• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Gebonk !!!

Peter Reedijk

Post weleens wat
Sinds kort bonkt mijn auto als ik over een straat met klinkers rijd.

Nu heb ik net het wiel er afgehaald en merkte ik dat op deze stang speling zit.

397761951.jpg

Hoe heet deze stang eingelijk?

Eerst lekker in gespoten met WD40 en toen iets los gedraaid.

Nou merkte ik dat alles mee zakte en wist niet of het goed was dus wilde ik hem weer vast draaien,maar dat lukt dus niet meer.

Het probleem is dat er nu nog meer speling op zit dan eerst.

Wat moet ik er aan doen om alles weer lekker vast te zetten?

Is vervangen de enige oplossing?

Kan je hem niet weer gewoon vast draaien?

Wat kost een nieuw stuurgewricht en kan je dit er zelf opzetten?

Dat is je stuur gewricht, die moet je gewoon vervangen. Als je het gehele gewricht eraf hebt gehad moet je de wagen ook weer laten uitlijnen (of je moet het aantal windingen tellen dat de borgmoer vast stond maar dat is niet 100% correct) Laat dit meteen vervangen hier mee blijven rijden kan gevaarlijk zijn!

Is vervangen de enige oplossing?

Kan je hem niet weer gewoon vast draaien?

Wat kost een nieuw stuurgewricht en kan je dit er zelf opzetten?

Dat is je stuur gewricht, die moet je gewoon vervangen. Als je het gehele gewricht eraf hebt gehad moet je de wagen ook weer laten uitlijnen (of je moet het aantal windingen tellen dat de borgmoer vast stond maar dat is niet 100% correct) Laat dit meteen vervangen hier mee blijven rijden kan gevaarlijk zijn!

Vervangen is de enige optie daar het kogelgewricht uitgesleten is. Ze zijn niet extreem duur hoor en iedere betere autozaak kan ze leveren.

Vervangen is de enige optie daar het kogelgewricht uitgesleten is. Ze zijn niet extreem duur hoor en iedere betere autozaak kan ze leveren.

Is er ook een andere naam voor het stuurgewricht kan op geen enkele onderdelen site (via google) dit artikel vinden.

Misschien heeft iemand het artikel nummer.

Is dit makkelijk zelf te vervangen en hoe?

Zeker eerst de moer los draaien en dan halverwege de stang de rest los draaien?

Is er ook een andere naam voor het stuurgewricht kan op geen enkele onderdelen site (via google) dit artikel vinden.

Misschien heeft iemand het artikel nummer.

Is dit makkelijk zelf te vervangen en hoe?

Zeker eerst de moer los draaien en dan halverwege de stang de rest los draaien?

Inderdaad niet mee doorrijden! Mocht de kogel echt flink afgesleten zijn, heb je kans dat de kogel uit de kom schiet en dan heb je dikke kans dat het fout afloopt voor je wagen.

Kijk gewoon even op http://www.mijngrossier.nl , vul je kenteken in en dan kun je bij 'onderstel' kiezen voor 'stuurdelen & wielophanging'. Dan krijg je een tekeningetje en kun je kijken wat het is.

Volgens mij heet het onderdeel wat jij zoekt officieel een stuurkogel. Je fuseekogel ziet er heel anders uit, kijk maar:

133745_normal.jpg

Inderdaad niet mee doorrijden! Mocht de kogel echt flink afgesleten zijn, heb je kans dat de kogel uit de kom schiet en dan heb je dikke kans dat het fout afloopt voor je wagen.

Kijk gewoon even op http://www.mijngrossier.nl , vul je kenteken in en dan kun je bij 'onderstel' kiezen voor 'stuurdelen & wielophanging'. Dan krijg je een tekeningetje en kun je kijken wat het is.

Volgens mij heet het onderdeel wat jij zoekt officieel een stuurkogel. Je fuseekogel ziet er heel anders uit, kijk maar:

133745_normal.jpg

maar weet je zeker dat het die is die kapot is dan? gebonk kan ook zijn dat je stabilistatie einde er uit ligt (zoals mijne toen ik hem kocht) en dat klapperd bij elk hobbeltje op je draagarm.

ook kan het zijn dat je draagarm rubbers goed versleten zijn, schijnt nogal redelijk vaak voor te komen bij astra.

wat voor model astra heb je trouwens? want dat wat jij op de foto hebt staan heb ik op mijn astra f niet eens zitten

Ik heb een opel astra G x16xel

En volgens mij is het echt de stuurkogel want die kan ik gewoon op en neer halen en dat bonkt.

Ook als ik het wiel aan de zijkanten vasthoud en heen en weer haal dan bokt het ook

maar weet je zeker dat het die is die kapot is dan? gebonk kan ook zijn dat je stabilistatie einde er uit ligt (zoals mijne toen ik hem kocht) en dat klapperd bij elk hobbeltje op je draagarm.

ook kan het zijn dat je draagarm rubbers goed versleten zijn, schijnt nogal redelijk vaak voor te komen bij astra.

wat voor model astra heb je trouwens? want dat wat jij op de foto hebt staan heb ik op mijn astra f niet eens zitten

Ik heb een opel astra G x16xel

En volgens mij is het echt de stuurkogel want die kan ik gewoon op en neer halen en dat bonkt.

Ook als ik het wiel aan de zijkanten vasthoud en heen en weer haal dan bokt het ook

Terug
Naar boven