• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Fout van GOCA (Belgische APK) of verkoper?

Seth

Post veel
Jah, hier ben ik weer. Heb ik weer wat voor.

Heb nu een Opel Vectra 2.0i 16v van 1999 gekocht van een autoverkoper in Hasselt. Donkerblauw, sedan-uitvoering, 128.000 op de teller, onderhoudshistorie, gekeurd + Carpass en een jaar garantie. Kan toch niet fout gaan dan? Wel dus! :swear

Wagen is gekeurd voor verkoop op 13/05/2011 met als enige opmerking:

- KENTEKENPLAATVERLICHTING-werking

Nou, krijg ik die wagen aan. Lekker ingeschreven, kentekenplaatverlichting gemaakt (zat gewoon los achter de achterbumper) en opgeblinkt. Merk ik toch een klein plasje onder die wagen. Effe checke die handel en wat blijkt: OLIE :wtf

Omdat ik nogal een zwartkijkertje ben heb ik een afspraak gemaakt bij een ZVOD voor volledige controle van de wagen. Die bellen mij vandaag op met de toffe mededeling dat ik voor €1900,- kosten heb. :vertag

Die kosten zijn:

- Servopomp kapot: €555,50

- Olielek door pakking: €39,25

- Remblokken vooraan afbrokkeling: €162,4

- Remblokken achteraan afbrokkeling: €117,85

- Spoorstang kapot rechts: €279,10

- Schokdempers achteraan versleten: €275,90

- Bussen achter L+R versleten: €410,80

Prijzen zijn incl. werkuren en BTW 21%

De mecanicien staat verstomd hoe deze wagen OOIT door de controle is gekomen. Heb met de mecanicien naast me met de verkoper gebeld en wist me te vertellen dat de OD's dit enkel doen om geld te zien rollen maar wou niet met de mecanicien, die nog steeds naast me stond, praten. Ik ben ZÉÉR tevreden van mijn OD en weet 100% zeker dat deze personen niets zouden aanrekenen wat niet nodig is. Ze hebben me zelfs korting gegeven op het nakijken van de wagen omdat deze personen met mij inzaten toen ik die torenhoge rekening zag en bijna in tranen uitbarstte.

Ook vertelde de verkoper mij dat hij zonder problemen door de keuring is gekomen zonder de zogenaamde "truckjes" van de garagistenplaat, wat hij beweert dat niet waar is.

Nu was mijn vraag wat ik hieraan kan doen en wie hier eigenlijk verantwoordelijk voor is? GOCA (Technische keuring [in Nederland APK genoemd]) of de garagist?

Wie kan mij hier een beetje tips geven want ik voel me een beetje anaal genomen langs alle kanten.

Groetjes,

:cry Seth :cry

Ik zou met die auto van jouw eens naar een onafhankeliejk garage gaan, en dan nog eens er naar laten kijken.

Ik vind de prijzen nogal hoog namelijk.

Ik zou met die auto van jouw eens naar een onafhankeliejk garage gaan, en dan nog eens er naar laten kijken.

Ik vind de prijzen nogal hoog namelijk.

ja, ik kan de onderdelen goedkoper krijgen met mijn personeelskorting maar daar gaat het bij mij niet om. Voor mij is de vraag hoe het komt dat die auto door de technische keuring is gekomen terwijl er zoveel kapot is? Dit zijn dingen die zowel de verkoper als de keuring hadden moeten zien...

Wie kan ik hiervoor met de vinger wijzen en eisen voor de betaling van de herstelling?

Groetjes,

Seth

ja, ik kan de onderdelen goedkoper krijgen met mijn personeelskorting maar daar gaat het bij mij niet om. Voor mij is de vraag hoe het komt dat die auto door de technische keuring is gekomen terwijl er zoveel kapot is? Dit zijn dingen die zowel de verkoper als de keuring hadden moeten zien...

Wie kan ik hiervoor met de vinger wijzen en eisen voor de betaling van de herstelling?

Groetjes,

Seth

Toch niet gekocht bij die verkoper aan de pukkelpop weide ( kempische steenweg ) zeker?

Servopomp lijkt me een onderdeel voor de garantie, op de keuring kijken ze enkel naar de werking van de remmen, niet de staat ervan, als ze aan beide kanten even goed of slecht gaan dan is dat ok. Ook de uitlijning wordt niet gekeurd. De versleten schokdempers hadden ze dan wel weer moeten zien. alsook de versleten bussen. Bij een keuring voor verkoop word er toch steeds een carpass bijgeleverd? koop in Belgie nooit een auto zonder de carpass.

Ga zo snel mogelijk naar het keuringstation en vraag naar de pass en om uitleg. Op de carpass worden ook zichtbare lekkages ed. gemeld.

Dien indien nodig ook een klacht in bij de federatie van erkende autoverkopers.

Toch niet gekocht bij die verkoper aan de pukkelpop weide ( kempische steenweg ) zeker?

Servopomp lijkt me een onderdeel voor de garantie, op de keuring kijken ze enkel naar de werking van de remmen, niet de staat ervan, als ze aan beide kanten even goed of slecht gaan dan is dat ok. Ook de uitlijning wordt niet gekeurd. De versleten schokdempers hadden ze dan wel weer moeten zien. alsook de versleten bussen. Bij een keuring voor verkoop word er toch steeds een carpass bijgeleverd? koop in Belgie nooit een auto zonder de carpass.

Ga zo snel mogelijk naar het keuringstation en vraag naar de pass en om uitleg. Op de carpass worden ook zichtbare lekkages ed. gemeld.

Dien indien nodig ook een klacht in bij de federatie van erkende autoverkopers.

@ stillekracht: Dat het een momentopname is, kan ik perfect geloven maar je gaat me niet wijsmaken dat al die dingen van dag 1 op dag 2 kapot gaan zonder enige slijtage/opmerking hé :)

@ jorisverbaeten: Ja het is bij die verkoper dat ik mijn wagen heb gekocht. Ben je er bekend mee? Hij wilt de stukken vervangen die kapot zijn maar van een andere Vectra 2.0i die hij daar nog heeft staan dus dat vindt ik een beetje onveilig. Daar weet ik de staat nog minder van. Als het enkel de remmen waren kon ik het misschien nog begrijpen dat ze het op de technische keuring niet hebben gezien maar de schokdempers, de bussen, de olielek, ... zoals je zegt weer wel. De wagen heeft wel degelijk een Carpass hoor.

Dat van die klacht is nog niet zo'n slecht gedacht. Ik ga daar eens achter horen. Hartelijk dank voor je reactie ;)

Grtz Seth

@ stillekracht: Dat het een momentopname is, kan ik perfect geloven maar je gaat me niet wijsmaken dat al die dingen van dag 1 op dag 2 kapot gaan zonder enige slijtage/opmerking hé :)

@ jorisverbaeten: Ja het is bij die verkoper dat ik mijn wagen heb gekocht. Ben je er bekend mee? Hij wilt de stukken vervangen die kapot zijn maar van een andere Vectra 2.0i die hij daar nog heeft staan dus dat vindt ik een beetje onveilig. Daar weet ik de staat nog minder van. Als het enkel de remmen waren kon ik het misschien nog begrijpen dat ze het op de technische keuring niet hebben gezien maar de schokdempers, de bussen, de olielek, ... zoals je zegt weer wel. De wagen heeft wel degelijk een Carpass hoor.

Dat van die klacht is nog niet zo'n slecht gedacht. Ik ga daar eens achter horen. Hartelijk dank voor je reactie ;)

Grtz Seth

Effe update:

Heb gebeld met het keuringsstation die mijn wagen goedgekeurd heeft en moet morgen even langskomen voor de analyse van de wagen + het bestek die ik heb gekregen van mijn VOD. Weet niet hoe dit gaat verlopen. Iemand ervaring mee?

Groetjes

Effe update:

Heb gebeld met het keuringsstation die mijn wagen goedgekeurd heeft en moet morgen even langskomen voor de analyse van de wagen + het bestek die ik heb gekregen van mijn VOD. Weet niet hoe dit gaat verlopen. Iemand ervaring mee?

Groetjes

Als iets bijna versleten is, wil nog niet zeggen dat het op dat moment van de keuring afkeur is....

Ik weet natuurlijk niet hoe het precies in België geregeld is, en of ze meldingsplicht hebben.

Daarom kan je hier in Nederland een aankoopkeuring laten doen, en hier komen alle gebreken aan het licht.

Als iets bijna versleten is, wil nog niet zeggen dat het op dat moment van de keuring afkeur is....

Ik weet natuurlijk niet hoe het precies in België geregeld is, en of ze meldingsplicht hebben.

Daarom kan je hier in Nederland een aankoopkeuring laten doen, en hier komen alle gebreken aan het licht.

In Belgie worden normaal gesproken bij de keuring voor verkoop ook op papier de aandachtspunten aangegeven.

Zo kun je dus zien wat er aan zit te komen.

En hij geeft hierboven aan dat als enige aandachtspunt de kentekenverlichting staat, dus keuringsstation is in dit geval niet goed bezig geweest.

Maar als ze een jaar garantie geven dan lijkt mij dat de garage voor een groot deel van de kosten op mag draaien(zoniet alle).

Terug
Naar boven