• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

fles 5w30 per maand

5W30 is een dunne olie en niet een voorgeschreven olie die in een tigra-a moet.

deze worden normaal afgevuld met een 10W40 olie die dikker is.

ik zou als eerste een olie wissel inclusief filter uitvoeren.

indien de 5W30 een vol-syntheet is moet de olie wissel naar 10W40 ook met een vol syntheet gebeuren omdat je anders alsnog een olie verbruik kan krijgen en een vertekent beeld hebt..

wanneer je eenmaal bent overgestapt naar een volsynhtheet kun je niet meer terug.

Jij hoeft nooit olie te verversen.

Samen met olieverbruik komt ook het probleem dat VEEL verbrandings resten in de olie komen.

Mijn X16XE verbruikt dus ook een goede bak olie, en als ik deze ververst is die olie zo weer zwart.

Willem

zie het nut er nie van in met zo hoog verbruik :P

mag ik elke maand wel olie verversen vind ik ook weer zonde :P

kijk als je knape auto heb en je gaat het maken dan snap ik het nog wel

maar dat is mijne nie meer waard :P

Mijn motor is alleen nog te repareren door vervangen van het onderblok..

Maar de cilinderkop is in NIEUWstaat, deze ga ik dus niet vernaggelen met Goede olie.

Deze Cilinderkoppen zijn in GOEDE staat best wat waard, (gaat vaak stuk namelijk).

en ja, door niet te verversen komt vanzelf een keer de oliedruk plunjer vast te zitten, heb je geen oliedruk meer..

Willem

origineel gepost door 1985

origineel gepost door wim-v6

Cilinderwandjes versleten??

of kleprubbers Versleten??

Willem

ik wens ze veel succes. er is geen cent op de auto afgedongen en dit is toen ter sprake gekomen dat ik geen gezeik met de auto wou hebben. dat is er nu wel, dus ik wens ze veel succes ;)

Editje over de mijne:

De mijne verbruikt inmiddels een 3 kwart liter op 250 kilometer ... blok is kurk droog.

Verder staat die nog steeds bij de dealer ...

Cilinderwandjes versleten??

of kleprubbers Versleten??

Willem

:thumbup ..

damn wat een olie verbruik.. bij zoveel olie verbruik beter het onderblok vervangen en de kop van nieuwe kleprubbers voorzien..

ik denk dat dat de beste oplossing is.. een beetje dealer fixt het zo...

origineel gepost door Dominic

en wat zijn de kosten van zoiets :D

ben wel eens benieuwd..

500 euro als het mee zit denk ik:hmmz

origineel gepost door duhast1988

[

500 euro als het mee zit denk ik:hmmz

X 3 minimaal.

een d riem vervanging kost bij de vod al bijna 400€

een onderblok revisie en een koprevisie red je dan niet bij de vod of beun.

alleen als je het zelf doet misschien, maar dan is deze 500euri al aan de lage kant.

ik heb mn tigra voor nu weer terug,

De garage heeft de motor 'geflushed' ... men gaf aan dat er de nodige onderdelen vervuild konden raken waardoor olie in gaten en kieren kon verdwijnen, en dit voor hun een zeldzame, maar ook 1 van de laatste oplossingen 'zou kunnen zijn' ...

nu eerst weer kilomters maken ...

De garage heeft de motor 'geflushed' ... men gaf aan dat er de nodige onderdelen vervuild konden raken waardoor olie in gaten en kieren kon verdwijnen, en dit voor hun een zeldzame, maar ook 1 van de laatste oplossingen 'zou kunnen zijn' ...

Ga er maar niet vanuit dat het geheel opgelost word..

Heb je het kleppendeksel al nagekeken, gooit deze geen olie door naar de Gasklep??

Willem

origineel gepost door duhast1988

er verdwijnt bij mij om de maand een fles olie, in het blok...

hoelang doen jullie met een fles

5liter kannen halen..

Dan gooit je 1 kan in de 5 maanden erin

meestal voordeliger ook nog.

:jerry:jerry

Ga er maar niet vanuit dat het geheel opgelost word..

Heb je het kleppendeksel al nagekeken, gooit deze geen olie door naar de Gasklep??

Willem

De auto zit in de G2 garantie periode, dus dat laat ik allemaal aan de dealer over :)

vandaag van Assen naar Heerlen, via Valkenburg naar Maastricht gereden en weer terug (totaal 625km van deur tot deur) op 40 liter benzine, olie ga ik morgenvroeg peilen :)

Bij weg gaan in Maastricht leek het of alles in orde was op de peil stok, alleen heeft die maar kort stil gestaan, dus denk niet dat ik daar veel waarde aan mag hechten qua peilen.:)

dus even voor alle volledigheid,de 1,4 tigra's hebben dus over het algemeen minder olieverbruik dan de 1.6 jes?

Als ik het goed begrijp.

Dit is interessant omdat mn neefje gek is van een tieg,ik heb t hem tot dusver afgeraden,maar met een 1.4 heb je dus miinder risico op een olieschuit?

ja ze houden bijde wel van olie verbruiken..

Goed de tests uitvoeren bij aanschaf.

Belangrijk is dat de motor op uiterst koude toestand kan worden gestart.

>> Koud test.

Motor starten, even rustig op oliedruk laten komen (ca 5 a 10 tellen voordat alles rond is)

motor onbelast op een 4000 toeren houden.

Kijken of er olierook uit de uitlaat komt, (ook goed snuffelen, kan weinig verbruik zijn, vaak is dit wel te ruiken).

als deze rookt of naar verbrande olie ruikt heb je olieverbruik langs de zuigers.

>> warm test.

Laat de motor lang stationair draaien met warme motor.

Geef een Flinke dot gas.

Kijk en ruik of er olie verbrand word.

>>> een ernstig zwarte uitlaat kan al op olieverbruik duiden

Willem

Terug
Naar boven