• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Gekloenk uit voorwiel ophanging?

[rquote=1919940&tid=146914&author=peter777]Tijdens normaal rijden op de bocvhtige 80 km weg of uitvoegstroken snelweg nergens last van. Is vrijwel zeker geen wiellager, zit helemaal geen speling op. Geluid is alleen aanwezig tijdens indraaien op een parkeerplaats, drempels in bochten nemen bij het optrekken met maximale stuurslag. Stuurgedrag is op hogere snelheden ook wat wazig. [/rquote]

Als ik dit zo lees, denk ik eerder dat het je fuseekogel of stuurkogels is.

Kan je hier niets aan merken ? heb je de auto al op een brug gehad en gecontroleerd ?

[rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

:thumbup

ben ik het helemaal mee eens...Bjorn...!

dat doet de mijne ook al jaren...:P

[rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

dat doet de mijne ook al jaren...:P

[rquote=1920460&tid=146914&author=noci][rquote=1919940&tid=146914&author=peter777]Tijdens normaal rijden op de bocvhtige 80 km weg of uitvoegstroken snelweg nergens last van. Is vrijwel zeker geen wiellager, zit helemaal geen speling op. Geluid is alleen aanwezig tijdens indraaien op een parkeerplaats, drempels in bochten nemen bij het optrekken met maximale stuurslag. Stuurgedrag is op hogere snelheden ook wat wazig. [/rquote]

Kan je hier niets aan merken ? heb je de auto al op een brug gehad en gecontroleerd ?[/rquote]

Op de brug de volgende zaken met de hand gechecked:

fusee kogels zat geen speling op

Wiellagers zat geen zijdelinkse speling op (aan het wiel getrokken en geduwd)

Stuurkogels waren met handkracht op gevoel ook ok.

Banden die de vorige eigenaar er al een tijd onder had waren netjes recht afgesleten.

Zat alleen wat speling in de stuurbekrachtigings pomp, en dat is dmv de moer bovenop de pomp opgelost....

Heb alleen niks gechecked bij de veerpoten en de veerpootlagers.

Alles nog eens overnieuw doen met een wrikijzer?

[rquote=1920460&tid=146914&author=noci][rquote=1919940&tid=146914&author=peter777]Tijdens normaal rijden op de bocvhtige 80 km weg of uitvoegstroken snelweg nergens last van. Is vrijwel zeker geen wiellager, zit helemaal geen speling op. Geluid is alleen aanwezig tijdens indraaien op een parkeerplaats, drempels in bochten nemen bij het optrekken met maximale stuurslag. Stuurgedrag is op hogere snelheden ook wat wazig. [/rquote]

Kan je hier niets aan merken ? heb je de auto al op een brug gehad en gecontroleerd ?[/rquote]

Op de brug de volgende zaken met de hand gechecked:

fusee kogels zat geen speling op

Wiellagers zat geen zijdelinkse speling op (aan het wiel getrokken en geduwd)

Stuurkogels waren met handkracht op gevoel ook ok.

Banden die de vorige eigenaar er al een tijd onder had waren netjes recht afgesleten.

Zat alleen wat speling in de stuurbekrachtigings pomp, en dat is dmv de moer bovenop de pomp opgelost....

Heb alleen niks gechecked bij de veerpoten en de veerpootlagers.

Alles nog eens overnieuw doen met een wrikijzer?

[rquote=1920468&tid=146914&author=monzaruba][rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

dat doet de mijne ook al jaren...:P[/rquote]

Mocht dit de oorzaak zijn dan zou het met nieuwe veerschotelrubbers opgelost kunnen worden? Of is dit net zoiets als de zakkende achterklep "hoort er bij" :D

[rquote=1920468&tid=146914&author=monzaruba][rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

Mocht dit de oorzaak zijn dan zou het met nieuwe veerschotelrubbers opgelost kunnen worden? Of is dit net zoiets als de zakkende achterklep "hoort er bij" :D

[rquote=1920473&tid=146914&author=peter777][rquote=1920468&tid=146914&author=monzaruba][rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

Mocht dit de oorzaak zijn dan zou het met nieuwe veerschotelrubbers opgelost kunnen worden? Of is dit net zoiets als de zakkende achterklep "hoort er bij" :D[/rquote]

Doet de mijne ook, en m'n Rekord ook. Zelfs de Kadett D van m'n vrouw heeft dat fenomeen. En ik kan me goed herinneren, dat zelfs mijn Calibra's dat hadden We praten dan bij maximale stuuruitslag, links of rechts. Hoort er "gewoon" bij. Gebeurt niet altijd, maar vaak wel. Het is een soort harde klonk, alsof er een veer springt (en dat is het dan ook). Altijd bij parkeersnelheden. Een Opel fenomeen. Ik heb me er nooit druk overgemaakt.

Wazig weggedrag rechtuit zou wel eens met slecht uitgelijnde wielen te maken kunnen hebben, of dat de rubbers van de stab. stang oud en verdroogd zijn en dus ruimte hebben.

[rquote=1920473&tid=146914&author=peter777][rquote=1920468&tid=146914&author=monzaruba][rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

Mocht dit de oorzaak zijn dan zou het met nieuwe veerschotelrubbers opgelost kunnen worden? Of is dit net zoiets als de zakkende achterklep "hoort er bij" :D[/rquote]

Doet de mijne ook, en m'n Rekord ook. Zelfs de Kadett D van m'n vrouw heeft dat fenomeen. En ik kan me goed herinneren, dat zelfs mijn Calibra's dat hadden We praten dan bij maximale stuuruitslag, links of rechts. Hoort er "gewoon" bij. Gebeurt niet altijd, maar vaak wel. Het is een soort harde klonk, alsof er een veer springt (en dat is het dan ook). Altijd bij parkeersnelheden. Een Opel fenomeen. Ik heb me er nooit druk overgemaakt.

Wazig weggedrag rechtuit zou wel eens met slecht uitgelijnde wielen te maken kunnen hebben, of dat de rubbers van de stab. stang oud en verdroogd zijn en dus ruimte hebben.

Eeeeh, zoiets als dit misschien? Deze rubbers hangen links en rechts aan de stabilisator stang:

04052011560.jpg

links

04052011561.jpg

rechts

Eeeeh, zoiets als dit misschien? Deze rubbers hangen links en rechts aan de stabilisator stang:

04052011560.jpg

links

04052011561.jpg

rechts

Ik vind die stabistang ook zo ver door het rubber heen gedrukt. Of hoort dit zo? In ieder geval ziet het er vrij uitgedroogd uit. Lijkt mij de meest voor de hand liggende om te vervangen. Fuseekogel kan ik daarna wel eens checken :)

Terug
Naar boven