cilinderkopenblokmetpijlen.jpg

die gaatjes die rood zijn is het olie kanaal

in de cih koppel is tog ook als modificatie een buisje geplaats in het olie retour gat zodat de opening hiervan wat hoger komt. zodat er wat olie in de kop blijft staan. probleem was dat zonder de modificatie de olie te snel wegloopt.

kan dit er nog mee te maken hebben?

iemand die weet wat ik bedoel? anders maak ik ff fototje.

nope.

was alleen beter voor de nokkenas lagers en de stoters.

geen invloed op de toevoer.

ow krijgt die geen toevoer. ja heb het niet goed genoeg gelezen denk ik. dan zal er wel wat vertopt zitten he. stukje vloeibare pakking ofzo.

Mijn advies: trek de kop eraf.

Vloeistof eruit

Nokken as in de goeie stand,3 torx 10 los voorzijde nokkenasketting, spruitstuk 5 keer dop 15

Torx 12 of imbus , spruitstuk naar de zijkant en rommelen maar.Thermostaathuis weg.

Hij is er in een uur af!

Is best lonend werk en geeft je een heel voldaan gevoel.

Anders kun je ook beneden eens kijken in dat dekseltje op de oliepomp 6 x m6 controleren of die omloop klep niet open staat dat de olie in de pomp blijft rond pompen.

Terug
Naar boven