@wellez wrote:jah mijn excuses kende niets van auto heb ondertussen al veel bijgeleerd dankzij opelforum.
en jah als ik het oordeel van sommige garagisten volg dan heb ik een 14 inch velgje en zo kom e?

daar koop ik geen velgen voor
maar alvast bedankt voor tijd en uitleg
Daar heb je ook gelijk idd. Garagisten moet je ook niet altijd op hun mooie blauwe ogen geloven.
Wat banden en velgen betreft: de combinatie van band en velg is de belangrijke informatie.
Het is een kwestie van even uitrekenen welke banden je nodig hebt bij je velg om dezelfde rol-omtrek te behouden.
Ik geloof dat ik nog wel een stukje informatie ben vergeten, namelijk de breedte informatie.
Als je een velg koopt, heeft die twee maten. De diameter en de breedte. Dat wordt genoteerd als 6Jx16, bijvoorbeeld.
Dat houd in dat de velg een "bed" heeft van 6inch breed. Naast het bed zit een J type flens (richel waar de rand van de band in valt).
De flenzen zijn samen ongeveer 1 tot 1,5 inch breed. Dus dat is (6+1,5=7,5)*2.54=19,05
Je banden moeten dus in het ideale geval 190mm breed zijn.
Wat RISL al uitlegt is dat dus de eerste maat aanduiding van je band. Helaas zijn ze meestal niet in ronde tientallen te krijgen, maar zit je vast aan 185 of 195.
Meestal is het raadzaam om de eerste maat groter te nemen. Dan weet je zeker dat ze niet getrokken staan.
De eerste maat kleiner is vaak ook geen probleem, die staan vaak ook niet zichtbaar getrokken, maar voor de zekerheid neem je het maatje groter.
Ga je kleiner dan die kleine maat, dan gaan je banden getrokken staan. Hoe kleiner, hoe erger getrokken.
Weer even samenvatten: als je de originele bandenmaat weet, en weet hoe groot je nieuwe velgen zijn, kan je met de twee gegeven stukjes informatie uitrekenen welke hoogtemaat je moet hebben.
195/??/R16 heb je nu dus al.
Van de originele totale diameter haal je je nieuwe velg diameter af, en deelt dat door twee.
Dan reken je uit hoeveel procent dat is van je band-breedte, en je hebt je complete bandenmaat.
Een jvoorbeeld voor een 6Jx16 velg:
Je originele maat nemen we aan als 165/70/14 (redelijk normale maat voor een Corsa B)
Totale diameter is dan ((165*0,7)*2)/10=47,11. (gedeeld door 10 is om centimeters te krijgen)
De breedte van je nieuwe velg is 6J, dus daar moet een 195mm brede velg op, zoals we eerder hebben geconstateerd.
(58.66-(16*2,54)) /2= 9,01cm = 90,1mm wang hoogte.
Dan rekenen we het hoogtepercentage van de nieuwe band uit door de gewenste hoogte te delen door 1% van de band breedte.
Dus 90.1mm / 1.95mm = 46,2%.
Dan neem je de meest dichtbij liggende maat, en dat gaat per 5%, dus dan is het 45.
Et voila! Op 6Jx16 velgen horen 195/45/R16 banden te worden gemonteerd als je originele maat 165/70/R14 was.